ترفند دوخت

برای دوخت هر لباس چه مقدار پارچه بخرم

یکی از مسائل مهم و حیاتی برای خیاطان و دوزندگان لباس، دانستن مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس های مختلف است. اگر تجربه این را داشته می دانید که اگر در هنگام دوخت یا برش، پارچه شما کم بیایید چقدر سخت می توانید مجددا آن پارچه را پیدا کنید. از طرفی اگر نتوانید پارچه ای مطابق با پارچه خود را پیدا کنید، عملا دوخت لباس شما متوقف می شود. در این زمان شما مجبور به تعویض مدل و یا رها کردن لباس خواهید شد. از طرفی اگر پارچه ای که تهیه کردید زیاد باشد، باز هم مقدار اضافه آن پارچه عملا بی فایده است. امروز و در اینجا قصد داریم شما را با مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس های مختلف آشنا کنیم. پس برای صرفه جویی در وقت و هزینه های خود بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و از مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس های مختلف آگاه شوید.

خرید پارچه فاستونی

پیدا کردن مقدار دقیق پارچه، برای لباس های مختلف

یکی از کارهایی که می توانید برای پیدا کردن مقدار دقیق پارچه مورد نظر خود انجام دهید، کشیدن الگو قبل از خرید پارچه است. با این کار می توانید مشخص کنید که چه مقدار از پارچه برای شما مناسب است. اگر مدل لباس انتخابی شما ساده باشد، مقدار کمتری پارچه برای دوخت آن نیاز دارید. اما اگر از مدل های مزونی و خاص برای دوخت لباس خود بهره ببرید، متراژ پارچه مورد نیاز شما افزایش می یابد. پس حتما قبل از خرید پارچه از مدل خود اطمینان حاصل کنید. بهتر است مدل مورد نظر خود را به فروشنده فروشگاه نیز نشان دهید و در مورد متراژ مورد نیاز از آن ها نیز مشورت بخواهید. در ادامه متراژ مناسب برای دوخت بیس و پایه لباس های مختلف را در کنار هم بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

چه عواملی در مقدار پارچه تاثیرگذار هستند؟

چه-عواملی-در-مقدار-پارچه-تاثیرگذار-هستند؟

در این قسمت عوامل تاثیرگذار بر مقدار پارچه را بررسی می کنیم.

مدل لباس

مدل لباس یکی از مهم ترین عواملی است که در مقدار پارچه نقش زیادی دارد. مطمئنا مدل های مزونی و چند لایه به مقدار پارچه بیشتری نیاز دارند.

عرض پارچه

یکی از نکاتی که باید در زمان خرید پارچه به آن توجه داشته باشید عرض پارچه است. معمولا عرض پارچه های موجود در بازار 1.5 متر است.

آبرفت پارچه

بهتر است در زمان خرید در مورد آبرفت پارچه از فروشنده سوال کنید. پارچه هایی که آبرفت دارند باید به مقدار بیشتری تهیه شوند.

نوع پارچه

نوع پارچه یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در مقدار پارچه است. پارچه هایی که خواب دارند مثل پارچه مخمل باید در متراژ بیشتری تهیه شوند.


پیشنهاد ما: با پارچه کتان کریستال چی بدوزیم + عکس


مقدار پارچه مناسب برای دوخت لباس های مختلف

اگر به دنبال دانستن مقدار مناسب برای دوخت لباس های مختلف هستید خواندن این قسمت را از دست ندهید. ما در اینحا سعی داریم شما را با مقدار پارچه مناسب برای دوخت لباس های مختلف آشنا کنیم. پس بهتر است اگر از مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس خود اطلاع ندارید، قبلی از خرید پارچه حتما این قسمت را مطالعه کنید.

متراژ پارچه مورد نیاز برای پیراهن مجلسی و لباس عروس

پیراهن بلند یکی از اولویت های بانوان برای شرکت در مراسم ها و مهمانی های بزرگ است. اما قیمت های گزاف پیراهن های موجود در فروشگاه ها ممکن است شما را از خرید آن ها منصرف کند. جالب است بدانید در این مواقع اکثر خانم های شیک پوش به جای تهیه لباس های آماده، اقدام به تهیه پارچه دلخواه کرده و مطابق سلیقه خود آن را تهیه می کنند. اما سوال اصلی این است که مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت این پیراهن ها چقدر است. در این قسمت قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم. از نظر طراحان لباس مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت پیراهن های مجلسی و لباس عروس، بستگی زیادی به مدل آن دارد. اما به طور کلی می توان گفت دوخت پیراهن های مجلسی مدل دار به حدود 5 الی 7 متر پارچه احتیاج دارد.

متراژ-پارچه-مورد-نیاز-برای-پیراهن-مجلسی-و-لباس-عروس

اگر فرد لاغر اندامی هستید و به دامن های کلوش علاقه دارید، به حدود 5 متر پارچه برای دوخت آن احتیاج دارید. برای دوخت دامن های سوپر کلوش و دنباله دار بسته به اندازه دامن 1 الی 2 متر به مقدار پارچه افزوده می شود. برای افرادی که اندام درشت تری دارند این مقدار کمی بیشتر است. برای دوخت این پیراهن ها بیشتر از پارچه ساتن، پارچه مخمل، پارچه کرپ و پارچه حریر استفاده می شود. در این بین بسیاری از خانم ها به پیراهن های ماکسی علاقه بیشتری دارند. به این دسته از افراد توصیه می شود که برای محاسبه مقدار پارچه از اندازه قد لباس استفاده کنند. اگر قصد دارید برای پیراهن خود آستین طراحی کنید حدود 60 الی 70 سانتی متر به این مقدار افزوده می شود. این مدل پیراهن ها بیشتر با پارچه کار شده مجلسی و پارچه گیپور دوخته می شوند.

قیمت پارچه کرپ مازراتی

شباهت مانتو و پالتو در مقدار پارچه

همه شما به خوبی می دانید که مانتو و پالتو در استایل خانم های ایرانی به فراوانی استفاده می شود. از این رو دانستن مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت آن ها از موارد مهم و ضروری محسوب می شود. بهتر است قبل از تصمیم در مورد متراژ پارچه، مدل مانتو و پالتوی خود را انتخاب کنید. همانطور که می دانید مدل های آماده زیادی در مزون ها و فروشگاه های لباس وجود دارد. اما اینکه برای دوخت هر کدام از آن ها چه مقدار پارچه استفاده شده، سوالی است که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند. اگر به دوخت مانتو و پالتوهای ساده و راسته علاقه دارید، کار شما برای محاسبه مقدار پارچه بسیار راحت است.

شباهت-مانتو-و-پالتو-در-مقدار-پارچه

برای محاسبه مقدار پارچه مورد نیاز خود تنها کافی است قد بدنه لباس را به علاوه قد آستین کنید. مقدار به دست آمده برای دوخت مانتو و پالتو شما ایدئال است. معمولا برای آستین ها 70 سانتی متر پارچه در نظر گرفته می شود. دقت داشته باشید برای دوخت آیتم های مدل دار شما به مقدار پارچه بیشتری نیاز دارید. برای مثال اگر قصد دارید از شنل برای روی مانتو خود بهره ببرید باید قد شنل را به مقدار قبلی اضافه کنید. برای دوخت مانتوهای رسمی و ساده بهتر است از پارچه های آهاردار مثل پارچه ژاکارد، پارچه کرپ کنزو، پارچه کرپ مازراتی بهره ببرید. اما اگر قصد دوخت مدل مانتوهای مدل دار و متفاوت را دارید بهتر است به سراغ پارچه هایی مثل پارچه کرپ باربی و پارچه ژاکارد بروید. از پارچه هایی نظیر پارچه فوتر، پارچه شانل و پارچه چرم نیز برای دوخت پالتو می توانید بهره ببرید.

تاثیر مدل در متراژ پارچه دامن

یکی از آیتم های مورد علاقه خانم ها دامن است. از آنجایی که می توان از دامن در استایل های مختلف استفاده کرد، بالطبع تقاضا برای آن بسیار زیاد است. دوزندگان لباس معتقد هستند که دوخت دامن کار بسیار راحتی است. از این رو اگر شما نیز قصد دارید این آیتم زیبا را برای خود تهیه کنید، بهتر است این قسمت را مطالعه کنید. حتما تا کنون برای شما سوال ایجاد شده است که برای دوخت دامن چه مقدار پارچه مورد نیاز است. این سوال شما به عوامل مهمی مثل مدل دامن بستگی دارد. برای مثال برای دوخت دامن های راسته کافی است قد دامن خود را اندازه بزنید و آن 10 سانتی متر به آن اضافه کنید. این 10 سانتی متر برای قسمت کمری دامن در نظر گرفته می شود. از پارچه هایی مثل پارچه کرپ و پارچه چرم می توانید برای دامن های راسته بهره ببرید.

تاثیر-مدل-در-متراژ-پارچه-دامن

از دیگر مدل دامن های محبوب در میان خانم ها دامن های پرچین، هشت ترک و کلوش هستند. برای دوخت این مدل دامن ها شما به مقدار پارچه بیشتری نیاز دارید. به صورت حدودی توصیه می شود که برای دوخت دامن های فانتزی قد دامن را ضربدر 2 کنید. سپس مقدار به دست آمده را به علاوه 10 سانتی متر کرده و مقدار کل را به دست آورید. 10 سانتی متر اضافه شده برای قسمت کمری دامن در نظر گرفته می شود. از پارچه های ریزش داری مثل پارچه کرپ باربی، پارچه نخی، پارچه حریر، پارچه ساتن و پارچه تور می توانید برای دوخت این مدل دامن ها بهره ببرید.

دوخت اورال و مقدار پارچه کافی برای آن

یکی دیگر از آیتم های محبوب در میان خانم ها اروال است. از این آیتم در استایل های مجلسی و کژوال به فراوانی استفاده می شود. اگر شما نیز قصد دارید از این آیتم زیبا در استایل خود استفاده کنید بهتر است قبل از خرید پارچه، مقدار دقیق آن را محاسبه کنید. طراحان لباس معتقد هستند که برای دوخت اورال به حدود 2 متر و 20 سانتی متر پارچه احتیاج دارید.

اورال-های-دوست-داشتنی-و-خاص

دقت داشته باشید که این مقدار با توجه به قد شما می تواند متفاوت باشد. بهتر است یک بار از سرشانه تا مچ پای خود را اندازه گیری کنید. حال اندازه مورد نظر خود برای آستین ها را نیز به این مقدار بیافزایید. دقت کنید که اورال شما باید در هنگام نشستن هم فرم خوبی داشته باشد و دچار پارگی نشود. پس بهتر است به این مقدار 5 سانتی متر اضافه کنید. برای دوخت اورال بهتر است از پارچه های استفاده کنید که کشسانی خوبی دارند. پارچه هایی نظیر پارچه کرپ، پارچه نخی، پارچه لمه و پارچه پولکی به فراوانی برای دوخت اورال استفاده می شوند.

مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت شومیز

شومیز یکی از پرکاربردترین لباس هایی است که می توانید از آن در استایل های خود بهره ببرید. اگر به دنبال یک شومیز کاربردی هستید بهتر است از رنگ های خنثی استفاده کنید. با این انتخاب می توانید از شومیز خود در استایل های مختلف استفاده کنید. اما برای خرید پارچه شما به مقدار دقیقی از اندازه های نیاز دارید.

شومیز-از-آیتم-های-کاربردی-و-ضروری

به طور کلی برای دوخت بلوز و شومیز به مقدار پارچه زیادی احتیاج ندارید. برای دوخت شومیزهای ساده قد بدنه لباس خود را اندازه بزنید. سپس این مقدار را با قد آستین جمع کرده و مجموع را به علاوه 10 سانتی متر کنید. توجه داشته باشید که برای دوخت تاپ، نیازی به اندازه گیری قد آستین ندارید. از سمت طراحان لباس توصیه می شود از پارچه های نظیر پارچه کرپ حریر، پارچه لینن، پارچه ساتن و پارچه پوپلین برای دوخت شومیز بهره ببرید.

خرید پارچه فاستونی شلواری

دوخت شلوار و مقدار پارچه مورد نیاز آن

شلوار یکی دیگر از آیتم هایی است که ممکن است در زمان خرید شما را به دردسر بیاندازد. مدل های موجود و آماده در بازار معمولا به صورتی طراحی می شوند که همه افراد بتوانند از آن بهره ببرند. اما پیدا کردن شلواری که از همه لحاظ برای شما مناسب باشد و بر روی تن شما فرم خوبی داشته باشد، کار دشواری است. از این رو بهتر است برای داشتن یک شلوار زیبا اقدام به دوخت آن با پارچه دلخواه خود کنید. اما اینکه چه مقدار پارچه برای دوخت شلوار مناسب است، سوالی است که در این قسمت به آن پاسخ می دهیم.

دوخت-شلوار-و-مقدار-پارچه-مورد-نیاز-آن

از نظر طراحان و دوزندگان لباس در زمان اندازه گیری مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت شلوار باید قد شلوار خود را اندازه بگیرید. سپس  این مقدار را به علاوه 10 سانتی متر کنید. از آنجایی که عرض پارچه های موجود در بازار اکثرا 1.5 متر است، می توانید با آن ها انواع مدل های بگ و نیم بگ را هم بدوزید. از پارچه هایی نظیر پارچه کرپ کنزو، پارچه کرپ مازراتی، پارچه فاستونی، پارچه گاباردین و پارچه جین می توانید برای دوخت شلوار بهره ببرید.

منبع: https://sewguide.com/how-much-fabric-do-you-need/

3.4/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا