اخبارطراحان و برندها

برند پوش و طراحی های جذاب فرناز عبدلی

برند پوش یا برند پوش ما (Poosh-e-Ma) یکی از برندهای مطرح ایرانی در زمینه طراحی، تولید و عرضه پوشاک زنانه ایرانی است. برند پوش کار خود را از سال 1390 آغاز کرد. طراح اصلی این برند، خانم فرناز عبدلی، از سرشناس ترین و زبردست ترین طراحان لباس کشور ما است. آوازه کارهای او با مجموعه لباس های بهار- تابستان در سال 92 دوچندان شد. مجموعه ای که عکس هایش در فضای مجازی توجه بسیاری را به خود جلب نمود. جنبه های گرافیکی برجسته، روحیه جسارت، اصالت ایرانی، به روز بودن و استریپ استایل از ویژگی های برجسته محصولات برند پوش هستند.

خرید پارچه لینن مانتویی

جسارت و دلیری زن ایرانی در برند پوش

لباس های برند پوش همه به گونه ای طراحی می شوند که با پوشش متعارف و مورد قبول زنان ایرانی همخوانی داشته باشند. خانم فرناز عبدلی همه این لباس ها را با توجه به عرف و قوانین کشور ایران طراحی کرده است. اما از سوی دیگر به هیچ وجه جنبه های تنوع لباس زنانه را نادیده نگرفته است. تنوع لباس های زنانه برند پوش با توجه به محدودیت های قانونی پوشش زنان در ایران واقعاً شگفت انگیز است. به باور خانم فرناز عبدلی لباس یک زن را می توان به منزله تابلو و پوستری دانست که شخصیت او را توصیف می کند. همان طور که می دانید هر یک از جزئیات لباس می توانند حرفی درباره جنبه های شخصیتی انسان بزنند. بنابراین لازم است که زنان بتوانند با رعایت اصول عرفی و اجتماعی ویژگی های فردی خود را صراحتاً از طریق ظاهر بیان نمایند.

من همیشه به عنوان یک طراح زن ایرانی از خودم جسارت به خرج داده ام. از همه زنان می خواهم که در انتخاب نوع پوشش خود جسور باشند فرناز عبدلی

برند ایرانی پوش | پارچه نگار

فرناز عبدلی، نمونه یک کارآفرین هنرمند و موفق

فرناز عبدلی مؤسس برند پوش در ایران، در سال 1366 در شهر شیراز کشور ایران چشم به جهان گشود. او تحصیلات خود را در رشته طراحی گرافیک در موسسه هنری شیراز و سپس در دانشگاه ساریان شهری ساری به پایان رساند. اما علاقه اش به مد و فشن او را به کار طراحی لباس کشاند. فرناز عبدلی در دوره هایی به عنوان یک طراح گرافیک آزادکار به فعالیت هایی چون پردازش و طراحی گرافیکی و کار با نرم افزارهای گرافیک پرداخته است. او در سال 2014 کسب و کاری را هم در شهر بارسلونا در زمینه مد راه اندازی کرد. دوره ای نیز در همان شهر مرتبط با این حوزه حرفه ای دیده است. لازم به ذکر است که او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه شهید بهشتی در رشته مدیریت تجاری در سال تحصیلی 93-94 دریافت نمود.


مقاله مرتبط: نگاهی به برند ایرانی سیستریش استایل


طراح برند پوش، می گوید که علاقه اش به مد و فشن را مدیون تشویق های مادرش است. او می گوید که همیشه برای خود، خواهر و مادرش لباس طراحی می کرده است. سپس مادرش آن طراحی ها را برایشان می دوخت. عبدلی گفت: «همیشه فکر می کردم که باید چیز متفاوت تری از آنچه در فروشگاه ها می دیدم بپوشم. یک لباس رنگارنگ تر». البته این نوآوری و جسارت او با انتقادهایی نیز روبرو شد. اما به باور خودش سیل بزرگ واکنش های مثبت به کارهای او همواره موج انتقادات را در خود حل کرده است. به گفته فرناز عبدلی: «مشکلات و چالش های سر راه من آن قدری نبود که نخواهم به کار در کشورم ادامه دهم. ما افراد مستعد زیادی در ایران داریم. پس می توانیم دست در دست هم به زنان و هم مردان جامعه مان کمک کنیم».

معرفی کار آفرین برند پوش

طراحی خیابانی، تم غالب در برند پوش

با یک نگاه به بیشتر طرح های خانم فرناز عبدلی و برند پوش می توان متوجه خیابانی بودن طرح های آن شد. کمتر طرحی را در میان محصولات برند پوش می توان یافت که کاربردی تمام رسمی داشته باشد. همچنین تقریباً هیچ یک از محصولات این برند مختص مهمانی ها یا مجالس خودمانی نیستند. گرچه در این میان گاه می توان طرح هایی را یافت که کاربردی دوگانه دارند. یعنی هم برای استفاده روزمره و خیابانی و هم استفاده هایی تقریباً رسمی یا خودمانی هستند.

به گفته خانم فرناز عبدلی، بخش عمده ای از طراحی های او به طور اختصاصی از الگوی استریپ استایل پیروی می کنند. یعنی بیشتر محصولات برند پوش کار خانم فرناز عبدلی دارای جلوه های استریپ یا نواری هستند. برای مثال ممکن است پارچه این لباس ها طرح هایی نواری گون داشته باشند. یا ممکن است این نواری بودن را بتوان در اکسسوری های یک ست لباس مانند دستبندها، شال ها و روسریها، کیف همراه یا دوخت های روی لباس یافت.

طراحی خیابانی، تم غالب در برند پوش

عمده محصولات برند پوش لباس بیرونی زنانه و مانتو هستند. طراحی این مانتوها با آنچه به طور معمول در بازار ایران یافت می شود تمایز چشمگیری دارد. نوآوری در محصولات این برند موج می زند. طبق گفته خانم فرناز عبدلی در یکی از مصاحبه ها: «وقتی غیر ایرانی ها آثار من را می بینند، شوکه می شوند. چرا که انتظار دارند زنان ایرانی را فقط در چادر و حجاب و پوشیه ببینند. تنوع مدل های مانتوی برند پوش برای آن ها باورناپذیر و شگفت انگیز است».

قیمت پارچه ژاکارد مانتویی

تمرکز بر جنبه های گرافیکی لباس

فرناز عبدلی در اصل تحصیلاتش را در حوزه طراحی گرافیک به پایان رسانده است. به باور او کارهایش عمدتاً بر جنبه های گرافیکی متمرکز بوده اند. ترکیب رنگ ها، همخوانی رنگ ها با هم، تناسب طرح پارچه قسمت های مختلف یک لباس و سازگاری یک طرح با محیط، زمان و مناسبت های مختلف مهم ترین جنبه هایی هستند که او در طراحی خود لحاظ می کند. برخلاف رقبا که عمدتاً بر مدل لباس متمرکز شده اند و رنگ و گرافیک لباس کمتر برایشان قابل توجه بوده است. همان طور که می بینیم فرناز عبدلی در طراحی گرافیکی برند پوش بسیار موفق هم عمل کرده است. رنگ و طرح لباس های او هم بسیار نوآورانه بوده و هم با سلیقه جوانان به روز ایرانی جور هستند. تنوع گرافیکی طرح ها نیز چشمگیر است.

تمرکز بر جنبه های گرافیکی لباس


حتما بخوانید: ایده های جذاب کت کژوال با پارچه لینن


اصالت ایرانی در محصولات برند پوش

با یک نگاه به بسیاری از محصولات برند پوش می توان به پیروی آن ها از الگوی اصیل ایرانی پی برد. ردپایی از طرح های پارچه و مدل لباس نقاط مختلف ایران، اعم از مدل های محلی، منطقه و شهری، در طراحی های این برند دیده می شود. به نظر می رسد که حفظ اصالت ایرانی زنان یکی از اولویت های برند پوش ما بوده است. فرناز عبدلی خود توجه فراوانی به ماهیت ایرانی اش دارد و اهمیت زیادی به زنان هموطن خود می دهد. البته او در طراحی کارهایش از جلوه های مدرن پوشش زنانه غافل نمانده است. مانتوهای برند پوش را می توان ترکیبی عالی از سنت و مدرنیته دانست. هر دوی این مفاهیم به بهترین نحو ممکن در آن ها نمود پیدا کرده اند.

اصالت ایرانی در محصولات

جمع بندی

خوشبختانه چندی است که حضور موفق زنان را در عرصه های گوناگون تجاری و کارآفرینی در کشورمان شاهد هستیم. البته این حضور در تجارت های مرتبط با زنان مانند پوشاک زنان بسیار حیاتی تر و ضروری تر است. چرا که بانوان ایرانی با روحیات خود بهتر آشنایی دارند. از این رو بهتر می توانند تجارت های مرتبط با زنان را اداره کنند.

فرناز عبدلی یکی از زنان کارآفرین موفق ایرانی است که برند پوش را راه اندازی کرده است. برند پوش برندی است که بیشتر به طراحی و عرضه لباس های روزمره بیرونی مانند مانتو می پردازد. مانتوهای این برند ایرانی که توسط خانم فرناز عبدلی طراحی می شوند توانسته اند به زیبایی تمام آمیزه ای از جلوه های سنتی و مدرن را در خود جای دهند. شاید بتوان محصولاتی چون محصولات برند پوش را جزء گام های کارآفرینان ایرانی برای گذر به دوره مدرن و پسامدرن در کشور ایران دانست.

منبع: www.linkedin.com/in/farnaz-abdoli

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا