پارچه شناسیپاییز و زمستان

پارچه کشمیر (پارچه توییت) و پارچه شنل (شانل بافت) چه تفاوتی دارند؟

پارچه شنل (شانل بافت) و پارچه کشمیر (پارچه توییت) در دسته پارچه های محبوب پاییزی قرار دارند. این دو پارچه لوکس و جذاب جزو بهترین گزینه هایی هستند. شما می توانید از آنها برای دوخت لباس های مختلف پاییزه استفاده کنید. هرچند این دو پارچه از نظر ظاهری کاملا با هم تفاوت دارند اما در بعضی موارد مشتریان دچار اشتباه شده و این دو پارچه پاییزه را با هم اشتباه می گیرند. به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب به این نکته بپردازیم که دو پارچه شنل (شانل بافت) و پارچه کشمیر چه تفاوت هایی با هم دارند. اگر مایلید با این پارچه ها و موارد مصرف آنها بیشتر آشنا شوید، یقینا مطالعه این مطلب برای شما سودمند خواهد بود.

آشنایی با پارچه شنل (شانل بافت)

پارچه شنل برای طرفداران استایل رسمی و دوخت انواع لباس های مجلسی گرم کاملا ایده آل است. احتمالا تا به حال یک مدل کت و شلوار زنانه مجلسی با این پارچه در بازار مشاهده کردید. در همین راستا بد نیست بدانید، پارچه شنل نام خود را از برند شنل گرفته است. دلیل این نام گذاری این است که برند Chanel  برای دوخت کت و دامن و کت و شلوارهای گران قیمت خود از این پارچه استفاده می کند. در واقع کت و شلوارهای زنانه این برند با این پارچه جذاب جزو پرفروش ترین محصولات شنل محسوب می شود.

پارچه شنل (شانل بافت) | فروشگاه پارچه نگار

پارچه شنل یا شانل بافت منحصربه فردی دارد، به شکلی که شما می توانید الیاف تار و پودی آن را کاملا لمس کرده و ببینید. به عبارت دیگر، این بافت خاص و منحصر به فرد وجه تمایز پارچه شنل با سایر پارچه های پاییزی است. در بافت این پارچه از الیاف مختلف پشم و پلی استر با رنگ های بسیار متنوع استفاده می شود. بخش عمده ای از کیفیت و ایستایی این پارچه در گرو نوع بافت و الیافی است که در آن به کار گرفته شده است. این پارچه شیک و متفاوت را می توانید برای دوخت لباس های زنانه بسیاری از جمله کت های مجلسی و پیراهن های کوتاه استفاده کنید. از آنجایی که ما قصد مقایسه دو پارچه شنل (شانل بافت) و پارچه کشمیر را داریم، اجازه دهید به معرفی پارچه کشمیر نیز بپردازیم.

جدیدترین طرحهای پارچه کشمیر چهارخانه را از اینجا ببینید

آشنایی با پارچه کشمیر

پارچه کشمیر(پارچه توییت) نیز مانند پارچه شنل تنوع بسیار زیادی دارد. تنوع این پارچه در الیاف به کار رفته، نوع بافت و رنگ و طرح آن است. معمولا برای تولید پارچه کشمیر از الیاف پشمی استفاده می شود. البته با پیشرفت صنعت نساجی امروزه پارچه کشمیر با الیاف اکرلیک، پلی استر و ریون نیز تولید می شود. کاملا قابل پیش بینی است که نوع الیاف به کار رفته در این پارچه در کیفیت و ایستایی آن موثر خواهد بود. به عنوان مثال پارچه کشمیر پشمی دوام بیشتری نسبت به سایر مدل ها دارد. هر چه مقدار الیاف طبیعی در این پارچه بیشتر باشد، قیمت نهایی آن نیز بیشتر خواهد بود.

کشمیر (پارچه توییت) چهارخانه

بافت این پارچه تار و پودی است. اما این تار و پود چنان در هم تنیده شدند که قابل مشاهده نبوده و پارچه کشمیر ظاهری یک دست و کاملا لطیف دارد. ضخامت این پارچه نیز بسته به نوع بافت و الیاف کاملا متفاوت است. با توجه به تراکم بالای الیاف در بافت این پارچه، می توان گفت ضخامت آن کاملا متوسط است. ایستایی پارچه کشمیر(پارچه توییت) نیز متوسط بوده و کاملا برای دوخت انواع کت و پالتو مناسب است.


حتما بخوانید: پارچه مخمل و نکات دوخت و برش


پارچه شنل و پارچه کشمیر چه تفاوت هایی با هم دارند؟

امیدواریم تا این جای مطلب به طور کلی و خلاصه با دو پارچه شنل (شانل بافت) و پارچه کشمیر(پارچه توییت) آشنا شده باشید. داشتن دید کلی نسبت به این دو پارچه به شما کمک می کند درک بهتری از ویژگی های آنها پیدا کنید. در ادامه ما قصد داریم به طور جزئی به مقایسه ویژگی های این دو پارچه بپردازیم. آشنایی با این ویژگی های جزئی به شما کمک می کند خرید بهتری داشته باشید. علاوه بر این، شناخت این دو پارچه در ایده پردازی شما برای انتخاب مدل و دوخت نیز موثر خواهد بود.

مقایسه بافت پارچه شنل و کشمیر(پارچه توییت)

اجازه دهید مقایسه این دو پارچه را با ملموس ترین ویژگی آن شروع کنیم. بافت این دو پارچه کاملا با هم متفاوت بوده و در نگاه اول قابل تشخیص است.

مقایسه بافت پارچه شنل و کشمیر(پارچه توییت)

بافت پارچه شنل کاملا برجسته و نرم و لطیف است. بافت منحصربه فرد این پارچه به شکلی است می تواند گفت پارچه شانل پشت و رو ندارد. در هر دو روی پارچه شما می توانید شکل در هم پیچیدن الیاف و پرزهای ظریف آن را مشاهده کنید. فاصله بین الیاف نیز کاملا قابل لمس و دیدن است. در واقع به همین دلیل این پارچه گرم تا این حد گرم و زیباست. در بافت بعضی از مدل های پارچه شانل شما الیاف لمه و پولک های ریز را مشاهده می کنید.

بافت پارچه کشمیر(پارچه توییت) با توجه به مدلی که دارد می تواند متفاوت باشد. در واقع بافت پارچه کشمیرجناغی با پارچه کشمیر تارتان و کجراه متفاوت است. البته این تفاوت در هنگام مشاهده چندان مشهود نیست و باید با لمس و دقت زیاد آن را ببینید. در تولید پارچه کشمیر چهارخانه یا تارتان از بافت ساده استفاده می شود. پارچه کشمیر جناغی نیز با بافت کجراه و طرح های منقطع تولید می شود. هنگام لمس این پارچه لطیف شما هیچ گونه تار و پودی را حس نمی کنید و این اولین تفاوت مشخص میان پارچه شنل و کشمیر است.

خرید پارچه کشمیر پالتویی

مقایسه ایستایی

نکته دومی که باید هنگام مقایسه و خرید این دو پارچه در نظر داشته باشید، ایستایی آنها است.

می توان گفت ایستایی پارچه شنل متوسط است و در دسته پارچه های ریزش دار قرار می گیرد. هرچند ریزش این پارچه به اندازه پارچه های مخمل یا ساتن نیست. مهمترین فاکتوری که میزان ایستایی پارچه شنل را مشخص می کند، جنس و ضخامت الیاف به کار رفته در آن است. هر چه این الیاف دارای پلی استر بیشتر و ضخامت بیشتر باشد، ایستایی پارچه نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل این پارچه مناسب دوخت لباس های آهاردار و انواع کت است. از پارچه شانل معمولا برای دوخت پیراهن های بلند و دامن های چین دار استفاده نمی شود.

پارچه کشمیر(پارچه توییت) نیز ایستایی کاملا متوسطی دارد مخصوصا اگر از الیاف پشمی تهیه شده بود. هرچند در تولید این پارچه از الیاف نرم و لطیف پشم استفاده می شود اما ممکن است زیر دستی زبر داشته باشد. این زبری و احساس خارش به دلیل پرزهای ریز روی الیاف پشمی است. در نهایت می توان گفت این دو پارچه از نظر ایستایی شباهت اندکی به هم دارند.


مقاله مشابه: پارچه کشمیر (پارچه توییت) و ویژگی های آن


مقایسه چروک پذیری شنل و کشمیر

میزان چروک پذیری و شکنندگی به طور کلی در پارچه های پاییزه اندک است. اما از آنجایی که می تواند معیار مهمی برای خرید پارچه باشد، بد نیست به این نکته بیشتر بپردازیم.

چروک پذیری پارچه شنل باکیفیت بسیار کم است. این پارچه با توجه به بافتی که دارد، حالت ارتجاعی داشته و به ندرت چروک می شود. چروک های اندکی که بر اثر شستشو ایجاد می شود نیز به راحتی و با بخار اتو رفع می شود. به همین دلیل پارچه شنل به عنوان یک پارچه رسمی و مجلسی بسیار محبوب و پرکاربرد است.

میزان چروک پذیری پارچه کشمیر(پارچه توییت) در گرو الیاف آن است. در واقع باید بدانید الیاف پشمی به کار رفته در این پارچه به ندرت دچار شکنندگی می شوند. اگر پارچه کشمیر شما به سرعت چروک های زیاد و عمیق به خود می گیرد، نشانه بالا بودن میزان الیاف مصنوعی آن است. در هر صورت، این پارچه به راحتی اتو شده و نیاز نیست نگران چروک های احتمالی آن باشد. باید گفت دو پارچه شنل (شانل بافت) و پارچه کشمیر در میزان چروک پذیری نیز با هم متفاوت هستند. چروک های سطح پارچه شانل به سختی قابل مشاهده است.

مشاهده رنگبندی پارچه کشمیر ساده

مقایسه ضخامت پارچه شنل و کشمیر

معمولا ضخامت در هنگام خرید پارچه پاییزه فاکتور تعیین کننده ای است. در این قسمت ما قصد داریم به مقایسه ضخامت پارچه شنل و پارچه کشمیر(پارچه توییت) بپردازیم.

همانطور که قبلا اشاره شد، ضخامت پارچه شنل به ضخامت الیاف آن بستگی دارد. در واقع قطر الیاف به کار رفته در بافت این پارچه می تواند آن را به یک پارچه نازک و ظریف یا حجیم و ضخیم تبدیل کند. البته نکته اصلی در این پارچه این است که شما در هر ضخامتی، می توانید الیاف و فاصله میان آنها را مشاهده و لمس کنید.

بخش عمده ای از ضخامت این پارچه به نوع بافت، تراکم الیاف و جنس آنها بستگی دارد. اما می توان گفت پارچه کشمیر(پارچه توییت) ضخامتی کاملا متوسط همانند سایر پارچه های پشمی دارد. این پارچه مانند تمام پارچه های پشمی عایق سرما و باد است و به همین دلیل برای دوخت لباس های روزمره مناسب است. در پایان مقایسه ضخامت پارچه شنل و پارچه کشمیر باید گفت این دو پارچه شاید از نظر ضخامت به هم نزدیک باشند اما از نظر بافت و عایق بودن شباهتی به یکدیگر ندارند.

در نهایت باید بدانید پارچه شنل و پارچه کشمیر هر دو در دسته پارچه های پشمی و خانواده توییت قرار دارند. اما با توجه به بافت کاملا متفاوت الیاف آنها، کاربردی متفاوت نیز دارند. از پارچه شنل با توجه به بافت مجلسی و خاصی که دارد، اغلب برای دوخت لباس های مجلسی و مناسب مهمانی های خاص استفاده می شود. البته می توانید با این پارچه انواع مانتوهای پاییزه را نیز بدوزید. در مقابل پارچه کشمیر برای مراسم های رسمی و ساده مناسب است. اگر به دنبال پارچه ای گرم برای دوخت لباس محل کار یا دانشگاه هستید، کشمیر برای شما مناسب تر است.

منبع: hacoupian.net

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا