پارچه شناسی

با پارچه بافت و دنیای پارچه های بافتنی بیشتر آشنا شوید

پارچه بافت به نوعی از پارچه گفته می شود که روش تولیدی متفاوت با سایر پارچه ها دارد. روش تولید در این پارچه متفاوت از منسوجات معمولی و پارچه هایی است که به روش نساجی دوخته می شوند. پارچه بافت یا شانل به روش تار و پودی تولید می شود. در واقع تنها به دلیل داشتن الیاف برجسته و تار و پودی قابل مشاهده، به آن پارچه بافت گفته می شود. ویژگی منحصر به فرد این پارچه، شکل ظاهری خاص و جنس نرم آن است. از لحاظ ظاهری نیز این پارچه به خاطر الیاف و نوع بافتی که دارد، به سادگی قابل تشخیص است. امروز و در اینجا قصد داریم شما را با پارچه بافت یا همان پارچه شانل، روش های تولید، ویژگی ها و محصولاتی که در تولید آن ها از این پارچه استفاده می شود، آشنا کنیم. پس اگر دوست دارید با این پارچه بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

خرید پارچه شانل

پارچه بافت چیست؟

بافت-چیست؟

بافندگی به تکنیکی از تولید پارچه گفته می شود که با در هم تنیدن چند ردیف نخ، پارچه تولید می شود. برای تولید پارچه بافتنی از چند سری رج استفاده می شود. رج به مسیرهایی گفته می شود که توسط نخ مورد استفاده ما بوجود می آید. از بافته شدن هر رج به رج بالایی این پارچه تولید می شود. به طور کلی پارچه های باقتنی به دو دسته تقسیم می شوند، که شامل تار بافت و پود بافت است. این نام گذاری بر اساس نوع بافت و به تناسب تار و پود پارچه انجام می گیرد.


پیشنهاد ما: با بهترین پارچه های طرحدار زمستانی آشنا شوید


تفاوت پارچه بافتنی تار بافت و پود بافت در چیست؟

همانطور که گفته شد در تکنیک بافندگی چند ردیف نخ در هم تنیده می شوند. جالب است بدانید تمامی این نخ ها در یک جهت هستند. جهت این نخ ها می تواند افقی یا عمودی باشد. اگر نخ های پارچه بافتنی به صورت افقی باشند پارچه نهایی پود بافت نامیده می شود. اما اگر همگی به صورت عمودی قرار گیرند به آن پارچه بافتی گفته می شود که به روش تار بافت تولید شده است. پارچه های تار بافت استحکام و مقاومت بیشتری دارند. از طرفی بافت پارچه های تار بافت به نسبت پارچه های پود بافت ،ظریف تر است.

تفاوت-تار-و-پود-در-چیست؟

پارچه بافت چگونه تولید می شود؟

پارچه-بافت-چگونه-تولید-می-شود؟

تولید تمامی پارچه ها با استفاده از حلقه و بخیه شکل می گیرند. در تولید تمامی پارچه های بافتنی، دایره عنصر اساسی است. دوخت پارچه های بافتنی روش جالب و منحصر به فردی دارد. به طور کلی نخ ها به وسیله یک حلقه به حلقه های قبلی متصل می شوند. این کار را عموما با سوزن قلاب انجام می دهند و به هر حلقه بافته شده یک دوخت گفته می شود. بسته به اینکه تراکم نهایی مد نظر تولید کننده چقدر است، دوخت ها می توانند شل یا سفت باشند. حلقه های دوخته شده به شکلی هستند که می توان در زمان دوخت آن ها را به هر سمتی بکشید. با این کار می توانند بافت پارچه را ریزتر و متراکم تر کنند.

تاریخچه پارچه بافتنی

پارچه بافتنی تاریخچه جذابی دارد. این پارچه در حدود قرن یازدهم الی دوازدهم در خاورمیانه و شرق مدیترانه برای اولین بار تولید شد. اولین آثار این پارچه، جوراب های مصری می باشند که مربوط به همان دوران هستند. بعد از آن، پارچه بافت به اروپا راه یافت. در آن زمان اروپاییان از پارچه های بافتنی برای تولید لباس های مذهبی استفاده زیادی می کردند. اما بعد گذشت مدت زمان کوتاهی این پارچه به یک پارچه فراگیر و پرکاربرد در زندگی روزمره آن ها تبدیل شد. آن ها از پارچه بافتنی به عنوان وسیله ای برای تامین گرما استفاده می کردند. بیشترین استفاده از این پارچه در آن زمان برای تولید لباس ها و پتوهای دست ساز بود. با گذشت زمان پارچه بافت از نسلی به نسل دیگر منتقل شد و تکامل یافت، تا به شکل امروزی آن درآمد.

قدیمی ترین روش های تولید پارچه بافت

قبل از بافندگی و تولید پارچه بافتنی، یک تکنیک سوزن دوزی وجود داشت به نام nalbinding، که یک کلمه نروژی است. معنی این کلمه سوزن بستن است. روش تولید پارچه با این تکنیک به گونه ای است که انسان ها با استفاده از نخ و سوزن، حلقه و گره ایجاد می کردند و در نهایت پارچه ای شبیه به بافتنی برای آن ها تولید می شد. این روش تولید پارچه بیشتر به واکینگ ها مرتبط است. اما در سایر نقاط جهان نیز از این روش استفاده می کردند.

باستان شناسان تکه پارچه هایی که با این روش تولید شدند را امروزه توانستند پیدا کنند. آن ها معتقدند بعضی از آن ها که در اسرائیل پیدا شده است مربوط به 1000 سال پیش است. همچنین آن ها توانستند در کشور آلمان ، مصر و نروژ نیز تکه هایی از این پارچه را بیابند. قدمت برخی از تکه های پیدا شده به 7750 سال قبل از میلاد باز می گردد.

قدیمی-ترین-روش-تولید-منسوجات

یکی دیگر از روش های قدیمی برای تولید این پارچه، بافندگی با انگشت بوده است. این روش شکل ساده ای از پارچه بافتنی را تولید می کند. در این روش به جای سوزن از انگشت برای بافت پارچه استفاده می کردند. بافندگی انگشتی قرن ها توسط کودکان و کسانی که به سوزن دسترسی نداشتند انجام می گرفته است. می توان گفت روش های قدیمی پایه و اساس صنعت بافندگی امروزی هستند. بشر با مکانیزه کردن و ارتقا دادن این روش ها توانسته است به روش کنونی تولید این پارچه دست پیدا کند.

پارچه بافتنی ابتدا در چه کشوری بیشترین رواج را پیدا کرد؟

با گذشت زمان بافتنی در سراسر جهان گسترش یافت. اما در ابتدای کار کشورهای اروپایی به ویژه اسکاندیناوی بیشترین بهره را از این پارچه می بردند. آن ها برای تولید لباس، پتو و سایر وسایل خانه از پارچه بافتنی استفاده می کردند.

انقلاب در تولید این پارچه

انقلاب-در-تولید-پارچه

استفاده از ماشین های بافندگی، برای تولید پارچه های بافت را می توان به عنوان انقلابی در مسیر تولید این پارچه ها در نظر گرفت. بافت پارچه با استفاده از ماشین های بافندگی سرعت تولید را به مراتب افزایش می داد. به همین سبب تولید لباس های بافتنی نیز بسیار آسان تر شده بود و سالانه تعداد زیادی از این لباس ها تولید و در دسترس عموم قرار می گرفت. جالب است بدانید این انقلاب اولین بار در اواخر دهه 1500 رخ داد.

جایگاه بافندگی دستی بعد از ظهور ماشین های غول پیکر

شاید تصور کنید که بعد از ظهور دستگاه های بافندگی، هنر بافندگی دستی این پارچه به طور کل از بین رفته است. اما این تفکر غلط است. بافندگی دستی همچنان به عنوان یک صنعت محبوب و پرکاربرد باقی مانده و مورد علاقه بسیاری از مردم است.

تاثیر رسانه ها در گسترش پاچه های بافت

ظهور جوامع آنلاین و پلتفرم های اجتماعی مانند، فیسبوک و اینستاگرام، باعث ارتباطات و تبادل آسان تر بین بافندگان شده است. آن ها با به اشتراک گذاشتن الگوها و الهام گرفتن از یکدیگر روز به روز بر پیشرفت کار خود و این صنعت می افزایند. همچنین با استفاده از ابزار رسانه ارتباط بین خریداران و فروشندگان نیز به مراتب افزایش یافته است.

قیمت پارچه بافت شانل

مزایای بافندگی صنعت چیست؟

بافندگی طیف گسترده ای از مزایا را برای افراد و جامعه به ارمغان می آورد. در سطح شخصی، بافندگی می تواند با تمرکز بر زمان حال، باعث کاهش استرس و اضطراب شود. همچنین با تحریک نواحی مختلف مغز از جمله قشر حرکتی، لوب پیشانی و لوب پس سری، عملکرد شناختی را تقویت می کند. از طرفی بافندگی دستی می تواند یک راه عالی برای فعال ماندن و بهبود هماهنگی دست و چشم ها، به ویژه در سالمندان بشود.

از منظر اجتماعی نیز بافندگی یک راه عالی برای درآمد زایی است. افراد می توانند با تولید این پارچه برای خود و دیگران اشتغال زایی کنند. پارچه بافتنی یکی از پارچه های پرفروش و پرمخاطب موجود در بازار است. از طرفی این پارچه به عنوان مواد اولیه بسیاری از کارخانه ها و تولیدی های لباس مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو تولید آن از واجبات است.

با معروف ترین پارچه های بافت آشنا شوید

پس از اشنایی کامل با ویژگی های پارچه بافت در این قسمت شما را با انواع پارچه های بافت آشنا خواهیم کرد.

پارچه های کنفی یا گونی

پارچه-کنفی

یکی از معروف ترین نوع پارچه بافت، بافت کنفی است. به این پارچه ها پارچه های گونی مانند نیز گفته می شود. بافت این پارچه بسیار درشت است. پارچه کنفی دوام و استحکام زیادی دارد و بیشترین استفاده از آن برای عروسک سازی و دکوراسیون منزل است.

پارچه های بافتنی

پارچه-های-بافتنی

از دیگر پارچه های معروف بافت، پارچه های بافتنی هستند. پارچه های بافتنی بافت برجسته ای دارند. در این پارچه ها از طرح های متفاوتی استفاده می شود. بیشترین استفاده از این پارچه ها برای تولید بلوز، کت و کلاه است.

مشاهده رنگبندی پارچه بافت شانل طرحدار

پارچه های شانل

کت-شانل

پارچه شانل یکی از معروف ترین پارچه های بافت موجود در بازار است. این پارچه از دیرباز توسط برند شانل تولید شده و طرفداران زیادی دارد. ظاهر زیبا و منحصر به فرد این پارچه ان را از سایر پارچه ها متمایز می کند. بافت درشت و مشخص پارچه شانل نقش زیادی در جذب مخاطب داشته است. بیشترین استفاده از این پارچه برای تولید پوشاکی مانند، کت، دامن، شلوار و کیف است.

منبع: https://www.linkedin.com/pulse/chanel-style-fabric-long-history-su-xin/

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا