پارچه شناسی

انواع پارچه ضد آب و ترفند دوخت آنها + عکس

پارچه های ضد آب، حدود 40 سال است که به زندگی انسان راه یافتند. این پارچه ها به دلیل ویژگی های مهمی که دارند برای ما بسیار ارزشمند هستند. اما سوال مهم این است که ما در رابطه با پارچه های ضد آب چقدر اطلاعات درست داریم؟ آشنایی با پارچه های ضد آب امری حیاتی و مهم است. این دسته از پارچه ها در دنیای امروز نقش مهمی را برای انسان ها ایفا می کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پارچه ضد آب و ویژگی آنها، نحوه نگهداری و دوخت این پارچه ها آشنا کنیم. پس اگر قصد دارید با این دسته از پارچه ها بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

خرید پارچه بارونی

پارچه ضد آب چیست؟

پارچه ضد آب باید دو خصوصیت مهم را در کنار هم داشته باشد. این دو خصوصیت شامل ضد آب بودن و تنفس پذیری است. ضد آب بودن به توانایی یک ماده برای مقاومت در برابر نفوذ آب اشاره دارد. در حالی که قابلیت تنفس، به توانایی پارچه در خارج کردن بخار آب اشاره می کند. به طور کلی تمامی پارچه های ضد آب به عنوان یک مانع، بین بدن شما و رطوبت محیط عمل می کنند. پارچه های ضد آب محافظت عالی در برابر رطوبت دارند، اما رطوبت و عرق روی پوست شما را به خوبی به بیرون منتقل می کنند. از همین رو می توان گفت پارچه های ضد آب نه تنها از شما در برابر باد، باران و برف محافظت می کند، بلکه محافظ پوست شما نیز هستند.

چرا باید از پارچه ضد آب استفاده کنیم؟

راهنمای خرید پارچه بارونی

در آب و هوای نامساعد لباس بیرونی شما باید ضد آب باشد. پارچه لباس ضد آب شما باید بتواند شما را در برابر باد و باران و برف محافظت کند. مواد به کار رفته در این پارچه ها برای محافظت کامل از شما در برابر باران، برف و باد طراحی شده است. مکانیزم این پارچه به گونه ای است که از نفوذ و جذب آب به درون لباس جلوگیری می کند. پس اگر بخواهید در یک روز بارانی به خارج از منزل خود بروید، به شدت به لباس هایی که با پارچه ضد آب تهیه شدند احتیاج دارید. این پارچه، لباس زیری شما را از خیس و کثیف شدن حفظ می کند. همچنین به عنوان یک عایق باد و آب، از نفوذ سرما نیز تا حدی جلوگیری خواهد کرد.

خرید پارچه کتان زارا ترک

انواع پارچه های ضد آب بر اساس نوع بافت آن ها

پارچه های ضد آب بر اساس نوع بافته شدن به 3 دسته تقسیم می شوند:

  • پارچه محکم بافته شده و متراکم
  • پارچه بافته شده با روکش
  • پارچه بافته شده چند لایه

پیشنهاد ما: با انواع پارچه کشمیر آشنا شوید


معرفی انواع پارچه های ضد آب

امروزه پارچه های متنوعی در بازار با اسم پارچه ضد آب معرفی می شوند. از این پارچه ها در پوشاک، پزشکی، پوشک بچه، تشک، کیسه خواب، پارچه های مناسب چادر پیک نیک، روکش های مبل و پرده های حمام استفاده می شود. در ادامه با این پارچه ها بیشتر آشنا می شوید.

پارچه لمینت پلی اورتان (pul)

نام کامل پارچه pul، عبارت polyamide laminate است. پارچه لمینت، پارچه ای با پوشش پلاستیکی، نازک و مقاوم در برابر آب است. این پارچه، ضد آب و ضد لک است و دوام بسیار بالایی دارد. نکته مهمی که در رابطه با پارچه ضد آب لمینت وجود دارد، تنفس پذیری بالای این پارچه است. از این رو شما به راحتی می توانید این پارچه را برای لباس های خود استفاده کنید و مطمئن باشید که به پوست شما آسیبی وارد نمی کند. این پارچه با ضخامت های 1 الی 2 میلیمتر تهیه می شود. پارچه بافته شده نهایی می تواند 100 درصد از پنبه یا ترکیبی از پنبه و پلی استر تهیه شده باشد.

پارچه پلی اورتان ترموپلاستیک (tpu)

پارچه-ضد-آب-پلی-اورتان-ترموپلاستیک-(tpu)

tpu مخفف polyurethane thermoplastic است. این پارچه می تواند بهترین جایگزین برای پارچه لمینت پلی اورتان باشد. پارچه ترموپلاستیک رقیب اصلی پارچه لمینت، در ساخت محصولات مقاوم در برابر آب است. پارچه ترموپلاستیک نرم تر و انعطاف پذیرتر از پارچه قبلی می باشد. همچنین این پارچه با عملکرد یکسان و مشابه به پارچه لمینت پلی اورتان، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند.

پارچه ترکیبی نایلون و پلی استر

پارچه-ترکیبی-نایلون-و-پلی-استر

مواد نایلون و پلی استر به تنهایی ضد آب نیستند. اما با پوشش خاصی که بر روی آن ها ایجاد می شود، برای ساخت ضد آب ترین وسایل، مانند شنل های بارانی و چتر استفاده می شود. این پارچه جزو پارچه های ضد آب چند لایه است.

پارچه نایلون ripsto

پارچه-نایلون-ripsto

این پارچه بسیار سبک است و در برابر باد مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. الیاف تشکیل دهنده این پارچه از جنس نایلون است. بر روی این پارچه پوشش ضد آبی تشکیل می شود و سطح پارچه را در برابر نفوذ آب مقاوم می کند. از این پارچه در جنگ جهانی دوم برای دوخت چتر نجات استفاده شده است. در دنیای امروز از پارچه نایلون برای تولید چادر، روکش مبل، لباس ضد آب، کوله پشتی، بادبادک و لباس کار استفاده می شود. شما نیز می توانید با این پارچه لباس هایی مثل کت، پانچو و غیره تهیه کنید و در روزهای بارانی از آن لذت ببرید.

پارچه ضد آب نایلون تافته

نایلون-تافته

اگر به دنبال پارچه ای می گردید که کاملا ضد آب باشد، پارچه نایلون تافته بهترین گزینه است. از این پارچه اغلب برای تولید چتر بارانی، چتر پاسیو و غیره استفاده می شود.

پارچه ضد آب مشمع

پارچه-ضد-آب-مشمع

پارچه مشمع که به عنوان پارچه مینا یا پارچه آمریکایی شناخته می شود، پارچه ای از جنس پنبه است و بافت متراکمی دارد. پوشش رویی این پارچه از جنس روغن مایع بوده و به منظور ضد آب کردن آن است. البته این روش تولید در گذشته کارایی داشته است. پارچه مشمع، امروزه به پارچه ای گفته می شود که با الیاف پنبه تهیه شده و پوشش رویی آن از جنس وینیل است. پوشش رویی این پارچه می تواند مات یا براق باشد. به دلیل ویژگی هایی از جمله سخت بودن، دوام بالا و آسانی در تمیز کردن آن، از این پارچه برای تولید سفره، چمدان ها، لوازم آشپزخانه و غیره استفاده می شود. اما برای استفاده در پوشاک پارچه مشمع خیلی مناسب نیست.

پارچه پشم پلی استری

پشم-پلی-استری

بسته به کیفیت الیاف پشم، پارچه تولیدی می تواند در برابر نفوذ آب مقاوم باشد. هرچه الیاف پشم متراکم تر باشد، دفع آب آن بیشتر است. از این پارچه به دلیل خاصیت دفع کنندگی بالای آب، در لایه بیرونی پوشک بچه ها، مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه ضد آب میکرو الیاف

پارچه-ضد-آب-میکرو-الیاف

پارچه میکرو الیاف یا همان میکرو الیاف پلی استر، با پوشش ضد آبی که دارد، جز پارچه هایی است که 100 درصد ضد آب است. از پارچه میکرو الیاف برای دوخت لباس هایی مانند کت، شلوار و ژاکت استفاده می شود.

پارچه پشم

پارچه-پشم-ضدآب

الیاف پشم به طور طبیعی در برابر نفوذ آب مقاوم است. اگر از لانولین برای روکش کردن پشم استفاده کنیم مقاومت آن در مقابل آب چند برابر می شود. شما می توانید پارچه پشمی پخته شده را از فروشگاه ها خریداری کنید و در آب جوش قرار دهید. با این کار چگالی پارچه شما بالاتر می رود و خاصیت ضد آب بودن آن به مراتب افزایش می یابد.

پارچه لمینت پنبه ای

لمینت-پنبه-ای

تمامی پارچه های لمینت شده می توانند جایگزینی برای پارچه پلی اورتان لمینت باشند. این پارچه ها همگی، در دسته بندی پارچه های لمینت قرار می گیرند. از این پارچه برای تولید لباس هایی مثل بارانی، کت زمستانی، لباس اسکی، کت محافظ، ژاکت و کلاه استفاده می شود. این پارچه در شرایط آب و هوایی سخت، ساختاری خشک و راحت دارد و به هیچ عنوان آب را از خود عبور نمی دهد. این پارچه قابلیت انعطاف پذیری و تنفس پذیری بالایی نیز دارد.

پارچه لمینت پوپلینپارچه-لمینت-پوپلین

 

پارچه لمینت پوپلین مورد علاقه بسیاری از برند های بین المللی است. از این پارچه برای دوخت لباس های محافظ مثل شنل، کت و غیره استفاده می شود. در این پارچه سه نوع لایه بندی وجود دارد که شامل، لایه غیر متخلخل، لایه میکرو متخلخل و پوشش چسبناک و ویسکوز است.

پارچه روغنی

پارچه-روغنی

پارچه روغنی از پارچه کتان محکم تهیه می شود. از این پارچه برای دوخت کت های ملوانی و بادبان ها استفاده می کنند. پارچه روغنی بادوام است و به راحتی تمیز می شود. از دیگر استفاده های این پارچه می توان استفاده در پزشکی و تولید چمدان را نام برد.

پارچه ضد آب لاتکس

پارچه-ضد-آب-لاتکس

لاتکس، ترکیبی از لاستیک طبیعی و مصنوعی است. این ماده در اقلام مختلفی از لباس گرفته تا پد تشک ضد آب و روتختی استفاده می شود.

پارچه وینیل، چرم و پلاستیک

وینیل،-چرم-و-پلاستیک

این مواد مصنوعی ضد آب هستند و معمولاً در خیاطی برای ساخت کیف های آرایشی ، کیف های حمل و نقل، کیف های ساحلی، روتختی و غیره استفاده می شود.

پارچه بارونی یا کتان زارا، بهترین پارچه ضد آب

پارچه-بارونی-یا-کتان-زارا،-بهترین-پارچه-ضد-آب

اگر به دنبال یک پارچه خاص برای دوخت لباس در فصل پاییز و زمستان هستید، پارچه بارونی یا کتان زارا بهترین انتخاب است. این پارچه با الیاف پلی استر بافته می شود و جزو پارچه های زیست تخریب پذیر، طبقه بندی می شود. پارچه لمینت پلی استر، دارای غشایی ضد آب و تنفس پذیر است. به عبارتی پارچه بارونی مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد و از تنفس پذیری مطلوبی نیز برخوردار است. تنوع رنگی پارچه کتان زارا، بسیار زیاد بوده و از کیفیت فوق العاده ای دارد. بافت این پارچه برجسته و کج راه است. پارچه کتان زارا دوستدار پوست شما بوده و از پوست شما به خوبی مراقبت می کند. از این پارچه جذاب می توانید برای تولید لباس هایی مثل کت بارونی، ترنچ کت، شنل، ژاکت، هودی و غیره استفاده کنید.

نکته مهمی که برای پارچه کتان زارا یا همان لمینت پلی استر وجود دارد، این است که نیازی به آستر کشی ندارد و برای فصل پاییز یک انتخاب بی نظیر محسوب می شود. پارچه بارونی زارا چروک پذیری متوسطی دارد. از طرفی به دلیل زیر دست نرم و ایستایی خشک، برای دوخت کت های اور سایز، که این روزها طرفداران زیادی دارد نیز بسیار کاربردی است.

قیمت پارچه بارانی زارا

ترفندهای مراقبت و دوخت پارچه ضد آب

ترفندهای-مراقبت-و-دوخت-پارچه-ضد-آب

  • ترجیحا پارچه های ضد آب را با دست بشویید.
  • از مواد سفید کننده و شوینده های قوی استفاده نکنید.
  • بعضی از این پارچه ها به راحتی با آب تمیز می شوند و نیاز به مواد شوینده ندارند.
  • در زمان دوخت از سوزن سایز متوسط استفاده کنید.
  • دور چرخ خیاطی خود را روی دور متوسط تنظیم کنید.
  • از قیچی تیز در زمان برش بهره ببرید.
  • برای برش از یک سطح صاف، مثل میز استفاده کنید.
  • در زمان دوخت و برش پارچه را نکشید.
  • پارچه خود را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • در صورت نیاز به اتوکشی، درجه حرارت اتو را کم کرده و از یک پارچه واسطه بین پارچه بارونی و اتو استفاده کنید.

منبع: https://camotrek.com/blogs/news/waterproof-breathable-fabrics/

3.4/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا