پارچه شناسیمهمانی و مجلسی

پارچه سیلک و پارچه ساتن چه تفاوتی با هم دارند؟

حتما در بازار با مدل های جذاب و متنوع پارچه سیلک آشنا شدید. از این پارچه معمولا برای دوخت لباس های مجلسی و راحتی استفاده می شود. این پارچه دوست داشتنی شباهت زیادی به پارچه ساتن دارد اما ساتن نیست. البته افراد زیادی با توجه به نام آن، پارچه سیلک را با ابریشم نیز اشتباه می گیرند. با در نظر گرفتن میزان کاربردی بودن این پارچه برای دوخت لباس های مختلف، بد نیست اندکی بیشتر با آن آشنا شوید. پارچه سیلک نه در دسته پارچه های ابریشمی قرار می گیرد و نه ساتن است. اگر قصد خرید این پارچه را دارید، مطالعه ادامه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

پارچه سیلک چیست؟

پارچه سیلک چیست؟ | پارچه نگارقصد داریم در این مطلب به مقایسه دو پارچه سیلک و پارچه ساتن بپردازیم. در نتیجه بد نیست از تعریف پارچه سیلک شروع کنیم. سیلک شباهت بسیاری به پارچه ساتن دارد. البته در مقایسه با ساتن، بسیار ظریف تر است. تنوع طراحی و رنگ این پارچه نیز بیشتر به نظر می رسد. سیلک معمولا به دلیل داشتن طرح های متنوع، مورد توجه خانم ها قرار می گیرد. شما می توانید از طرح های مختلف این پارچه برای دوخت لباس های متنوعی استفاده کنید. در حقیقت تنوع طرح پارچه سیلک به شما این امکان را می دهد که لباس های خلاقانه تری طراحی کنید.

خرید پارچه سیلک گلدار

 

البته نباید فراموش کرد که از این پارچه بسیار لطیف و نرم اغلب برای دوخت پیراهن های مجلسی استفاده می شود. با توجه به اینکه این پارچه از پارچه ساتن سبک تر و نازک تر است، جلوه زیباتری روی تن شما خواهد داشت. اگر طرفدار پیراهن های دراپه دار و شومیزهای مدل دار هستید، پارچه سیلک برای شما ایده آل خواهد بود. زیرا این پارچه به سادگی به چین های سطح لباس درخشندگی فوق العاده ای می بخشد. هرچند این پارچه برای دوخت لباس های تنگ مناسب نیست، اما برای دوخت انواع پیراهن های بلند و کلوش فوق العاده است.

پارچه ساتن چیست؟

در حقیقت نام ساتن، نام نوع بافت خاص این پارچه است. پارچه ساتن با توجه به تعداد نخ هایی که در بافت آن استفاده می شود، ویژگی های مختلفی دارد. تعداد نخ های به کار رفته در تولید این پارچه یکی از دلایل تنوع بالای آن است. شما می توانید در بازار انواع ساتن را با ایستایی و ضخامت های متفاوت، پیدا کنید. این پارچه زیبا و درخشان معمولا به صورت تک رنگ تولید می شود. اگر به دنبال ساتن طرح دار هستید، باید بدانید پارچه سیلک برای شما مناسب تر است.

پارچه ساتن چیست؟

پارچه ساتن به عنوان یکی از جذاب ترین پارچه های مناسب دوخت لباس مجلسی شناخته می شود. هر چند معمولا برای آستر کشی از آن استفاده می شود اما تنوع بی نظیر آن باعث شده بتوانید از مدل های مختلف پارچه ساتن، برای دوخت لباس های گوناگونی استفاده نمایید. به عنوان مثال پارچه ساتن آمریکایی اغلب برای دوخت لباس مجلسی آهار دار استفاده می شود. رنگ سفید این پارچه گزینه ای عالی برای دوخت لباس عقد و عروسی به حساب می آید. پارچه ساتن ال ایکس نیز گزینه ای مناسب برای استفاده به عنوان آستر برای پارچه های دانتل است.


مقاله مرتبط: انواع پارچه ساتن و هر چه باید در مورد آن بدانید


پارچه سیلک چه کاربردی دارد؟

برای اینکه بتوانیم دقیق تر به بررسی تفاوت دو پارچه سیلک و ساتن بپردازیم، بد نیست اندکی بیشتر با پارچه سیلک و کاربردهای آن آشنا شوید. این پارچه به دلیل وزن اندک و ایستایی که دارد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از بیشترین کاربردهای پارچه سیلک طرح دار، در دوخت لباس خواب زنانه است. این پارچه لطیف و دوست داشتنی حس خوبی به پوست شما منتقل می کنید. در نتیجه اگر به دنبال پارچه ای زیبا با طرح های متنوع برای دوخت لباس خواب هستید، سیلک می تواند برای شما مناسب باشد. طرح های خیره کننده این پارچه این فرصت را به شما می دهد که بتوانید شومیز و تاپ های جذابی نیز با آن طراحی کنید.

پارچه سیلک چه کاربردی دارد؟

اگر مایلید یک پارچه ساده و تک رنگ با تاکید بر زیبایی های اندام شما، استایلی فوق العاده برایتان بسازد، پارچه سیلک را فراموش نکنید. این پارچه با درخشندگی خاصی که دارد، سایه روشن های فوق العاده ای روی تن شما ایجاد می کند. به همین دلیل معمولا از آن برای دوخت پیراهن های ساده مجلسی استفاده می شود. سیلک برای دوخت انواع اکسسوری ها مانند روسری، کش مو، تل و حتی روبالشتی نیز مناسب است. اگر به دنبال پارچه ای برای دوخت ربدوشامبر هستید، ما سیلک را به شما توصیه می کنیم.

قیمت پارچه ساتن آمریکایی

ویژگی های پارچه سیلک

همانطور که اشاره شد سیلک و ساتن شباهت های بسیاری با هم دارند. برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری از میان این دو پارچه داشته باشید، بد نیست اندکی به ویژگی های پارچه سیلک نیز بپردازیم.

لطیف و دوست داشتنی

ویژگی های پارچه سیلک

اولین چیزی که هنگام خرید پارچه نظر افراد را جلب می کند، لطافت آن است. سیلک با داشتن زیردستی فوق العاده نرم و لطیف گزینه ای عالی برای دوخت لباس های مختلف محسوب می شود. لطافت این پارچه حس فوق العاده ای به پوست شما منتقل می کند. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت لباس خواب است.

درخشش خیره کننده

بسیاری از خانم های معمولا به دنبال پارچه های براق و درخشان هستند. مخصوصا برای دوخت لباس مجلسی معمولا به دنبال پارچه های دارای الیاف لمه و سنگ دوزی می گردند. اما اگر طرفدار سادگی هستید و لباس های مجلسی مینیمال می پسندید، پارچه سیلک برای شما مناسب است. این پارچه به عنوان پارچه مجلسی درخششی خاص دارد. در حقیقت اگر از پارچه های پر زرق و برق فراری هستید، سیلک ساده گزینه ای منحصر به فرد برای دوخت لباس مجلسی خواهد بود.

تنوع فوق العاده

یکی از ویژگی هایی که پارچه سیلک را نسبت به ساتن برتری داده، تنوع فوق العاده این پارچه است. این پارچه را می توانید در رنگبندی بی نهایت در بازار مشاهده کنید. علاوه بر این، طرح های شیک و فانتزی این پارچه ذهن شما را برای دوخت لباس های متفاوت آماده می کند. طرح های متنوع این پارچه آن را برای دوخت لباس خواب و انواع شومیز مجلسی و دخترانه مناسب کرده است.

پارچه سیلک، ریزش دار و جذاب

ویژگی دیگری که باعث شده است پارچه سیلک به عنوان یک پارچه مجلسی مورد توجه قرار بگیرید، ایستایی آن است. این پارچه ایستایی اندکی دارد و کاملا ریزش دار محسوب می شود. به همین دلیل شما می توانید با آن لباس های اورسایز جذابی طراحی کنید. در طراحی پیراهن و شومیز های مختلف به دنبال مدل های گشاد و راحت باشید. اجازه دهید این پارچه بر پوست شما بلغزد و جلوه ای فریبنده ایجاد کند.


حتما بخوانید: کراپ تاپ با پارچه سیلک، یک انتخاب دخترانه


بادوام

همانطور که می دانید، پارچه های دارای الیاف مصنوعی دوام بالایی دارند. به همین دلیل اگر به دنبال پارچه ای برای دوخت لباس راحتی و لباس خواب هستید، سیلک را فراموش نکنید. این پارچه را می توانید برای مدت زمان طولانی بپوشید و مدام بشویید. در نهایت خواهید دید لباس سیلک شما همچنان کیفیت روز اول خود را حفظ کرده است. علاوه بر این، نگهداری و شستشوی این پارچه نیز اصلا دشوار نیست. در نتیجه گزینه ای فوق العاده برای دوخت لباس های روزمره خواهد بود.

چروک پذیری متوسط

جنس الیاف به کار رفته در پارچه سیلک و نوع بافت آن، باعث شده است چروک پذیری اندکی داشته باشد. البته این ویژگی ممکن است در برندهای مختلف این پارچه کمی متفاوت باشد. اما شما می توانید با خاطری آسوده از آن برای دوخت لباس خواب و لباس های منزل استفاده کنید. فراموش نکنید این پارچه به راحتی نیز اتو کشی شده و صاف می شود.

کاربردی

یکی از دلایلی که سیلک را به پارچه ای پرفروش تبدیل کرده است، کاربردی بودن آن است. از این پارچه دوست داشتنی می توانید برای دوخت لباس های راحتی، روزمره و مجلسی استفاده کنید. طراحی متنوع سیلک کاربرد آن برای دوخت اکسسوری هایی مانند روسری و کش مو را افزایش داده است. اگر به دنبال پارچه ای برای روبالشتی و کوسن های فانتزی هستید نیز، سیلک برای شما مناسب به نظر می رسد.

مشاهده رنگبندی پارچه ساتن ال ایکس

پارچه سیلک یا پارچه ساتن؟

در پایان باید گفت برای انتخاب پارچه سیلک یا ساتن، باید لباسی که قصد دوخت آن را دارید مبنا قرار دهید. این دو پارچه از هر نظر شباهت های بسیاری با هم دارند. البته سیلک در مقایسه با ساتن نازک تر و ریزش دارتر است. تنوع بالای مدل های طرح دار پارچه سیلک نیز یک تفاوت بزرگ محسوب می شود. در نتیجه اگر به دنبال پارچه ای نازک و ریزش دار هستید، سیلک برای شما مناسب است. طرح های فانتزی آن نیز به شما امکان می دهد لباس های خاصی برای خود طراحی نمایید.

پارچه سیلک یا پارچه ساتن؟

پارچه ساتن نسبتا ایستایی بیشتری دارد. ضخامت آن نیز اندکی بیشتر بوده اما از نظر لطافت هیچ تفاوتی با هم ندارند. اگر مایلید پیراهن مجلسی شما ایستایی بیشتری داشته باشد، ساتن معمولی برای شما مناسب است. فراموش نکنید ایستایی مدل های مختلف پارچه ساتن با هم متفاوت است.

 

4.7/5 - (67 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا