پارچه شناسی

انواع پارچه لینن را بشناسید

شناخت پارچه ها و آشنایی با آن ها می تواند به شما برای انتخاب و خرید پارچه کمک کند. یکی از پارچه هایی که این روزها بر سر زبان ها افتاده، پارچه لینن است. حتما تا کنون اسم پارچه لینن به گوش شما نیز خورده است. شاید تصور کنید که این پارچه از یک نوع ساده برخوردار است. اما جالب است بدانید پارچه لینن انواع مختلفی داشته و هر کدام از آن ها ویژگی های متفاوتی دارند. پس اگر قصد دارید انواع پارچه لینن را بهتر بشناسید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

خرید پارچه-لینن-سوزن-دوزی

تاریخچه و قدمت پارچه لینن

قدمت پارچه لینن به چندین قرن پیش باز می گردد. این پارچه بیش از 3000 سال قدمت دارد. در طی این سال ها پارچه لینن یکی از پرطرفدارترین پارچه ها بوده و فروش بالایی را تجربه کرده است. از این پارچه برای تولید لباس های سلطنتی ثروتمندان در گذشته استفاده می کردند. ارزش پارچه لینن در گذشته به قدری زیاد بوده است که از آن به عنوان وسیله ای برای مبادله یا ارز بهره می بردند. در گذشته لینن نماد ثروت، نور و خلوص بوده و از آن برای مومیایی نیز به فراوانی استفاده می کردند.


پیشنهاد خواندنی: 8 مدل لباس مجلسی شیک با پارچه لمه + عکس


پارچه لینن را بهتر بشناسید

پارچه لینن یکی از محبوب ترین پارچه ها برای روزهای گرم بهار و تابستان است. از آنجایی که در این پارچه از الیاف طبیعی مثل پنبه، کنف و کتان استفاده شده است، این پارچه از ایجاد بوی بد جلوگیری می کند. تنفس پذیری خوب پارچه لینن نیز می تواند تعریق را به حداقل برساند. از این رو می توانید این پارچه را با خیال راحت در روزهای گرم سال استفاده کنید. مقاومت و استحکام این پارچه از دیگر دلایل محبوبیت آن است. این پارچه به دلیل الیاف طبیعی و بافت باز می تواند مستعد چروک شدن باشد.

چرا پارچه لینن تا این اندازه محبوب است

کیفیت انواع پارچه لینن آن را به یکی محبوب ترین پارچه های موجود در بازار تبدیل کرده است. با گرم شدن هوا تقاضا برای پارچه لینن چندین برابر می شود. این موضوع نه تنها در ایران که در سراسر جهان صادق است. انواع پارچه لینن در آب و هوای گرم و مرطوب طرفدار بیشتری دارد. این پارچه به سرعت خشک می شود و رطوبت را حفظ نمی کند.

قیمت انواع پارچه لینن چگونه تعیین می شود

با پیشرفت صنعت نساجی، امروزه انواع پارچه لینن با قیمت مقرون بصرفه تری تولید می شود. یکی دیگر از دلایل محبوبیت پارچه لینن نیز همین قیمت مناسب و منطقی آن است. پارچه لیننی که از کتان خالص در آن استفاده شده است، قیمت بیشتری دارد. از این رو ممکن است برای کاهش این هزینه ها الیاف کتان را با پنبه یا الیاف دیگری ترکیب کنند. دقت داشته باشید که اگر پارچه لینن را به شکل عمده تهیه کنید، هزینه های شما کمتر خواهد شد.

از این رو بهتر است اگر قصد دارید مقدار زیادی از این پارچه را تهیه کنید آن به شکل عمده و از فروشگاه های معتبر بخواهید. کافی است یک بار قیمت پارچه لینن عمده فروشی و خورده فروشی را مقایسه کنید تا متوجه این موضوع بشوید و بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. همچنین می توانید برای خرید عمده پارچه به این صفحه از سایت پارچه نگار مراجعه کنید.

طبقه بندی کلی برای انواع پارچه لینن:

به طور کلی انواع پارچه لینن در چهار گروه طبقه بندی می شوند که در ادامه از آن ها اسم خواهیم برد.

  • لینن گلدار
  • لینن ساده بافت
  • لینن گشاد بافت
  • لینن شل بافت

انواع پارچه لینن

امروز پارچه لینن در انواع مختلفی تولید می شود و در دسترس عموم قرار می گیرد. بست به الیاف و نوع بافت الیاف، پارچه های مختلفی تولید می شود. جالب است بدانید با اینکه پارچه های لینن مختلف ویژگی های متفاوتی دارند اما همه آن ها به دلیل نرمی، دوام، استحکام الیاف و بافت ارزش زیادی دارند. در ادامه با انواع پارچه لینن به طور کامل آشنا خواهید شد.

پارچه لینن داماسک

به عنوان اولین نوع پارچه لینن می خواهیم شما را با لینن داماسک آشنا کنیم. لینن داماسک پارچه ای زیبا و تولید شده با بافت ساده است. لینن داماسک بافت ساده ای دارد و از طریق ماشین بافندگی ژاکارد تولید می شود. از این رو بافتی صاف و یکدست به پارچه لینن می بخشد. با وجود بافت سفت و سخت این پارچه، لینن داماسک خاصیت جذب فوق العاده بالا و قابل توجهی دارد. بر روی پارچه لینن داماسک از طرح های ریز و درشتی در زمان تولید استفاده می شود. از این رو به لینن ونیز، پارچه لینن گلدار نیز می گویند. از این رو از این پارچه معمولا به عنوان دستمال و سفره استفاده می شود.

پارچه-لینن-داماسک

پارچه لینن ونیز

در بین انواع پارچه لینن نام لینن ونیز را نیز می توانید پیدا کنید. لینن ونیز نوع دیگری از لینن داماسک است. تنها تفاوت آن این دو پارچه در این است پارچه لینن ونیز بدون طرح است و شکل یکدستی دارد.

پارچه-لینن-ونیز

خرید پارچه لینن مانتویی

پارچه لینن شل بافت

پارچه لینن انواع متفاوتی دارد. اما در این بین بعضی از آن ها طرفدار بیشتری دارند. لینن شل بافت یکی از انواع پارچه لینن است که نسبت به بقیه آن ها فروش بالاتری را تجربه می کند. پارچه لینن شل بافت از ترکیب پنبه و کتان ساخته می شود. لینن شل بافته شده پارچه بسیار جذابی است. این نوع پارچه لینن در کشورهای خارجی به لینن چشم پرنده نیز معروف است. علت آن این است که این پارچه طرحی شبیه چشم پرنده دارد. از این نوع پارچه لینن برای تولید پیراهن، تونیک، دامن، حوله و پوشک بچه استفاده می شود.

پارچه-لینن-شل-بافت

پارچه لینن گشاد بافت

لینن گشاد بافت را ممکن است با اسم لینن باز بافت نیز بشناسید. در این نوع پارچه لینن تارها به صورت آزادتر به هم بافته می شوند و فضای بازتری در بین نخ های وجود دارد. در این نوع از پارچه ها هوا در بین نخ ها به خوبی جریان دارد و باعث تنفس پذیری بهتر پارچه می شود. این نوع پارچه لینن برای دوخت لباس های اورسایز، آستر و پرده ها به فراوانی استفاده می شود.

پارچه-لینن-گشاد-بافت

پارچه لینن ساده بافت شده

در بین انواع پارچه لینن، نام لینن ساده بافت شده نیز به چشم می خورد. به این نوع از پارچه لینن، لینن حوله شیشه ای نیز می گویند. این نوع پارچه لینن به شکل ساده یا راه راه بافته می شود. معمولا لینن ساده بافت شده در زنگ های آبی و قرمز تولید می شود. دلیل اینکه به این نوع از پارچه لینن، حوله شیشه ای می گویند این است که این پارچه برای از بین بردن لکه ها عالی عمل می کند. لینن ساده بافت شده، بافت شلی دارد و این موضوع باعث می شود که این پارچه فوق العاده نرم و مناسب برای نظافت باشد. کالای اصلی که با این پارچه تولید می شود، دستمال های ظرفشویی است، زیرا جذب بسیار بالایی دارد. این پارچه از کتان تولید می شود. از لینن ساده بافت می توانید برای دوخت بلوزهای نرم و ریزش دار نیز بهره ببرید.

پارچه-لینن-ساده-بافت-شده

پارچه لینن هلندی

یکی دیگر از انواع پارچه لینن، لینن هلندی است. این پارچه نیز از الیاف کتان تشکیل شده و بافت آن از نوع ساده بافت است. در این پارچه الیاف کتان با روغن و نشاسته ترکیب می شود تا بافت ماتی بعد از اتمام کار پیدا کند. از لینن هلندی برای تولید پرده استفاده زیادی می شود. علت آن این است که لینن هلندی یکی از مرغوب ترین و نازک ترین انواع پارچه لینن است. لینن هلندی علاوه بر کیفیت زیاد به دلیل نورگیری خوبی که در دارد از شهرت بالایی برخوردار است.

پارچه-لینن-هلندی

پارچه لینن کامبریک

لینن کامبریک نیز یکی دیگر از زیر مجموعه های پارچه لینن است. این پارچه از ظرافت بالایی برخوردار است و تاریخچه تولید آن به کامبریا فرانسه باز می گردد. به دلیل ظرافت بالای این پارچه از لینن کامبریک برای تولید دستمال و لباس زیر می توانید بهره ببرید.

پارچه-لینن-کامبریک

پارچه لینن قصابی

لینن قصابی بافت متفاوتی نسبت به دیگر پارچه های لینن دارد. این پارچه در بین انواع پارچه لینن بافت سفت و درشتی دارد. از این پارچه بیشتر برای تولید پیش بند و لباس های ضخیم استفاده می شود. این پارچه از نوع ساده بافت است و در هنگام لمس به خوبی متوجه ضخامت و بافت خشن آن خواهید شد.

پارچه-لینن-قصابی

قیمت پارچه لینن بخارا دوزی

ترکیب کتان و ابریشم

یکی دیگر از انواع پارچه لینن با ترکیب الیاف کتان و ابریشم تولید می شود. این پارچه ظاهری مانند پارچه لینن کتانی دارد. به دلیل ابریشم موجود در الیاف این پارچه درخشندگی آن کمی از نوع کتانی آن بیشتر است. در این پارچه می توانید از استحکام کتان و درخشندگی ابریشم در کنار هم بهره ببرید. از این پارچه برای تولید کت و شلوار، پیراهن های بلند، مانتوهای مجلل و دامن های مجلسی به فراوانی استفاده می شود. ظاهر پارچه لینن کتان ابریشم گران قیمت به نظر می رسد و از آن معمولا برای استایل های لوکس و سلطنتی استفاده می شود.

ترکیب-کتان-و-ابریشم

ترکیب کتان و پنبه

این نوع از پارچه لینن ترکیبی از الیاف کتان و پنبه است. در این پارچه از پنبه و کتان به نسبت مساوی استفاده می شود. پنبه مساحت بیشتری دارد. از این رو می توان با وزن کمتری از آن سطح بیشتری را پوشاند. از طرفی پنبه می تواند کتان را محافظت کند و از خرابی آن جلوگیری می کند. یکی از معایب پارچه لینن تولید شده با کتان و پنبه چروک شدن زیاد آن است. از لینن کتان پنبه ای می توانید برای دوخت مانتو، بلوز، شومیز و پیراهن های فانتزی بهره ببرید.

ترکیب-کتان-و-پنبه

ترکیب کتان و پشم

یکی دیگر از انواع پارچه لینن، پارچه لیننی است که در آن از الیاف پشم و کتان استفاده شده است. به دلیل پارچه کتانی که در این پارچه به کار رفته است، این پارچه محکم و قابل تنفس است. از طرفی الیاف پشمی به کار رفته در این پارچه است، آن را به یک این پارچه بسیار ایدئال و گرم برای روزهای خنک بهار تبدیل کرده است.

ترکیب-کتان-و-پشم

ترکیب کتان و پلی استر

در این پارچه از ترکیب الیاف کتان و پلی استر استفاده می شود. از پلی استر معمولا برای کاهش هزینه ها و همچنین کاهش میزان چین و چروک استفاده می شود. در نتیجه پارچه لیننی که در آن از ترکیب الیاف کتان و پلی استر استفاده شده است، نسبت به نمونه های مشابه چروک پذیری کمتری دارد. از این پارچه می توانید برای دوخت کت، شلوار و اورال بهره ببرید.

ترکیب-کتان-و-پلی-استر

پارچه لینن سنگشویی شده

لینن سنگ شویی به پارچه ای گفته ی شود که قبل از اینکه به محصول نهایی تبدیل شود با سنگ یا آنزیم شسته شده باشد. با ضربه هایی که توسط سنگ به پارچه لینن اصلی وارد می شود این پارچه نرم شده و رنگ آن محو می شود. از آنزیم نیز به جای سنگ می توان برای تولید این پارچه استفاده کرد. این روش آسیبی که توسط سنگ به پارچه وارد می شود را به حداقل می رساند.

پارچه-لینن-سنگشویی-شده

پارچه لنین سوزن دوزی

یکی دیگر از انواع پارچه لینن که طرفداران زیادی در بین خانم های جوان و دختران شیک پوش دارد، پارچه لینن سوزن دوزی است. این پارچه به دلیل ظاهر جذابی که دارد می تواند برای شما یک استایل مجلسی و شیک را فراهم کند. تنوع طرح و نقش این دسته از لینن به قدری زیاد است که می تواند تمامی سلیقه های را پوشش دهد. به عنوان اصلی ترین رقیب های پارچه لینن سوزن دوزی هندی می توان به لینن بخارا دوزی و لینن قیطون دوزی اشاره کرد.

برای تولید پارچه لینن سوزن دوزی هندی از پولک های ریز و نخ های رنگی استفاده می کنند. اما در لینن بخارا دوزی تمامی سطح پارچه با طرح ها و رنگ ها مختلف پوشانده می شود. اگر به پارچه های شلوغ و پرنقش و نگار علاقه دارید این پارچه مناسب شما است. در لینن قیطون دوزی اما طرح های خلوت و پراکنده ای با قیطون دوخته می شوند و برای افرادی که به استایل های کژوال علاقه دارند، مناسب تر است. از این پارچه های می توانید برای دوخت مانتو، شومیز و پیراهن بهره ببرید.

 

منبع: https://blog.treasurie.com/types-of-linen/

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا