پارچه شناسی

پارچه تافته ژاکارد و ویژگی های آن

پارچه ژاکارد تافته طیف وسیعی از طرح و نقش و جنس را دارد. این پارچه از نیمه براق تا کاملا براق و درخشان متنوع است. پارچه تافته که خود آهاردار است موجب شده تا این پارچه نیز خشک و آهاردار شود. در بعضی از انواع این پارچه از نخ سیم برای جذابیت و درخشش بیشتر استفاده می شود. این پارچه به هیچ عنوان کشی نیست و هنگام خرید باید به این نکته توجه کنید.

این پارچه جزو محبوب ترین پارچه ها برای دوخت انواع لباس مجلسی استفاده می شود. همچنین علاوه بر کاربرد این پارچه در صنعت مد و لباس، در صنعت دکوراسیون داخلی و حتی دوخت انواع اکسسوری نیز از آن به کرات استفاده می شود. با ما همراه باشید تا با این پارچه کاربردی خارق العاده بیشتر و بیشتر آشنا شوید.

تعریف پارچه ژاکارد تافته

پارچه ژاکارد تافته به پارچه ای که زمینه بافت آن تافته است می گویند. این پارچه علاوه بر ویژگی های پارچه تافته، ویژگی های خاص خود را نیز دارد. این پارچه، پارچه ای خشک و آهاردار است که معمولا براق و درخشان است. این پارچه در رنگ بندی متنوع و طرح های بسیار شیک و لاکچری در بازار موجود می باشد. همچنین می توان گفت که پارچه ژاکارد تافته جزو پارچه های پرطرفدار است. شما می توانید با انتخاب این پارچه در مراسم ها بدرخشید. در ادامه  اشاره ای به نوع الیاف و نوع بافت این پارچه خواهیم کرد . همچنین میزان ضخامت، ایستایی و چروک پذیری این پارچه را نیز بررسی خواهیم کرد تا تعریف این پارچه کامل گردد.

خرید اینترنتی پارچه ژاکارد مجلسی

الیاف

در گذشته از ابریشم طبیعی برای بافت پارچه ژاکارد تافته استفاده می‌نمودند. اما امروزه از الیاف مصنوعی ابریشم در بافت این پارچه استفاده می کنند. این پارچه همانند بسیاری از پارچه ها دارای الیاف طبیعی و مصنوعی است. زبر و نرم بودن و میزان درخشندگی پارچه ژاکارد تافته به ترکیب الیاف آن بستگی دارد. الیاف ابریشم  طبیعی به کار رفته در این پارچه الیافی براق و مقاوم و در حالت کلی بسیار باکیفیت هستند.

شناخت پارچه ژاکارد تافته | پارچه نگار

اما الیاف ابریشم مصنوعی این پارچه دارای براقیت به نسبت کمتری هستند. به همین علت است که در بافت پارچه ژاکارد تافته هم از الیاف طبیعی و هم مصنوعی استفاده می‌شود.  همچنین الیاف پلی استر نیز در بافت این پارچه به کار می‌رود. این الیاف مصنوعی شیمیایی هستند و در اکثر پارچه ها از آن استفاده می‌شود.

بافت

بافت این پارچه از نوع تار و پودی است. نقش و نگارهای پارچه ژاکارد تافته در تار و پود آن بافته می گردند.در واقع از روش بافت یک تار رو و یک تار زیر برای بافت این پارچه استفاده می‌شود. نقش و نگارها از قبل طراحی شده و سپس با در بافت این پارچه اجرا می شوند. این پارچه یا به صورت ساده با سطح یکنواخت باشفته می‌شود و با طرح های برجسته پفکی مانند بافته می‌شود.

این پارچه عمدتاً براق و نیمه براق است. این پارچه به صورت ساده بسیار سبک است. ولی چنانچه بر روی آن طرح های برجسته بافته می‌شود وزن آن سنگین تر می‌شود. در واقع این بافت موج دار و برجسته پارچه ژاکارد تافته را تبدیل به یک پارچه ای با بافت لاکچری می‌کند. سالانه مقدار زیادی از این پارچه به علت بافت محبوب آن به فروش می‌رسد. در واقع این پارچه جزو پارچه های پرفروش می‌باشد.

ایستایی

حالت ایستایی پارچه ژاکارد تافته

اگر به دنبال خرید پارچه لختی هستید، باید بگوییم که این پارچه این ویژگی را ندارد. این پارچه ایستایی بسیار خوبی دارد و کاملاً آهاردار است. شما می توانید بعد از شست و شو های مکرر از بابت ایستایی پارچه ژاکارد تافته خودِ مطمئن باشید. به علت ایستایی خوب، پارچه ژاکارد تافته برای دوخت لباسهای مجلسی از قبیل مانتو های کتی بسیار مناسب می باشد. ایستایی این پارچه اثبات شده است، پس از این باور خیالتان کاملاً آسوده باشد. شما می توانید مدلهای مختلف این پارچه را برای دوخت انواع لباس هایی که نیاز به ایستایی خوبی دارند، استفاده کنید.

لطافت

مسئله لطافت پارچه جز مسائلی می باشد که برای بسیاری از افراد مهم است. این پارچه نیز  با بافت و طرح های برجسته ای که دارد تا حدودی لطافت خود را حفظ کرده است. البته  ناگفته نماند که ژاکارد تافته بیش از ده ها مدل است که در کشورهای مختلف تولید می شود. میزان لطافت هر پارچه کارخانه به کارخانه و کشور به کشور متفاوت است. پس در این خصوص نیز برند و مدل و محل ساخت این پارچه جزو عواملی است که در میزان لطافت آن تاثیر گذار هستند.

لطافت پارچه ژاکارد تافته

اگر به دنبال پارچه لطیفی هستید، باید اذعان کنیم که پارچه ژاکارد تافته جزو پارچه های نرم است. اما ناگفته نماند که پشت این پارچه ها به  دلیل بافتی که دارند  به نسبت زبرتر هستند. پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در دوخت این پارچه از آستر کشی مناسبی استفاده کنید. زیرا که زبری این پارچه ممکن است منجر به اذیت و خارش پوست شما شود‌. در نگاه کلی به لطافت این پارچه، می توان گفت پارچه ای طرح های برجسته دارای برجستگی هایی است که لطافت نسبتاً خوبی را دارد.


حتما بخوانید: پارچه تافته و پیراهن های اور سایز


چروکی و شکنندگی

چروک پذیری مسئله‌ای است که در بسیاری از پارچه ها اتفاق می‌افتد. برخی از پارچه ها زود چروک می شوند و برخی پارچه ها دیر به دیر چروک می‌شوند. همچنین یکسری پارچه ها هستند که اصلاً چروک نمی شوند‌. پارچه ژاکارد تافته جز پارچه های است که چروک پذیری ندارد. در واقع تحت شرایط مچاله شدن و  شست و شوی بد امکان دارد که این پارچه چروک شود. اما چروک های آن بسیار ریز می باشد که به راحتی با اتو کشی برطرف می‌شود.

پس اگر از خرید پارچه هایی که زود چروک می شود خسته شده‌اید، پیشنهاد می کنیم که از این پارچه در استایل خود استفاده کنید. پارچه ژاکارد تافته چروک پذیریش تقریباً صفر است. در واقع به هیچ وجه این پارچه چروک نمی شود. بنابراین از اتوکشی این پارچه بسیار آسوده خواهید بود. الیاف و ایستایی خوب این پارچه سبب شده که چروک پذیری آن را به صفر برساند.

ضخامت

این پارچه نه می‌توان گفت نازک است بنابراین می توان گفت که ضخیم است. در واقع این پارچه دارای ضخامت نسبتا متوسطی است. برای دوخت لباس های پاییزه و بهاره به وفور از این پارچه استفاده می شود. در حالت کلی از آن برای دوخت لباسهای تابستانی و یا زمستانی استفاده نمی‌کنند. زیرا که در زمستان از  پارچه های پشمی ضخیم و در تابستان از پارچه های حریر و نازک استفاده می شود.

در تابستان ها و فصول گرم  عموماً برای دوخت لباس های مجلسی از پارچه حریر استفاده می کنند. اما در فصول سرد و نیمه سرد، برای داشتن یک استایل مجلسی زیبا می توان از این پارچه به عنوان پارچه نیمه ضخیم استفاده کرد.

تاریخچه پارچه ژاکارد تافته

تاریخچه پارچه ژاکارد تافته

ژوزف ماری ژاکارد ابداع کننده دستگاه ژاکارد است که در سال ۱۸۰۴ با استفاده از این دستگاه اولین پارچه های ژاکارد بافته شد. از آن سالها به بعد تا به امروز از بافت ژاکارد در بسیاری از پارچه ها استفاده می شود. این پارچه را نیز به همین ترتیب با دستگاه بافت ژاکارد می بافند. بعدها بافت پفکی بر زمینه پارچه تافته به روش ژاکارد بسیار مرسوم شد.  دستگاههای ژاکارد امروزه دارای تکنولوژی پیشرفته کامپیوتری هستند که می توان به سادگی با آن ها طرح های مختلف را بر روی پارچه تافته اجرا کرد.

کاربرد پارچه ژاکارد تافته

از این پارچه برای دوخت انواع لباس های مجلسی فاخر استفاده می شود. این پارچه برای دوخت مانتو و کت مجلسی بسیار مناسب است. برای دوخت انواع کمربند و کیف و حتی برای روتختی و پرده نیز از پارچه ژاکارد تافته گاهاً استفاده می‌شود. همچنین در دوخت کت و شلوار پاییزه و بهاره از این پارچه می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید از این پارچه به صورت ترکیبی استفاده کنید و آن را با پارچه ساده ترکیب دهید.

مانتو ژاکارد زیبا و دخترانه

در حالت کلی این پارچه به خاطر قیمت بالا و ظاهر لوکسی که دارد برای دوخت لباس های مجلسی بسیار مناسب است. این پارچه که ضخامت متوسط تا زیادی دارد و آهار دارد برای دوخت لباس های پفی و چین دار نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه را می توانید با پارچه های آهارداری مانند ساتن آمریکایی ترکیب کنید. در برخی از مدل های این پارچه برای تنخور بهتر و راحت تر از لایی کشی و آسترکشی استفاده می شود.

مشاهده طرح های پارچه ژاکارد لمه ترک

روش های نگهداری

بسیار مهم است که شما با روشهای نگهداری هر پارچه ای قبل از خرید آن آشنا شوید. افرادی که به هر دلیلی وقت و زمان نگهداری از پارچه های حساس را ندارند، بسیار ضروری است که قبل از خرید با پارچه مورد نظر خود آشنایی داشته باشند. در همین راستا باید اذعان کنیم که پارچه ژاکارد تافته نیاز به نگهداری سختی ندارد. شما به راحتی می توانید این پارچه را سالیان سال در کمد خود بدون هیچ آسیبی داشته باشید. فقط کافی است که یک سری نکات ریز را در خصوص شستشو، خشک کردن و اتوکشی آن بدانید.

روش های نگهداری پارچه

این پارچه دارای مقاومت خوبی است و نگهداری چندان سختی ندارد. به خاطر نگهداری راحتی که دارد، این پارچه خواهان زیادی دارد. همچنین نگهداری این پارچه باتوجه به الیاف به کار رفته در آن متفاوت است. در حالت کلی پارچه ژاکارد تافته دارای مقاومت خوبی به نسبت سایر پارچه ها می‌باشد.

نکات شست و شو پارچه ژاکارد تافته

  • برای دوام و طول عمر بیشتر این پارچه بهتر است که از شست و شوی دستی استفاده شود.
  • درشستشوی ماشینی از سرعت و یا به عبارتی دور پایین استفاده کنید تا بافت پارچه آسیب نیبیند.
  • برای لکه گیری این پارچه دقت کنید که فقط از شوینده لکه بر در آن قسمت استفاده کنید.
  •  این پارچه قابل شستشو هم به صورت دستی و هم ماشینی می‌باشد.
  • شستشوی دستی به همراه شوینده برای پارچه ژاکارد تافته مناسب می‌باشد.
  • سعی کنید که از شوینده های ضعیف جهت شستشو استفاده کنید.
  • جهت شستشو از درجه حرارت 30 یا کمتر از آن استفاده کنید.

نکات اتوکشی پارچه ژاکارد تافته

  • این پارچه اتو رفت ندارد، اما حتما باید با درجه حرارت پایین اتوکشی انجام شود.
  • برای پیشگیری از اتورفت قبل از برش پارچه ژاکارد تافته آن را اتوکشی کنید.
  •  این پارچه در حالت کلی نیازی به اتوکشی ندارد.
  • بهتر است که این پارچه را از پشت اتو کنید.

نکات خشک کردن پارچه ژاکارد تافته

  • اگر لباس پارچه ژاکارد تافته شما دارای سنگ دوزی می باشد بهتر است، شست و شو و خشک کردن آن را به خشکشویی مطمئنی بسپارید.
  • برای خشک کردن لباس با جنس ژاکارد تافته از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید، زیرا که به بافت آن آسیب می رساند.
  • جهت خشک کردن لباس با جنس پارچه ژاکارد تافته بهتر است در هوای آزاد آن را پهن کنید.
  • جهت خشک کردن این پارچه توصیه می شود آن را بر روی یک سطح تمیز پهن کنید.
  • از خشک کردن این پارچه در برابر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

مقاله مرتبط: پارچه ژاکارد مانتویی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


نکات دوخت پارچه ژاکارد تافته

اگر به دنبال دوخت لباس های چین دار و ریزشی هستید، باید بگوییم که پارچه ژاکارد تافته، پارچه ای با ایستایی بالا می باشد و مناسب این کار نیست. پس در دوخت پارچه بهتر است که نکاتی را رعایت کنید. این نکات از قبیل موارد زیر باشد:

  • بهتر است قبل از برش و دوخت پارچه ژاکارد تافته تست آب رفت و اتورفت انجام دهید.
  • جهت تست آب رفت این پارچه آن را در آب انداخته و سپس در سایه خشک کنید.
  •  جهت تست اتو رفت این پارچه را با حرارت کم اتو کشی کنید.
  • در برش این پارچه قبل از دوخت به  جهت طرح های این پارچه توجه کنید.
  • برای برش این پارچه از قیچی مناصب و تیزی  استفاده کنید.
  • به راحتی می توانید با هر نخی این پارچه را بدوزید.
  • توصیه می‌کنیم که برای دوخت این پارچه از سوزن ضخیم شماره ۱۴ و یا ۱۲ استفاده کنید.
  • بعد از اتمام دوخت  توصیه می کنیم که از اتوی پرس سرد استفاده کنید.

 نکات خرید پارچه ژاکارد تافته

توصیه می‌کنیم که قبل از رفتن به پارچه فروشی حتماً یکسری نکات مربوط به خرید پارچه مورد نظر خود را بشناشید. این شناخت سبب می شود که با آگاهی کامل اقدام به خرید پارچه مورد نظرتان کنید. در مورد این پارچه نیز بهتر است که قبل از خرید آن از هر فروشگاهی یکسری نکات را در ذهن تان داشته باشید. درخصوص نکات خرید این پارچه  لازم است به یک سری نکات اشاره کنیم. این نکات از جمله موارد زیر است:

  • پارچه های وارداتی ژاکارد تافته به علت بالا بودن نرخ ارز  گرانتر از پارچه ژاکارد تافته داخلی می باشد.
  • شناسایی پارچه ژاکارد تافته اصل از روی طرح های بافته شده در آن مشخص و واضح هستند.
  • قیمت این پارچه با الیاف باکیفیت‌تر نسبت سایر پارچه ها بالاتر می باشد.
  • قبل از خرید این پارچه دقیقاً مشخص کنید که  براقیت آن برایتان مهم است یا نه.
  • شما می‌توانید با چک کردن پشت پارچه با مشاهده بافت آن  به اصل بودن آن پی ببرید.
  • این پارچه کاملاً متفاوت از پارچه های چاپی و کارشده شده می باشد.

تنوع طرح و نقش ژاکارد تافته

این پارچه معمولا طرح های مختلفی از هندسی تا فانتزی را شامل می شود. در این پارچه هم از گل های تخت و هم از گل های پفکی استفاده می شود. برجستگی طرح های پفکی در کنار زمینه براق و خشک پارچه تافته جلوه جذابی برای مخاطب ایجاد می کند. درخشندگی این پارچه در هر صورت چشم نواز است. در حالت کلی پارچه ژاکارد تافته دارای انواع مختلفی است. در ذیل شما را با چند مدل پرطرفدار این پارچه جذاب آشنا می‌کنیم.

 

قیمت پارچه ژاکارد طرحدار لاکچری

ژاکارد تافته بورژوا

تافته بورژوا

این نوع از پارچه جزو پارچه های فاخر و لوکس می باشد. استفاده از این پارچه در استایل لباس مجلسی شما بسیار تاثیر گذار است. شما می توانید انواع لباس مجلسی از مانتو گرفته تا کت و دامن بسیار شیک و چشم نواز با این پارچه اعیانی بدوزید. نوع بورژوا این پارچه جمع بندی بسیار خاصی است. عموماً رنگ های نقره ای و طلایی جزوه رنگ های برجسته این پارچه می باشد.

ژاکارد تافته شانلی

تافته شانلی

نوع شانلی پارچه ژاکارد تافته دارای گلهای درشت و براق بسیار زیبایی است. این پارچه نسبت به سایر  مدلهای ژاکارد تافته ضخیم‌تر است. برای دوخت انواع مانتو کتی می توانید از این پارچه خیره کننده و جذاب استفاده کنید. همچنین ناگفته نماند که این پارچه نیازی به اتوکشی و حتی استرکشی ندارد. این پارچه تمام پفکی نیست و فقط در بعضی قسمت های آن حالت پفکی مانند به صورت پراکنده دارد.

تافته ژاکارد ترک

ژاکارد ترک

این  مدل از پارچه نیز یکی از پرطرفدارترین نوع پارچه های ژاکارد تافته محسوب می شود. این نوع از پارچه دارای رنگ بندی و نقش و نگارهای مختلفی است. بانوان خاص پسندی که علاقمند به دوخت لباس های مجلسی متفاوت و منحصر به فرد هستند، می‌توانند با استفاده از این نوع به خواسته خود برسند. طرح های گل های مختلف این نوع از پارچه بیشترین تنوع را در اختیار شما قرار می دهد.

ژاکارد تافته پانالولو

تافته پانالولو

این نوع از پارچه ژاکارد تافته حالت نیمه براق متمایل به مات دارد. افرادی که به طرح های شلوغ و پیچیده علاقمند هستند، می‌توانند با انتخاب این نوع پارچه به خواسته خود برسند. شما می توانید نوع پانالولو را در هر رنگ و طرحی که دوست دارید انتخاب کنید. برای دوخت انواع کت و مانتو به وفور از این نوع پارچه استفاده می شود.

ژاکارد تافته راه راه

تافته راه راه

نوع راه راه این پارچه دارای زمینه نسبتاً براقی با طرح راه راه بسیار جذاب می باشد. بانوان هیکلی و درشت همواره به دنبال پارچه ای هستند که آن ها را کشیده تر نشان دهد. این مدل از پارچه کاملا مطابق با خواسته های آنها می باشد. طرح های راه راه همیشه دارای طرفداران بسیاری بوده و جزو پرفروش ترین ها بوده اند.

تافته ژاکارد گلدن پاف

ژاکارد گلدن پاف

این نوع از پارچه  نیمه براق و پفکی می باشد. توصیه می‌کنیم افرادی که به پارچه‌هایی با طرح های خلوت علاقمند هستند، اقدام به خرید این مدل از پارچه کنند. پارچه ژاکارد تافته گلدن پاف دارای طرح خلوت بسیار جذابی می باشد. شما می توانید برای دوخت انواع مانتوهای مجلسی و کت و دامن و سایر لباسهای مجلسی خود از این پارچه ساده و در عین حال شیک استفاده کنید.

ژاکارد تافته آنجلا

تافته آنجلا

این مدل  دارای طراحی منحصر به فرد جذابی می باشد. شما می توانید حتی بدون آستر کشی از این پارچه استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای دوخت لباسهای بهاره و پاییزه خود از پارچه ژاکارد تافته آنجلا استفاده کنید.

ژاکارد تافته در چه کشورهایی تولید می شود؟

امروزه این پارچه در اکثر کشورها تولید می شود. این پارچه جزو محبوب ترین پارچه هایی می باشد که کاربرد بسیار بالایی دارد. هم در ایران و هم در بسیاری از کشورهای جهان این پارچه در حال تولید می باشد. کشورهایی همچون هند و چین بسیار علاقمند به تولید این پارچه هستند. عموماً کیفیت پارچه های تولید شده این کشورها بسیار بالا می باشد.

در اروپا نیز این پارچه طرفداران خاص خود را دارد. کشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه همواره در تولید این پارچه پیش قدم هستند.  ولی ناگفته نماند که پارچه ژاکارد تافته ایرانی نیز معروف ترین پارچه ها در سراسر جهان هستند. شما می توانید با مناسب ترین قیمت این پارچه خاص و جذاب را در کشور ایران تهیه کنید. همانطور که بیان کردیم این پارچه دارای تنوع بسیار بالایی می باشد. متنوع بودن این پارچه در اکثر کشورها سبب شده که افراد زیادی را جذب خود کند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا