پارچه شناسی

۴ روش تشخیص الیاف پشم در پارچه های زمستانی

یکی از دغدغه های اصلی هنگام و پس از خرید پارچه های زمستانه، تشخیص الیاف طبیعی پشم در پارچه است. پارچه های پشمی مناسب ترین پارچه ها برای آب و هوای سرد زمستان هستند. به همین خاطر ترجیح می دهیم که پارچه های پشمی که تهیه می کنیم واقعا از الیاف طبیعی پشم تهیه شده باشد. اما چگونه می توان تشخیص داد که الیاف به کار رفته در پارچه های زمستانی، پشم هستند.

پشم از انواع الیاف طبیعی است که دارای ویژگی های خاصی است. در واقع این ویژگی ها می توانند روش تشخیص شما برای این پارچه باشند. در ادامه روش های تشخیص و ویژگی های این پارچه را بر می شمریم.

خرید پارچه پشمی چهارخونه

 

یکی از ساده ترین روش های تشخیص الیاف پشمی از روی ظاهر آن است. همچنین این الیاف را می توانید با سوزاندن و حالت نمدی شدن آن ها نیز تشخیص دهید.  این پارچه ضد الکتریسیته بوده و دارای قابلیت تنفس پذیری است. مقاومت در برابر بو و لکه از دیگر ویژگی های این پارچه به شمار می آیند. در ادامه با سایر روش های تشخیص الیاف پشمی آشنا می شویم.

روش اول: تشخیص الیاف پشم بر اساس ویژگی های ظاهری

تشخیص الیاف پشم

تشخیص الیاف پشم بر اساس ویژگی های ظاهری به سه شیوه مختلف انجام می شود. در شیوه اول یکی از نخ های پارچه را برداشته و با دقت لمس کنید. گرچه الیاف پشم نرم هستند اما به خاطر لیف های کوتاه و حالت فلسی که روی خود دارند، پرزدار دیده می شوند و کمی احساس خارش یا نیش زدن به روی پوست ایجاد می کنند.

برای شیوه دوم تشخیص بر اساس ویژگی های ظاهری، یک تکه نخ از پارچه زمستانی خود جدا کنید. به مدت 3 الی ۵ دقیقه نخ را در ظرف پر از آب داغ قرار دهید. سپس نخ را از آب در آورده و بو کنید. اگر بوی گوسفند و یا حیوانات دیگر به مشامتان خورد، الیاف مصرفی در پارچه پشم می باشد.

برای شیوه سوم تشخیص بر اساس ویژگی های ظاهری نیز باید یک نخ از پارچه زمستانی خود جدا کنید. ته نخ را بر خلاف جهت تابیده شده، تاب دهید تا الیاف آن از هم جدا شوند و حالت ریش ریش پیدا کند.

الیاف پشمی

قسمت ریش ریش شده را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه در ظرف پر از آب ولرم قرار دهید. سپس نخ را در آورید و اجازه دهید تا در مجاورت با هوا خشک شود. پس از آن به شکل ظاهری الیاف دقت کنید. الیاف پشم عموما پیچ و تاب زیادی دارند، به جز پشم آلپاکا که به صورت صاف و بدون پیچ و تاب رشد می کند.


حتما بخوانید: پارچه شانل بافت و ترفندهای دوخت آن


ظاهر الیاف پشمی

روش دوم: تشخیص الیاف پشم بر اساس نمدی شدن

این روش فقط برای تشخیص الیاف پشم استفاده می شود. زیرا فقط این الیاف هستند که قابلیت نمد شدن و در هم تنیدن را دارند. دو تکه نخ با طول حداقل ۱۰ سانتی متر از پارچه زمستانه خود جدا کنید. ته نخ ها را با تابیدن خلاف جهت تاب نخ، ریش ریش کنید. سپس نخ ها را از طرفی که ریش شده اند روبروی هم قرار دهید.

بهتر است این کار را به روی سطحی صاف انجام دهید. با استفاده از اسپری آب ولرم، ته نخ ها را مرطوب کنید. پس از آن نخ ها را همانطور که روبروی هم قرار دارند، در دست بگیرید و بمالید. این کار را تا زمانی که نخ ها خشک شوند ادامه دهید. سپس نخ ها را در جهت مخالف هم بکشید.

اگر دو تکه نخ به هم متصل شده باشند یعنی حالت نمدی پیدا کرده اند. ویژگی نمدی شدن برای الیاف پشم و دیگر الیاف حیوانی مانند آلپاکا، لاما و آنگورا می باشد.

نمدی شدن الیاف

روش سوم: تشخیص الیاف پشم بر اساس سوزاندن الیاف

سوزاندن الیاف یکی از مهم ترین و دقیق ترین روش های شناسایی الیاف است. زیرا هر کدام از الیاف چه طبیعی و چه مصنوعی واکنش های متفاوتی در برابر آتش از خود نشان می دهند. هنگام انجام این تست موارد ایمنی را رعایت کنید تا دچار آتش سوزی نشوید.

در این روش نیز یک نخ از پارچه زمستانه خود جدا کنید و سپس به شعله آتش نزدیک کنید. الیاف پشم هنگام نزدیک شدن به شعله، سریع آتش می گیرند و رنگ شعله آن ها نارنجی می باشد. الیاف پشم ذوب نمی شوند و از شعله دور می شوند. این الیاف پس از فاصله گرفتن از شعله، خود به خود خاموش می شوند.

پس از سوختن، بوی موی سوخته از خود ساطع می کنند. خاکستر و باقی مانده الیاف سوخته پشم، سیاه رنگ، پوک و شکننده است. با مشاهده این موارد می توانید از پشمی بودن پارچه زمستانه خود اطمینان حاصل کنید.

تشخیص با سوزاندن


پیشنهاد ما: پارچه چرم و جدید ترین ترندهای 2021


روش چهارم: تشخیص با استفاده از حلال های شیمیایی

در این روش می توان از مایع سفید کننده به عنوان حلال شیمیایی استفاده کرد. یک تکه نخ از پارچه زمستانه خود جدا کنید. در ظرفی شیشه ای و شفاف یک قاشق غذاخوری مایع سفید کننده بریزید. نخ را درون مایع سفید کننده قرار دهید و درب ظرف را ببندید.

هر ۱۲ ساعت به آن سر زده تا تغییرات آن را مشاهده کنید. الیاف طبیعی پشم طی ۲۴ ساعت در مایع سفید کننده حل می شوند و نخ به طور کلی ناپدید می شود.

تاثیر مواد شیمیایی

ویژگی های پارچه پشمی  و سایر روش های تشخیص الیاف پشم

امروزه پارچه پشم به دلیل دوام بالا و ظاهر زیبا مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. به همین دلیل است که انتخاب برندهای معروف برای تولید انواع لباس های گرم زمستانه است. اغلب کاربرد پارچه پشم را در تولید انواع کت، ژاکت، پیراهن و دامن های زمستانه می بینیم.

پارچه پشمی به دلیل جنس فوق العاده ای که دارد، در صنایع خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای نمونه این پارچه برای تولید فرش و قالیچه نیز کاربرد دارد.

پارچه پشمی دارای ویژگی های خاصی است که با دانستن این ویژگی ها می توانید این پارچه را از سایر پارچه های دیگر تشخیص دهید. به طور کلی این ویژگی ها عبارتند از خاصیت ضد الکتریسیته بودن، ضد چین و چروک، قابلیت تنفس پذیری و ارتجاعی، مقاوم در برابر بو و لک.

این پارچه همچنین با داشتن حس لمسی لطیف همراه خوبی برای پوست لطیف شما است. قابلیت تنفس پذیری و ایمن بودن در برابر اشعه های مضر از دیگر ویژگی های این پارچه هستند که می توانید با دانستن این ویژگی ها، الیاف پشمی را تشخیص دهید. در ادامه با این ویژگی ها بیش تر آشنا خواهیم شد.

قیمت پارچه کشمیر اصل

 

 تشخیص الیاف پشم با خاصیت ضد الکتریسیته ساکن

از آنجایی که پشم می تواند بخار رطوبت را جذب کند، تمایل به ایجاد الکتریسیته ساکن ندارد، بنابراین  در مقایسه با پارچه های دیگر احتمال اینکه  به بدن شما بچسبد کمتر است.

 ضد چین و چروک

جالب است بدانید که پارچه چشمی در سطح میکروسکوپی به صورتی است که هر یک از الیاف پشم مانند یک فنر پیچیده است که پس از خم شدن به شکل طبیعی خود باز می گردد. به همین دلیل لباس های پشمی مقاومت طبیعی در برابر چین و چروک دارند.

قابلیت تنفس پذیری

الیاف پشم می توانند مقادیر زیادی بخار رطوبت را جذب کنند و سپس آن را دور کنند تا در هوا تبخیر شوند. لباس‌های پشمی به شدت تنفس پذیر هستند.

خاصیت ارتجاعی

خاصیت ارتجاعی طبیعی به لباس‌های پشمی کمک می‌کند تا به فرم بدن در بیایند و در عین حال به شکل اولیه خود بازگردند. بنابراین لباس های پشمی ظریف برای پوشیدن هنگام ورزش ایده آل است.

مقاوم در برابر بو

یکی دیگر از روش های تشخیص الیاف پشم، مقاومت آن در برابر بو است. برخلاف الیاف مصنوعی، پشم می تواند بخار رطوبت را جذب کند و این به معنای عرق کمتر در بدن شماست. الیاف پشمی حتی بوی عرق را جذب کرده و از بین می برند و سپس در هنگام شستشو لباس تمامی این تعرقات آزاد شده و لباس کاملا تمیز می شود.

مقاوم در برابر لکه

الیاف پشم دارای یک لایه بیرونی محافظ طبیعی هستند که از جذب لکه ها جلوگیری می کند. و از آنجایی که پشم تمایل به ایجاد استاتیک ندارد، گرد و غبار و پرز کمتری را جذب می کند. در نتیجه می توانیم بگوییم که یکی دیگر از روش های تشخیص الیاف پشم، مقاومت آن در برابر ایجاد لکه می باشد.

حس لمسی نرم

الیاف پشم بسیار ریز و ظریف هستند  و همراه خوبی برای پوست نرم و لطیف شما هستند.

ایمن در برابر آفتاب

پشم محافظ ایمنی برای بردن در برابر اشعه ماوراء بنفش است. در واقع پشم به دلیل طبیعی بودن می تواند این کاربرد را داشته باشد و الیاف مصنوعی این ویژگی را ندارند. بنابراین با پوشیدن پشم در روزهای آفتابی زمستانه در برابر اشعه های مضر ایمن خواهید بود.

گرم و خنک

برخلاف مواد مصنوعی، پشم یک فیبر فعال است که به تغییرات دمای بدن واکنش نشان می دهد. بنابراین به شما کمک می کند که زمانی که هوا سرد است گرم بمانید و زمانی که هوا گرم است خنک می مانید.

خرید پارچه چهارخونه پاییزه

 سخن آخر

الیاف پشمی یکی از بهترین الیاف طبیعی هستند که در تولید پارچه های زمستانه کاربرد دارند. ویژگی اصلی این الیاف، طبیعی بودن آن ها می باشد. خوب است قبل از خرید پارچه آن را تست کنید و مطمئن شوید که یک پارچه پشم طبیعی تهیه می کنید. در این مطلب روش های تشخیص الیاف پشم را بیان کردیم.

اگر با ویژگی های این الیاف آشنا باشید به راحتی می توانید آن ها را تشخیص دهید. برای نمونه مقاومت در برابر بو و لکه، خاصیت ارتجاعی، ضد چین و چروک بودن و حس تنفسی از جمله ویژگی های این الیاف محسوب می شوند.

برای تشخیص پارچه پشم می توانید الیاف آن را بسوزانید. برای تست این روش در ابتدا یکی از نخ های لباس خود را درون شعله بیندازید. لازم به ذکر است که الیاف پشمی ذوب نمی شوند و سریع آتش می گیرند. همچنین رنگ شعله نیز نارنجی خواهد شد. این روش یکی از دقیق ترین روش هایی است که می توانید امتحان کنید. برای آشنایی با سایر روش های تشخیص الیاف پشم، این مطلب را در اختیار شما قرار دادیم.

 

منبع: www.textileschool.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا