پارچه شناسی

با پارچه لمزور یا بافت بیشتر آشنا شوید

پارچه های بافتنی یکی از مناسب ترین گزینه ها برای هوای سرد هستند. ساختار این پارچه ها به شکلی است که با حبس هوا از بدن در برابر سرما محافظت می کنند. این پارچه ها با تکنیک بافندگی حلقوی تولید می شوند. در این روش، پارچه از کنار هم قرار گرفتن حلقه هایی در راستای طول یا عرض به وجود می آید. پارچه لمزور یکی از لطیف ترین پارچه های بافتنی موجود در بازار است که از کنار هم قرار گرفتن حلقه هایی در راستای عرض پارچه بافته می شود.

این پارچه ها انعطاف پذیری و کشسانی بسیار بالایی دارند و می توانند بر شکل بدن منطبق شوند. بنابراین می توانید از آن ها برای دوخت لباس های جذب پاییزه و زمستانه، انواع کت، ژاکت، بلیزر و … استفاده کنید. پارچه های بافت انواع مختلفی دارند، در این مطلب می خواهیم درباره پارچه لمزور که یکی از جدیدترین انواع پارچه بافت است صحبت کنیم. پس اگر دوست دارید با پارچه لمزور یا بافتنی بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

پارچه-بافت-لمزور

پارچه لمزور چیست؟

اگر برای اولین بار به اسم پارچه لمزور برخورد کرده اید، مطمئنا برای شما این سوال پیش آمده که لمزور چیست؟ لمزور یا بافتنی یکی از لطیف ترین پارچه های پاییزه و زمستانه است. این پارچه حلقوی، کشسانی و انعطاف پذیری بسیار خوبی دارد. پارچه لمزور در راستای طولی کشسانی ندارد، اما در جهت عرضی کشسانی بسیار خوبی دارد.

پارچه لمزور چیست؟

در بافت این پارچه ها از نخ های لمه استفاده می شود. استفاده از این نخ ها در بافت پارچه لمزور باعث درخشش و براقیت آن می شود. زیر دست این پارچه ها بسیار نرم و لطیف است. بنابراین در زمان دوخت به آستر و لایی نیاز ندارند و به پوست بدن شما آسیبی نمی زنند. ایستایی این پارچه به صورتی است که می توانید با آن انواع ست های پاییزه، کت، بلیزر و یا پالتو را بدوزید. شما می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پارچه نگار به طیف گسترده از پارچه های لمزور در رنگ های متنوع دسترسی داشته باشید.

بافت لمزور چگونه تولید می شود؟

حالا که به طور کلی با پارچه لمزور آشنا شدیم، خوب است که درباره روش تولید آن صحبت کنیم. امروزه از روش های متنوعی برای تولید پارچه های لباسی استفاده می شود. بافندگی حلقوی پودی یکی از روش های متداولی است که به وسیله آن انواع مختلف پارچه تولید می شوند. پارچه های تریکو، دورس و بافتنی از جمله متداول ترین محصولات این فرآیند بافندگی به شما می روند.

بافت لمزور یکی از جدیدترین پارچه هایی است که روی ماشین های بافندگی حلقوی تولید می شود. یکی از مواردی که باعث تفاوت این پارچه با سایر پارچه های بافتنی می شود، استفاده از نخ های لمه طلایی یا نقره ای در بافت آن است. نخ های لمه در این پارچه جلوه بسیار شیک و جذابی ایجاد می کنند. بنابراین می توانید از این پارچه ها برای دوخت کت و ژاکت های خاص و مجلسی استفاده کنید.


پیشنهاد ما: برند زارا (Zara) و نکاتی که در مورد آن نمی دانستید


ویژگی های پارچه لمزور

همان طور که قبلا گفتیم، لمزور نوعی پارچه بافتنی است. بنابراین پارچه ویژگی هایی مشابه پارچه بافت دارد. برخی از شاخص ترین خصوصیات پارچه لمزور عبارتند از:

کشسانی و انعطاف پذیری

ویژگی های پارچه لمزور

یکی از شناخته شده ترین ویژگی های پارچه لمزور کشسانی و انعطاف پذیری آن است. این پارچه در راستای طولی کشسانی نداشته اما در راستای عرضی کشسانی بسیار بالایی دارد. انعطاف پذیری بالای این پارچه ها به علت مشارکت نخ های تشکیل دهنده حلقه ها در ازدیاد طول پارچه به هنگام کشیده شدن است. زمانی که پارچه از دو طرف کشیده می شود، حلقه های بافت باز می شوند و تا جایی که نخ ها کاملا صاف و مستقیم شوند پارچه کش می آید.

انطباق پذیری با شکل بدن

یکی از خصوصیات پارچه لمزور انطباق آن با سطح بدن است. به طور کلی پارچه های بافتنی به علت انعطاف بالایی که دارند می توانند به بدن افراد بچسبند و شکل بدن را به خود بگیرند. بنابراین این برای دوخت انواع لباس های جذب پاییزه و زمستانه، مثل انواع پلیورهای یقه اسکی، مناسب خواهند بود.

درخشش و براقیت

یکی از ویژگی هایی که باعث تمایز پارچه های لمزور با سایر پارچه های بافتنی می شود، درخشش آن ها است. همان طور که قبلا گفتیم، در بافت این پارچه ها از نخ های لمه به رنگ های مختلف استفاده می شود. این نخ ها باعث می شوند که پارچه ظاهر براق و درخشانی داشته باشد. این درخشندگی پارچه لمزور را برای استفاده در موارد خاص، مثل دوخت کت های خاص و مجلسی، مناسب می کند.

نرمی و لطافت

لمزور یکی از لطیف ترین پارچه های پاییزه و زمستانه موجود در بازار است. لطافت این پارچه به جنس نخ های مورد استفاده در بافت و روش تولید آن بر می گردد. پارچه لمزور زیردست بسیار نرمی دارد. بنابراین در هنگام دوخت به آستر کشی یا لایی گذاری هیچ نیازی نخواهد داشت. همچنین در هنگام استفاده، به پوست بدن شما آسیبی نمی رساند.

قیمت پارچه لمزور

چروک پذیری اندک

یکی از ویژگی های بارز پارچه های بافتنی، چروک پذیری پایین آن ها است. چروک پذیری پایین به دلیل ساختار حلقوی این پارچه ها است. بنابراین این پارچه ها پس از شستشو به اتوکشی زیادی نیاز نخواهند داشت.

نحوه مراقبت از پارچه لمزور

نحوه مراقبت از پارچه لمزور

اگر از پارچه های بافتنی درست نگهداری کنید، می توانید از آن ها برای سال های طولانی استفاده کنید. بنابراین، نگهداری و مراقبت صحیح از پارچه لمزور یکی از چالش های اصلی در استفاده از آن ها است. برخی از نکات کلی که در هنگام استفاده از این پارچه ها باید مدنظر قرار گیرند، عبارتند از:

  • پارچه لمزور را با دست بشویید: استفاده از ماشین لباس شویی برای شستشوی این پارچه، ممکن است باعث کشیده شدن و تغییر شکل آن شود. همچنین ممکن است نخ های لمه به کار برده شده در ساختار این پارچه تحت کشش آسیب ببینند. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است که پارچه لمزور را با دست و به آرامی بشویید.
  • از شوینده های ملایم استفاده کنید: برای جلوگیری از آسیب به بافت و الیاف پارچه بهتر است که در شستشوی این پارچه از شوینده های ملایم استفاده کنید. همچنین در شستشوی این پارچه به هیچ وجه از مایع سفید کننده استفاده نکنید. زیرا ممکن است نخ های لمه به کاربرده شده در آن حالت و رنگ عادی خود را از دست بدهند.
  • پارچه بافتنی را آویزان نکنید: آویزان کردن پارچه های بافتنی باعث می شود که حلقه ها تحت وزن خودشان کشیده شوند. بنابراین برای خشک کردن این پارچه ها، آن ها را به صورت صاف روی یک سطح افقی قرار دهید. این کار باعث می شود که پارچه بدون هیچ کششی خشک شود و شکل اولیه اش را حفظ کند.
  • پارچه لمزور را اتو نکنید: پارچه های بافتنی به اتوکشی نیازی ندارند. این پارچه ها چروک پذیری بسیار کمی دارند. بنابراین استفاده از اتو و دمای زیاد فقط باعث تغییر شکل و شل شدگی آن ها می شود.

خرید پارچه بافت متری

کاربرد پارچه لمزور

کاربرد پارچه لمزور

پارچه لمزور به عنوان یکی از انواع پارچه بافتنی، کاربردهای زیادی دارد. از این پارچه می توانید برای دوخت انواع لباس های پاییزه و زمستانه استفاده کنید. این پارچه های درخشان و جذاب را می توانید برای دوخت انواع کت، شنل، بلیزر و ژاکت های شیک استفاده کنید. همچنین لطافت آن ها باعث می شود که برای دوخت انواع لباس های جذب پاییزه و زمستانه از جمله پلیورهای چسبان نیز مناسب باشند. شما می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پارچه نگار به طیف گسترده ای از پارچه های بافتنی دسترسی داشته و آن ها را خریداری کنید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره پارچه لمزور صحبت کردیم. این پارچه یکی از لطیف ترین و زیباترین پارچه های پاییزه و زمستانه موجود در بازار است. این پارچه از به هم پیوستن حلقه های بافت در راستای عرضی ساخته می شود. این پارچه در راستای عرضی کشسانی خوبی داشته و بسیار راحت و انعطاف پذیر است.

یکی از شاخص ترین ویژگی های این پارچه، استفاده از نخ های لمه در بافت آن است. این نخ ها باعث ایجاد جلوه درخشان و براق در پارچه می شوند. بنابراین جذابیت این پارچه ها چند برابر شده و برای استفاده در کاربردهای خاص مناسب خواهند بود. شما می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پارچه نگار، به طیف گسترده از پارچه های پاییزه و زمستانه، از جمله پارچه لمزور، دسترسی داشته باشید.

منبع: www.thecreativecurator.com 

4.1/5 - (23 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا