پارچه شناسی

با انواع پارچه کشمیر آشنا شوید

حتما تاکنون نام پارچه کشمیر به گوشتان خورده است. از این پارچه جذاب برای دوخت انواع لباس ها در فصل پاییز و زمستان استفاده می شود. پارچه کشمیر به یک نوع خاص محدود نمی شود و انواع متفاوتی دارد. بعضی از انواع این پارچه کاربرد بیشتری دارند. قیمت، ویژگی و بافت انواع مختلف این پارچه با هم متفاوت است. پس بسته به سلیقه خود می توانید اقدام به خرید این پارچه کنید. امروز و در این مطلب قصد داریم بیشتر به انواع پارچه کشمیر بپردازیم تا در زمان خرید بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

خرید پارچه کشمیر

نکات مهم در زمان خرید پارچه کشمیر

نکات مهم در زمان خرید پارچه کشمیر

 

 

در هنگام خرید این پارچه توجه داشته باشید که هرکشمیری، کشمیر مرغوب نیست. در هنگام خرید انواع پارچه کشمیر آن ها را لمس کنید. با لمس پارچه از لطافت و نرمی آن مطمئن می شوید. اگر پارچه کشمیر مورد نظر شما اصل و با کیفیت باشد، در هنگام لمس آن احساس خوشایندی خواهید داشت. کشمیر پس از چندین بار شستشو ممکن است لطیف تر شود، اما به هر حال، در همان ابتدا نیز باید لطافت مطلوبی داشته باشد.

ویژگی های کلی پارچه کشمیر

با آوردن اسم پارچه کشمیر مطمئنا ویژگی های آن در ذهن شما تداعی می شود. همین ویژگی ها انواع پارچه کشمیر را دوست داشتنی و پرفروش کرده است. در کنار هم چند ویژگی عمومی در پارچه های کشمیر را بررسی خواهیم کرد.

گرمای مطبوع

تمامی انواع پارچه کشمیر در فصل پاییز و زمستان قابل استفاده هستند. گرمای این پارچه اصلا آزاردهنده نیست و برعکس می تواند شما را ساعت ها از سوز سرما در امان نگهدارد.

سبکی و وزن کم

به طور کلی می توان گفت که انواع مختلف پارچه کشمیر وزن کمی دارد و شما را در دراز مدت خسته نخواهد کرد. گرما بخشی یک پارچه، لزوما ربطی به ضخامت و سنگینی آن پارچه ندارد. کشمیر از نازک ترین و سبک ترین پارچه های پشمی به شمار می رود، اما از همه آنها گرم تر است.

دوام بالای

پارچه کشمیر یکی از بادوام ترین پارچه های موجود در بازار است. این پارچه به سبب کیفیت و دوام بالا زبانزد خاص و عام است. با نگهداری درست از این پارچه می توانید سالیان دراز از آن استفاده کنید.

لطافت دوست داشتنی

پارچه کشمیر لطافتی ابریشم گون دارد. بسته به نوع کشمیر ممکن است لطافت آن ها کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی پارچه کشمیر به عنوان یک پارچه لطیف و نرم شناخته شده است. اما بعضی از مدل های آن ممکن است کمی خشن تر از سایرین باشد.


بیشتر بخوانید: پارچه کشمیر مناسب چه فصلی است؟


انواع پارچه کشمیر و ویژگی های آن ها

انواع پارچه کشمیر و ویژگی های آن ها

 

پارچه کشمیر براساس جنس پارچه و درصد به کارگیری موی بز در آن، دسته بندی می شود. همچنین می توانیم انواع پارچه کشمیر را بر اساس نوع نقش و نگاری که در آن به کار رفته است دسته بندی کنیم. مواد اولیه اصلی کشمیر، موی بز است. موی بز اصیل کشمیری لطیف و زیبا، اما بسیار کمیاب است و به ندرت می توانید یک کشمیر اصل با درصد بالا بیابید. درصد مورد استفاده از موی بز در کنار پشم گوسفندی که در پارچه به کار می رود، نوع و اصالت آن پارچه را مشخص می کند. پارچه کشمیر در مدل های تک رنگ و چارخونه طراحی می شود. نوع چارخونه آن را در طراحی های گوناگون و با رنگ بندی های متنوع و جذاب تولید می کنند.

پارچه پشمی کشمیر

پارچه پشمی کشمیر از موی بزهای بیابان های گوبی و کشمیر تهیه می شود. این پارچه در عین ظرافت و لطافت، بسیار بادوام است. پارچه پشمی کشمیر نرم است و بافت ریزی دارد. این پارچه در عین حال که بافت نرمی دارد، بسیار قوی و مقاوم است.

پارچه کشمیر پشمینه

بز پشمینه شباهت زیادی به بز کشمیر دارد و در نتیجه پارچه ای که از پشم این بز تهیه می شود شباهت زیادی به پارچه پشمی کشمیر دارد. به طور کلی می توان گفت الیاف این دو پارچه بسیار به یکدیگر شباهت دارند و فقط در دو منطقه مختلف تولید می شوند.

خرید پارچه توییت چهارخونه

پارچه کشمیر درجه 3 (c)

 

کشمیر درجه 3 زبرترین و ارزان ترین نوع پارچه کشمیر به شمار می رود. از این نوع کشمیر برای دوختن لباس هایی استفاده می شود که با پوست بدن تماس مستقیم ندارند. زیرا در صورت تماس مستقیم ممکن است باعث بروز حساسیت و خارش در پوست بدن شما بشود. به عنوان مثال می توانید از آن برای دوخت انواع پالتو آستردار استفاده کنید.

پارچه کشمیر درجه 2 (b)

 

کشمیر درجه 2 در مقایسه با نوع درجه 3 این پارچه لطیف تر است. اما همچنان ممکن است باعث اذیت شدن پوست شما بشود. از این رو بهتر است از آن برای دوخت لباس های بیرونی استفاده کنید. با این کار پارچه دیگر با پوست شما تماس مستقیم ندارد. این نوع پارچه کشمیر انواع مختلفی دارد و بالطبع با قیمت های مخالفی در بازار عرضه می شود.

پارچه کشمیر درجه 1 (a)

 

حال نوبت به معرفی ظریف ترین و گران ترین نوع پاچه کشمیر می رسد. بله درست است کشمیر درجه 1 در انواع پارچه کشمیر حرف اول را می زند. این نوع کشمیر در سراسر جهان گران قیمت محسوب می شود. کشمیر درجه 1 به هیچ وجه پوستتان را آزار نمی دهد. پس می توانید از این پارچه برای دوختن انواع لباس ها استفاده کنید. با انتخاب پارچه کشمیر درجه 1، زحمت دوختن آستری را دیگر نخواهید داشت. کشمیر درجه 1 در تماس مستقیم با پوست بدن شما موجب آزار و اذیت شما نخواهد شد. کافی است یک بار کشمیر درجه 1 را لمس کنید تا متوجه نرمی، کیفیت بالای این پارچه و دلیل محبوبیت آن بشوید.

مواد اولیه این پارچه چگونه تهیه می شود؟

در فصل بهار هر سال، گله داران موهای بزهای خود را کوتاه می کنند. سپس پشم های خام را می شویند و آن ها را مرتب و ناخالصی ها را از آن خارج می کنند. با استفاده از قوه بصری موها را با توجه به اندازه آن ها از هم جدا می کنند. با توجه به طول الیاف و ظرافت آن پارچه کشمیر را به سه درجه 1، 2 و 3 تقسیم می کنند.

مقایسه انواع پارچه کشمیر

برای آشنایی بیشتر با انواع پارچه کشمیر لازم است تا آن ها را از چند جهت با یکدیگر مقایسه کنیم. مطمئنا در زمانه خرید عواملی مانند کیفیت، بافت و کارایی این پارچه ها ذهن شما را درگیر خواهد کرد. در این قسمت سعی بر این داریم تا انواع پارچه کشمیر را از این سه منظر با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه انواع پارچه کشمیر از لحاظ کیفیت

اگر بخواهید از بین پارچه های کشمیر درجه 1، 2 و 3 یکی را برای لباس خود انتخاب کنید قطعا کشمیر درجه 1 کیفیت به مراتب بالاتری دارد. محصولاتی که با این پارچه تهیه شوند بسیار کمیاب و گران قیمت هستند. کشمیر درجه 1 پارچه ای بسیار مرغوب است. این پارچه نه تنها در بین انواع پارچه کشمیر، که در بین انواع پارچه های زمستانی بسیار پرطرفدار است. پارچه کشمیر درجه 1 این کیفیت و زیبایی را برای مدت طولانی حفظ خواهد کرد.

مقایسه انواع پارچه کشمیر از لحاظ ظرافت

هرچقدر که الیاف پارچه کشمیر طولانی تر و نازک تر باشد، نخ پارچه قوی تر و بادوام تر می شود. الیاف کشمیر بلند می تواند از نخ کش شدن جلوگیری کند. همچنین هرچقدر نخ و الیافی که پارچه را تشکیل می دهند بلندتر باشند، پارچه نرم تری را تولید می کنند. توجه داشته باشید از آنجایی که پارچه با الیاف بلند انعطاف بیشتری دارد و به راحتی فشرده می شود برای دوخت و شستشو مناسب تر است. همچنین این دسته از پارچه ها سطح صاف و یکنواختی دارند و ظاهر براق تری را ایجاد می کنند. علت آن این است که این سطح صاف به بازتاب نور کمک می کند. در نظر داشته باشید که بافت کشمیر با کیفیت بسیار ریز است. اگر بافت پارچه مورد نظر شما درشت باشد نشان از بی کیفیت بودن آن پارچه دارد.

مقایسه انواع پارچه کشمیر از لحاظ ظرافت

 

 

کشمیر درجه 1 از لحاظ بافت بسیار ظریف است. به طور متوسط قطر بافت این پارچه 14-16.5 میکرون و طول آن، متوسط 36-40 میلیمتر است. قطر کشمیر درجه 2 بین 16-19 میکرون و طول آن به طور متوسط 34 میلیمتر است. اما کشمیر درجه 3 بیشترین قطر را دارد. قطر این پارچه به طور متوسط 19 تا 30 میکرون و طول آن 28 میلیمتر برآورد می شود.

مقایسه انواع کشمیر از لحاظ کارایی

مقایسه انواع کشمیر از لحاظ کارایی

پارچه کشمیر در بین برندها طرفدار زیادی دارد. یکی از علت های آن کیفیت بالا و تنوع بی نظیر این پارچه است. در میان انواع پارچه کشمیر، کشمیر درجه 1 بسیار مرغوب و درعین حال گران قیمت است و لباس های زیادی با آن تولید نمی شود. اکثر برندهای مطرح دنیا از کشمیر درجه 2 در محصولات خود بهره می برند. به طور کلی بیشترین محصولات موجود در بازار از کشمیر درجه 2 تهیه می شود. از کشمیر درجه 3 در لباس هایی با کیفیت کم استفاده می شود. علت این امر کیفیت کم این پارچه است. اغلب ژاکت های برندهای فست فشن از این پارچه تهیه می شوند.

مقایسه انواع کشمیر از لحاظ کشسانی

مقایسه انواع کشمیر از لحاظ کشسانی

پارچه کشمیر با کیفیت، کش نمی آید. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که یک کشمیر با کیفیت کشسانی کمی دارد. پارچه های کشمیر درجه 1 و 2 کشسانی کمتری نسبت به کشمیر درجه 3 دارند. هر چقدر کشسانی پارچه کشمیر شما بیشتر باشد نیاز به مراقبت بیشتری دارد. بهتر است این دسته از پارچه ها با دست شسته شوند. استفاده از ماشین لباسشویی و طولانی شدن مدت شستشو ممکن است باعث کشیدگی و دفرمه شدن لباس شما بشود. همچنین بعد از شستشو بهتر است این دسته از پارچه ها را آویزان نکنید. می توانید کشمیر خود را بر روی یک سطح صاف خشک کنید.

قیمت پارچه پشمی چهارخونه

مقایسه انواع پارچه کشمیر بر اساس طرح آن

برای تقسیم کردن پارچه های کشمیر، طبقه بندی دیگری نیز در نظر گرفته می شود. پارچه های کشمیر را می توان بر اساس طرح و الگوهای آن ها نیز طبقه بندی کرد. در ادامه با این دسته بندی پارچه های کشمیر بیشتر آشنا می شویم.

ساده

مقایسه انواع پارچه کشمیر بر اساس طرح آن

 

این پارچه ساده ترین بافت و طرح را در میان پارچه های کشمیر دارد. اما از لحاظ رنگ تنوع بالایی دارد.

شطرنجی یا چهارخونه

کشمیر شطرنجی یا چهارخونه

 

در این نوع پارچه طرح های عمودی و افقی به شکل ساده و تکراری بافته می شود. بعضی از این طرح ها کوچک تر و بعضی از آن ها بزرگ تر هستند. به همین دلیل این پارچه با نام کشمیر شطرنجی یا چهارخونه با تنوع بسیار بالا، شناخته می شود.

تیغ ماهی

 

در این نوع پارچه کشمیر ستون های موازی در کنار هم قرار دارند. بعد از یک دوره بافت، در ستون بعدی بافت پارچه تغییر جهت می دهد. این پارچه به شکل الگوهای v مانند بافته می شود.

منبع: https://textiledetails.com/what-is-tweed-fabric

 

4.8/5 - (56 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا