پارچه شناسیپاییز و زمستان

پارچه تدی ببعی و شناخت ویژگی های آن

یکی از با مزه ترین و پر طرفدارترین پارچه های زمستانی پارچه تدی ببعی می باشد. جلوه ظاهری پارچه تدی مشابه با پشم گوسفند است. این پارچه گرم و نرم در سطح خود دارای پرزهای فرفری و مجعد است. نام پارچه تدی از عروسک های خرسی تدی گرفته شده است.

یکی از سوالات رایج افراد این است که پارچه تدی پشمی از چه الیافی تشکیل شده است. این پارچه زمستانه از الیافی مانند پنبه، پشم، پلی استر، اکریلیک و ترکیبی از این الیاف تشکیل شده است. پارچه تدی ببعی یکی از پارچه های جذاب است که کاربردهای فراوانی هم دارد. اگر می خواهید یک هودی فانتزی بچه گانه بدوزید حتما باید به سراغ پارچه تدی بیایید.

ویژگی های مثبت این پارچه مانند حس تنفس پذیری، تراکم بالا و ضخامت مناسب باعث شده اند که این پارچه محبوبیت زیادی در بین طراحان و خیاطان داشته باشد. یکی از عالی ترین ویژگی های این پارچه چروک پذیر نبودن آن است. با پارچه تدی می توانید انواع هودی، شلوار جاگر، شکت، کت، پالتوهای بلند و کوتاه و غیره را بدوزید.

قیمت پارچه تدی پشمی

 

بهترین روش شست و شوی پارچه تدی این است که آن را به خشک شویی بدهید. اما اگر خودتان قصد شست و شوی آن را داشتید لباس های تدی را به تنهایی در ماشین لباس شویی بگذارید تا به سایر لباس ها پرز ندهند. پس از شست و شو نیز لباس های تدی بسیار سنگین می شوند و آب را به خود جذب می کنند. اصلا آن ها را آویزان نکنید و در یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شود. در ادامه با سایر ویژگی های پارچه تدی ببعی آشنا می شویم.

الیاف مصرفی در پارچه تدی ببعی

الیاف به کار رفته شده در پارچه تدی عبارتند از: الیاف پنبه، پشم، پلی استر، اکریلیک و ترکیبی از این الیاف. هر کدام از این الیاف باعث می شوند که پارچه تدی ویزگی های مختلفی پیدا کند. برای مثال الیاف پشمی به کار رفته شده در تولید این پارچه، گرمای زیادی به پارچه تدی می دهند. به همین دلیل پارچه تدی پشمی را برای آب و هوای بسیار سرد پیشنهاد می کنیم.

خرید پارچه تدی | پارچه نگار

الیاف پنبه دارای وزن کمتری نسبت به سایر الیاف می باشند. به همین دلیل لباس های تدی که در آن ها الیاف پنبه به کار رفته شده است، دارای وزن سبک تری هستند. الیاف اکریلیک وزن سنگین تری دارند و این الیاف دارای زیر دتس نرم و لطیفی می باشند. در تولید پارچه تدی این الیاف با یکدیگر با میزان مختلف ترکیب می شوند.

نوع بافت

روش بافت پارچه تدی ببعی به صورت کشبافت می باشد. پرزهای ایجاد شده روی این پارچه حالتی شل دارند. این پرزها با استفاده از پود بافته می شوندو البته بافت کشبافت پارچه تدی، باعث کشی شدن این پارچه نمی شود. در واقع باید بگوییم که نحوه بافت این پارچه زمستانه به صورت کشبافت است و حالت تار و پودی ساده ندارد.

نوع بافت تدی موجب شده که این پارچه تنفس پذیری خوبی داشته باشد و هوا از بین تار و پودهای آن عبور کند. بخواطر همین ویژگی، میزان تعریق و بوی بد لباس کم می شود.


مقاله مشابه: پارچه تدی و انواع استایل زمستانی ترندی


بررسی ایستایی پارچه تدی ببعی

با اینکه پارچه زمستانه تدی یک پارچه ضخیم و زمستانی به شمار می آید اما باید بگوییم که ایستایی این پارچه بسیار محکم نیست. پارچه تدی ببعی دارای ایستایی بین کتی و کمی آهار دار می باشد. نوع ایستایی پارچه تدی باعث شده که بتوانید با آن انواع لباس های اور سایز و راحتی را هم بدوزید.

بررسی ایستایی پارچه تدی ببعی

ایستایی پارچه تدی بر اساس ضخامت و تراکم این پارچه مشخص می شود. به هر میزان که ضخامت و تراکم پارچه تدی ببعی بیش تر باشد، ایستایی آن نیز محکم تر خواهد بود. از پارچه تدی آهاردار می توانید برای دوخت انواع کت و پالتوهای زمستانی استفاده کنید. از پارچه تدی با ضخامت کمتر و ایستایی کتی نیز می توانید برای دوخت انواع لباس های راحتی خانگی و بلوز و شلوار استفاده کنید.

 میزان لطافت پارچه تدی پشمی

پارچه زمستانه تدی دارای پرز است اما باید بگوییکه زیر دست این پارچه به صورت نرم و لطیف می باشد. لطافت و زیر دست پارچه تدی با توجه به الیاف به کار رفته شده در تولید آن تعیین می شود. در صورتی که پارچه تدی از الیاف پلی استر تولید شده باشد، دارای زیر دستی نرم، صیقلی و لیز می باشد.

چنانچه پارچه تدی ببعی از الیاف پنبه و اکریلیک تولید شده باشد، حالتی نرم و لطیف دارد. یکی از ویژگی های مثبت پارچه تدی، تن خور عالی و راحت آن است. در دوخت لباس های تدی نیازی به آستر دوزی یا لایی کشی ندارید زیرا این پارچه زیر دستی نرم دارد.

 میزان لطافت پارچه پشمی

 

یکی دیگر از ویژگی های تدی، عدم ایجاد حساسیت و خارش است. این پارچه سطح زبری ندارد و باعث ایجاد خارش بدن شما نمی شود. نرمی و لطافت پارچه تدی آن را برای دوخت لباس های بچه گانه بسیار مناسب کرده است.

 میزان چروکی و شکنندگی پارچه تدی

یکی دیگر از مزایای پارچه تدی این است که نیازی به اتو کشی ندارد. این پارچه بامزه زمستانه به دلیل پرز و پشم هایی که در سطح خود دارد، چروک نمی شود و در نتیجه نیازی به اتو کشی نیست. لازم به توضیح است که چین و شکن های ایجاد شده روی پارچه تدی ببعی حالتی نرم دارند؛ به همین دلیل از این پارچه می توانید برای دوخت انواع لباس های گشاد و آزاد اور سایز و کش دوزی استفاده کنید.

دوخت لباس های چین دار با پارچه تدی را پیشنهاد نمی کنیم؛ چرا که پارچه زمستانه تدی پارچه ای پرزدار پفی و کمی حجیم است و اگر با آن لباس های چین دار بدوزید، اندام شما را درشت تر نشان می دهد. ایستایی مناسب و چین و شکن های پارچه تدی باعث شده اند که بتوانید با این پارچه انواع کش های پهن مانند دمپا شلوار جاگر (اسلش) را بدوزید.

ضخامت پارچه تدی

ضخامت پارچه تدی بر اساس بلندی پرزها و تراکم بافت این پارچه تعیین می شود. برای نمونه چنانچه پارچه تدی دارای پارزهای بلندتر و تراکم بافت بیشتر باشد، ضخامت آن هم بیش تر خواهد شد.

پارچه زمستانی

ضخامت های گوناگون پارچه تدی باعث شده که کاربردهای گوناگونی داشته باشد. خوب است بدانید که ضخامت پارچه تدی بین 1/50 تا 3 میلی متر می باشد. از پارچه تدی ببعی با ضخامت کمتر می توانید برای دوخت انواع لباس های راحتی و خانگی استفاده کنید. از پارچه های ضخیم تر تدی نیز می توانید برای دوخت انواع لباس های زمستانه بیرونی و پالتو استفاده کنید.

کاربردهای پارچه تدی ببعی

پارچه تدی ببعی به دلیل ویژگی های عالی که دارد مانند حالت ایستایی، حس لطافت، تنفس پذیری و غیره دارای کاربردهای گوناگونی می باشد. پارچه های مشابه تدی مانند کچه، خز، بوکله و غیره وجود دارند ولی دارای کاربردهای محدودتری نسبت به تدی هستند. برای مثال با این پارچه ها نمی توانید انواع خودی، سویشرت و شلوار جاگر را بدوزید. این در حالی است که به راحتی با پارچه تدی ببعی می توانید این لباس ها را بدوزید.

کاربردهای پارچه تدی ببعی

پارچه تدی با ضخامتی که دارد و همچنین به دلیل وجود پرز در سطح آن، از نفوذ سرما به بدن شما جلوگیری می کند. به همین دلیل لباس های تدی انتخاب مناسبی برای فصول سرد سال هستند و شما را گرم نگه می دارند. با این پارچه زمستانه زیبا و جذاب می توانید لباس های زمستانه ای مانند پالتوهای کوتاه و بلند، سویشرت، هودی، شکت، کت، شلوار زمستانی، دستکش و کلاه زمستانی بدوزید. پیشنهاد می کنیم که با این پارچه با مزه زمستانی برای کودکان هودی های فانتزی بدوزید. برای مثال می توانید روی کلاه هودی گوش طراحی کنید و یک هودی فانتزی با طرح حیوانات بدوزید.

خرید پارچه تدی با تنوع بی نظیر

 نحوه نگهداری و شست و شو پارچه تدی پشمی

پارچه تدی، پارچه کم دردسری است. یکی از نکاتی که در شست و شوی پارچه تدی باید بدانید این است که این پارچه آب را به خود جذب می کند.

به همین دلیل پس از شست و شو بسیار سنگین می شود و نباید آن را آویزان کنید. زیرا آویزان کردن آن باعث شل شدن و دفرمه شدنش می شود. اگر قصد داشتید که لباس تدی خود را در ماشین لباس شویی بگذارید، تنها آن را بشویید و لباس دیگری را در کنار تدی نشویید. چرا که لباس های تدی به بقیه لباس های شما پرز می دهند. شایان ذکر است که در شست و شوی لباس های تدی نباید از شوینده های حاوی سفید کننده استفاده کنید.

این شوینده ها باعث بور شدن لباس شما شده و از طول عمر آن نیز می کاهند. بهترین روش شست و شوی لباس های تدی این است که آن ها را به خشکشویی بسپرید. زیرا خشک شویی های معتبر هر پارچه را بر اساس ویژگی های آن شست و شو دارد و خشک می کنند. در نتیجه لباس های شما خراب نمی شود.


حتما بخوانید: معرفی خاص ترین های پارچه زمستانی 2023


خشک کردن و اتو کشی

پارچه و لباس های تدی آب را به خود جذب می کنند. به همین دلیل این پارچه پس از شست و شو سنگین می شود و نباید آن را آویزان کنید. اگر لباس تدی خود را پس از شست و شو از بند رخت آویزان کنید، شاهد دفرمه شدن آن خواهید بود. بهترین روش خشک کردن پارچه تدی ببعی این است که آن را روی یک سطح صاف پهن کنید و صبر کنید تا به آرامی خشک شود. ممکن است

پس از شست و شوی پارچه تدی، پرزهای آن فشرده شوند. برای رفع این حالت خوب است که از شانه مو استفاده کنید و پرزها را باز کنید تا به شکل اولیه خود برگردد. پیش تر اشاره کردیم که پارچه تدی چروک پذیر نیست؛ اما در صورتی که قصد اتو کردن درزها را داشتید باید از بخار اتو برای صاف شدن پارچه استفاده کنید. دقت کنید که اتو را به صورت مستقیم روی پارچه نگذارید، زیرا اتو سنگین است و اتو کردن پارچه تدی باعث خوابیدن پف های پارچه می شود.

 نکاتی که در هنگام خرید تدی باید به آن ها دقت کنید

یکی از موارد مهم که در هنگام خرید پارچه تدی ببعی باید به آن دقت کنید، تراکم پرزهای سطح پارچه هستند. میزان تراکم پارچه، دوام و کیفیت پارچه را مشخص می کنند.

برای اینکه میزان تراکم تدی را ببینید، از قمتی که پارچه برش خورده به میزان پرزهای سطح پارچه دقت کنید. به هر میزانی که پرزها بیشتر باشند، تراکم پارچه بیش تر است و در نتیجه پارچه با کیفیت تر خواهد بود. یکی دیگر از موارد مهم در هنگام خرید پارچه تدی، توجه به عرض پارچه می باشد. لازم به ذکر است که عرض پارچه تدی در بین 140 تا 180 سانتیمتر است. برای محاسبه متراژ مورد نظرتان باید این عرض را بدانید.

 موارد مهم دوخت پارچه تدی ببعی

پارچه زمستانه تدی یکی از خوش دوخت ترین پارچه ها می باشد. حتی خیاطان و افراد مبتدی هم به راحتی می توانند این پارچه را بدوزند. یکی از مواردی که در هنگام دوخت باید به آن توجه کنید، استفاده از کاتر است.

 موارد مهم دوخت پارچه تدی ببعی

که برش ها را با قیچی نزنید. قیچی باعث مس شود که پرزهای پارچه تدی از قسمت برش دربیایند و پارکنده شوند. بهترین وسیله برش پارچه تدی با استفاده از کاتر دوار یا همان تیغه گرد می باشد. پس از انجام امور مربوط با برش پارچه بهتر است از یک دستمال نم دار استفاده کنید و پرزها را از روی میز تمیز کنید.

انتخاب سوزن مناسب در دوخت اهمیت بالایی دارد. در خصوص پارچه های تدی باید یگوییم که سوزن های شماره 14 و 16 برای دوخت پارچه تدی مناسب هستند. پیشنهاد می کنیم که تمامی درزهای لباس های تدی را سردوز بزنید.

مشاهده انواع مدلهای پارچه تدی ببعی

 

با این کار یک دوخت مطمئن و عالی خواهید داشت. پارچه تدی را با چرخ خیاطی های خانگی هم می توانید بدوزید. اما اگر در حین دوخت مشکلی برایتان پیش آمد، کافیست که از پایه ضخیم دوزی استفاده کنید. یکی دیگر از موارد مهم در دوخت با پارچه تدی، در هنگام اتصال پارچه تدی به پارچه دیگر است. در این بین دقت داشته باشید که پارچه تدی در یالا و پارچه آستری در قسمت زیر قرار بگیرد.

سخن آخر

پارچه زمستانه تدی یکی از بهترین پارچه های زمستانه با قیمتی عالی است. این پارچه ظاهر زیبا و جذابی دارد و برای دوخت انواع هودی، پالتو، کت و لباس های خانگی کاربرد دارد. حتما در دوخت پارچه تدی دقت داشته باشید که از قیچی استفاده نکنید. از آنجایی که پارچه تدی یک نوع پارچه پرز دار است، قیچی زدن آن باعث ریختن و پراکنده شدن پرزها می شود. به همین دلیل بهتر است که با کاتر مخصوص برش های تدی را انجام دهید.

پارچه تدی چروک پذیری ندارد و نیازی به اتو کشی این پارچه نیست. پارچه تدی زیر دست و تن خور نرم و لطیفی دارد. به همین دلیل نیازی به آسترکشی و لایی زدن تدی ببعی وجود ندارد. انتخاب سوزن مناسب برای دوخت لباس بسیار حائز اهمیت است. سوزن های شماره 14 و 16 را برای دوخت پارچه تدی به شما پیشنهاد می کنیم.

برای شست و شو بهتر است که لباس های تدی را به خشک شویی بسپرید. اما اگر خودتان قصد شست و شوی آن ها را داشتید، لباس تدی را به تنهایی داخل ماشین لباس شویی قرار دهید تا به سایر لباس ها پرز ندهد. همچنین به هیچ عنوان از شوینده های حاوی سفید کننده استفاده نکنید. زیرا این شوینده ها باعث بور شدن لباس تدی شما می شوند.

اگر در دوخت تدی با چرخ خیاطی خانگی خود دچار مشکل شدید، بهتر است از پایه ضخیم دوزی استفاده کنید. در این مطلب سایر ویژگی های پارچه تدی پشمی و کاربردهای فوق العاده آن ها را نیز بیان کردیم.

منبع: www.etsy.com

4.2/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا