پارچه شناسی

راهنمای دوخت پارچه جین و ترفندهای شستشوی آن

دنیم یا جین یکی از شناخته شده ترین پارچه ها در صنعت پوشاک است. این پارچه از الیاف طبیعی پنبه تهیه می شود و طرح بافت آن به صورت کجراه یا سرژه است. پارچه جین را می توان با ضخامت های مختلفی تولید کرد. در گذشته از پارچه جین برای دوخت شلوارهای ضخیم کارگران معدن استفاده می شد. اما به مرور زمان این پارچه جایگاه خود را در صنعت فشن به دست آورد و طرفداران زیادی پیدا کرد.

امروزه این پارچه بخش مهمی از صنعت نساجی را تشکیل می دهد و سالانه مقدار زیادی از آن در دنیا تولید می شود. انواع کت و کراپ کت، مدل های مختلف شلوار، شومیز، دامن، پیراهن و لباس های فانتزی از جمله مواردی هستند که می توان با پارچه جین آن ها را دوخت. در این مطلب قصد داریم درباره پارچه جین، تکنیک های دوخت آن و همچنین ترفندهای شستشو و مراقبت از این پارچه جذاب و پرطرفدار صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

خرید پارچه جین

آشنایی با پارچه جین

جین یک پارچه سرژه بافته شده از نخ های پنبه محکم است. رنگ نخ های مورد استفاده برای بافت پارچه جین نیلی، خاکستری و یا سفید است. این پارچه یکی از پرطرفدارترین پارچه های موجود در صنعت پوشاک است. با استفاده از پارچه جین می توان طیف گسترده ای از لباس ها از شلوار جین آبی کلاسیک گرفته تا کت و پیراهن و شومیز و … را دوخت. پارچه جین در دهه 1870 در شهر دنیمز فرانسه برای اولین بار تولید شد. افراد زیادی در آن دوره از این پارچه برای دوخت لباس کار و یا لباس هایی که به استحکام و دوام بالایی نیاز داشتند استفاده می کردند.

آشنایی با پارچه جین

پارچه جین از الیاف پنبه تولید می شود. زیردست این پارچه به گونه ای است که شما بافت کجراه آن را احساس می کنید. این پارچه بسیار محکم و بادوام بوده و تن خور بسیار زیبایی دارد. جین پارچه ای طبیعی و ضد حساسیت است که امروزه با ضخامت های مختلفی تولید می شود. پارچه جین کلاسیک که ضخامت زیادی دارد، امروزه برای دوخت مدل های مختلف شلوار و کت های پاییزه استفاده می شود. اما پارچه های جینی که با نخ های ظریف تر بافته می شوند، متریال مناسبی برای دوخت انواع شومیز، دامن، مانتو و پیراهن های تابستانه هستند. این پارچه ها بسیار نرم و راحت هستند و در تماس با بدن، پوست را اذیت نمی کنند. فروشگاه پارچه نگار امکان خرید عمده پارچه جین با رنگ های مختلف را برای شما فراهم کرده است.


پیشنهاد ما: راهنمای دوخت پارچه کوک دوزی و پارچه چرخکاری


راهنمای برش و دوخت پارچه جین

دوخت پارچه جین با چالش های مختلفی همراه است. این پارچه بسیار محکم و بادوام است. این مسئله ممکن است یکی از چالش های برش و دوخت این پارچه باشد و کار را برای شما سخت کند. دانستن نکات مربوط به دوخت این پارچه پرطرفدار به شما کمک می کند تا لباس های جذاب و زیبایی را بدوزید. در ادامه بعضی از مهم ترین نکات دوخت پارچه جین را به شما آموزش می دهیم.

آماده سازی قبل از دوخت

اگر قصد دوختن لباس با پارچه جین را دارید، ابتدا لازم است نکات قبل از دوخت رعایت کنید. پارچه دنیم امروزه با ضخامت، رنگ و مدل های سنگ شور مختلف در بازار به فروش می رسد. بنابراین قبل از دوخت پارچه لازم است آن را با آب گرم بشویید. توجه داشته باشید که در این مرحله از شستشو از مواد شوینده و سفید کننده ها استفاده نکنید. این کار باعث می شود که رنگ اضافی پارچه جین از آن خارج شده و آبرفت آن گرفته شود. بعد از شستشو، پارچه را در هوای آزاد خشک کنید.

آماده سازی قبل از دوخت

بعد از شستشو و خشک کردن جین الگوی خود را روی پارچه طراحی کنید. برای علامت گذاری روی پارچه جین از صابون خیاطی و یا مداد گچی با رنگی مخالف رنگ پارچه استفاده کنید. این نشانه ها به راحتی پس از اتوکشی از روی پارچه شما پاک می شوند. در نهایت می توانید پارچه جین خود را برش دهید. توجه داشته باشید که اگر از پارچه جین با ضخامت زیاد استفاده می کنید آن را تک لایه پهن کنید. همچنین برای برش این پارچه از قیچی تیز و یا کاتر چرخشی استفاده کنید.

دوخت پارچه جین

بعد از شستشوی اولیه، علامت گذاری و برش پارچه جین وقت دوخت آن می رسد. برای دوخت این پارچه، لازم است نخ و سوزن خود را با توجه به ضخامت آن انتخاب کنید. معمولا توصیه می شود برای دوخت این پارچه ها از نخ های پلی استری ضخیم استفاده شود. همچنین برای دوخت روی درزهای لباس از نخ های روکش شده و ضخیم به رنگ های کرمی یا قهوه ای استفاده می شود. علاوه بر این، توصیه می شود که برای دوخت لباس های جین از سوزن تیز و نو استفاده کنید. معمولا برای پارچه های جین سبک و متوسط از سوزن شماره 90/14 و برای دوخت پارچه های جین سنگین از سوزن شماره 100/16 استفاده می شود.

دوخت

سایر نکاتی که در هنگام دوخت پارچه جین بایستی رعایت شوند عبارتند از:

  • برای کنترل لایه های مختلف پارچه جین در زمان دوخت از گیره های خیاطی استفاده کنید.
  • قبل از دوخت پارچه درزهای ضخیم را روی هم فشرده کنید.
  • در هنگام دوخت پارچه را محکم نگه دارید تا از چین دار شدن آن حین دوخت جلوگیری شود.
  • برای دوخت این پارچه ها از پایه مناسب استفاده کنید.
  • درزهای داخلی پارچه جین را به صورت جداگانه سردوز کرده و آن ها را باز کنید.

خرید پارچه جین

اتوکشی 

برای این که لباس جین شما ظاهر شیک تری داشته باشد، لازم است بعد از دوخت به خوبی اتوکشی شود. برای اتوکشی و پرس پارچه جین لازم است اتو با دمای بالا و بخار زیاد استفاده شود. همچنین استفاده از یک اتوی سرد بعد از آن به پرس شدن بهتر و حفظ ظاهر لباس جین شما کمک زیادی می کند.

اتوکشی 

ترفندهای شستشوی پارچه جین

دنیم یا جین یکی از پارچه های بسیار پراستفاده در صنعت مد است. کمتر کسی را می توان پیدا کرد که حداقل یک لباس جین در کمد خود نداشته باشد. لباس های تهیه شده از این پارچه بسیار محکم و بادوام هستند. بنابراین رعایت کردن چند نکته ساده در هنگام شستشو و نگهداری از این پارچه به شما کمک می کند تا بتوانید برای مدت طولانی از آن استفاده کرده و از ظاهر زیبای آن لذت ببرید.

ترفندهای شستشوی پارچه جین

بعضی از نکات مهمی که در زمان شستشوی لباس های جین باید رعایت کنید، عبارتند از:

  • برای شستشوی لباس جین با ماشین لباسشویی از چرخه ملایم ماشین استفاده کنید.
  • پارچه جین را با آب سرد و شوینده های ملایم و فاقد سفید کننده بشویید.
  • سعی کنید لباس های جین خود را به تنهایی و به صورت پشت و رو بشویید. این کار باعث می شود که سطح رویی جین اصطکاک کمتری با مواد شوینده داشته باشد و رنگ آن دیرتر تغییر کند.
  • لباس های جین را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شوند و تا حد امکان از خشک کن استفاده نکنید.
  • اگر نیاز به استفاده از خشک کن دارید، چرخه گرمای کم یا بدون گرما را انتخاب کنید.
  • پارچه جین چروک پذیری بالایی دارد. بنابراین بعد از شستشو شاهد چروک های زیادی روی آن هستید. برای رفع این چروک ها لازم است زمانی که لباس مرطوب است درزهای آن را بکشید و آن را به صورت صاف آویزان کنید. همچنین می توانید آن را در حالت مرطوب با اتو با دمای بالا متوسط اتو کنید.

قیمت پارچه جین

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در این مطلب درباره تکنیک های دوخت و شستشوی پارچه جین صحبت کردیم. جین یا دنیم یکی از پارچه های قدیمی و پرطرفدار است. این پارچه سال های زیادی است که جایگاه خود را در صنعت مد و فشن دنیا پیدا کرده است. امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از لباس های دوخته شده با پارچه جین استفاده نکرده باشد. این پارچه پرطرفدار با استفاده از نخ پنبه با ضخامت های مختلف بافته می شود. طرح بافت پارچه های جین اغلب سرژه یا کجراه است و رنگ آن ها از آبی نیلی تا سفید متغیر است.

مدل های مختلف پارچه جین برای دوخت طیف گسترده ای از لباس ها مناسب هستند. دوخت این پارچه ممکن است با چالش های زیادی همراه باشد. رعایت کردن نکاتی از جمله استفاده از سوزن تیز و متناسب با ضخامت پارچه و نخ های محکم باعث می شود که لباس جین بسیار زیبایی داشته باشید. همچنین رعایت نکات مراقبتی در زمان شستشو و اتوکشی این پارچه جذاب به شما کمک می کند تا بتوانید برای مدت طولانی از این پارچه زیبا و پرطرفدار استفاده کنید. اگر قصد خرید عمده پارچه جین را دارید، می توانید با مراجعه به فروشگاه پارچه نگار پارچه مورد نظرتان را مشاهده و خریداری کنید.

منبع: https://www.seamwork.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا