پارچه شناسی

ویژگی پارچه نخی و کاربرد های آن

پارچه پنبه ای که همان پارچه نخی نام دارد دارای قدمت بسیار زیادی است. تکه هایی از پارچه پنبه ای که باستان شناسان از غارهای مکزیک پیدا کرده اند نشان می دهد قدمت آن به ۷۰۰۰ سال پیش می رسد. حدود ۳۰۰۰ سال ق.م گیاه پنبه در پاکستان رشد می کرده و برای بافت پارچه از آن استفاده می کردند. همزمان با آن در مصر باستان لباس های پنبه ای دوخته و پوشیده می شده است. قدمت زیاد پارچه پنبه ای یا نخی به دلیل رشد گیاه پنبه در کنار رودخانه ها و مناطق آبخیز، که محل شکل گیری تمدن ها است، می باشد.

پارچه نخی یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین پارچه ها در صنعت نساجی می باشند. این پارچه به خاطر ویژگی های مثبت بسیاری که دارد برای موارد مختلف مورد مصرف قرار می گیرد. پارچه نخی در ضخامت های مختلف و گرماژ های متنوع تولید می شود. بر اساس ضخامت و گرماژ و کیفیت و تکمیل الیاف و پارچه، کاربرد و قیمت پارچه تعیین می شود. در ادامه ویژگی پارچه های نخی را بررسی خواهیم کرد.

پارچه نخی ساده | پارچه نگار

ویژگی پارچه نخی

پارچه نخی یا پنبه ای ویژگی های مثبت زیادی دارد که این پارچه را برای فصول و مناطق گرمسیر قابل استفاده می کند.

الیاف

الیاف پارچه نخی از گیاه پنبه تولید می شوند. الیاف پنبه یکی از پرمصرف ترین الیاف در دنیا می باشد. بر اساس کیفیت و ضخامت نخ های پنبه ای کاربرد آن ها مشخص می شود. الیاف پنبه ای با ضخامت زیاد برای فرش و گلیم مورد استفاده قرار می گیرد. الیاف نازک تر و ظریف تر برای بافت پارچه های مختلف مصرف می شود. به عنوان مثال برای بافت پارچه چلوار از الیاف ارزان قیمت پنبه که کیفیت پایین تری دارند استفاده می شود. اما پارچه نخی یا پارچه های پنبه ای از الیاف با کیفیت بالا و بسیار ظریف بافته می شوند.

تکمیل که یکی از مراحل نهایی تولید پارچه است تاثیر زیادی روی ظاهر نخ و پارچه تولید شده دارد. پارچه ارگاندی درخشان ترین پارچه پنبه ای، به خاطر تکمیل اسیدی که در مراحل پایانی تولید دارد، جلوه درخشان و براقی دارد.

الیاف پنبه ای ویژگی های مثبتی مانند جذب بالای رطوبت، استحکام بالا در حالت خیس، رنگ پذیری بالا و نرمی و لطافت دارد. علاوه بر این پارچه نخی به سادگی چروک می شوند و فقط با اتوکشی و بخار صاف می شوند. برخی از تولید کنندگان برای رفع این مشکل، الیاف پنبه را با پلی استر، اکریلیک و پشم ترکیب می نمایند. همچنین الیاف پارچه نخی آبرفت زیادی نیز دارند. از دیگر ویژگی پارچه نخی می توان به گوله نشدن و پرز ندادن پارچه اشاره کرد.

بافت

پارچه نخی به روش های متنوعی بافته می شود. معمول ترین شیوه بافت پارچه نخی، بافت ساده متقارن است. این بافت همان بافت تار و پودی ساده است که از دو دسته نخ تار و پود تشکیل شده است. تراکم بافت و نخ های این پارچه تاثیر زیادی به روی خنک بودن یا نبودن پارچه می گذارد. در صورتی که تراکم بافت پارچه کم باشد، هوا از میان تار و پود آن به راحتی عبور می کند. در این صورت پارچه خنک و مناسبی برای تابستان خواهد بود. این ویژگی پارچه نخی برای تابستان های گرم بسیار کارآمد است. باعث عبور هوا، خنکی و کاهش تعریق بدن می شود. در صورت تراکم بیشتر پارچه، منافذ بین تار و پود کمتر می شود و پارچه کمی گرم و برای پاییز مناسب خواهد بود، مانند پارچه کتان نخ.

یکی دیگر از روش های بافت پارچه نخی (پنبه ای) روش گردباف می باشد. در این روش که برای بافت پارچه های کشی، برخی توری ها و تریکو استفاده می شود هر دو طرف پارچه بسته می باشد و پارچه دولای باز ندارد. پارچه های گردباف پنبه ای با ضخامت کم و متوسط با نام پارچه تریکو نخ پنبه و با ضخامت متوسط و زیاد با نام دورس در بازار موجود می باشد.

الیاف پنبه

ایستایی

ویژگی پارچه نخی معمولا پارچه های لخت، ریزش دار و سبکی هستند. ایستایی این پارچه ها در بعضی موارد آهاردار است که با اولین شست و شو آهار آن ها از بین می رود. اگر الیاف پارچه نخی کاملا پنبه ای نباشد و با الیاف مصنوعی ترکیب شده باشد، پارچه کمی محکم تر و آهار دار می شود. در این نوع پارچه ها، آهار با شست و شو نیز از بین نمی رود. پارچه نخی برای پوشاک بهار و تابستان و پاییز مناسب هستند. تراکم الیاف و بافت پارچه به روی ایستایی آن تاثیرگذار است. پارچه های کم تراکم لخت تر و پارچه های تراکم بالا محکم تر و ایستایی کتی دارند. پارچه های نخی که معمولا آنها را میشناسیم و سبک و لطیف هستند اغلب دارای تراکم 35 در 35 تا 45 در 45 می باشند.


مقاله مرتبط: راه کاربردی تشخیص پارچه نخی


لطافت

گیاه پنبه که الیاف و پارچه های نخی از آن تولید می شوند، گیاهی بسیار لطیف و نرم است. به همین دلیل پارچه های نخی نیز زیردست نرم و لطیفی دارند. اگر الیاف پارچه نخی با الیاف مصنوعی ترکیب شده باشند هم زیردست پارچه نرم و لطیف خواهد بود. لطافت و ضد حساسیت بودن این پارچه باعث شده تا این پارچه برای لباس هایی که مستقیم با سطح پوست در تماس هستند، مانند لباس زیر، مناسب باشند. همچنین لطافت و سبکی و راحتی پارچه های نخی باعث می شود تا در استفاده طولانی مدت احساس خستگی و ناراحتی نکنید.

چروکی و شکنندگی

همان طور که گفته شد الیاف پنبه ای چروک پذیری زیادی دارند. به همین جهت پارچه های نخی نیز چروک پذیری زیادی دارند و فقط با اتو کشی چروک های آن از بین می رود. پارچه های نخی که در بافت آن ها از الیاف پلی استر استفاده شده است چروک پذیری کمتری دارند. چروکی و شکنندگی پارچه های نخی پس از شست و شو بسیار بیشتر است اما با اتوکشی مناسب به راحتی چروکی آن ها صاف می شود.

پارچه نخی طرحدار

ضخامت

ضخامت پارچه های نخی موجود در بازار بین کم تا متوسط متغیر است. ضخامت پارچه های نخی به ضخامت الیاف آن ها بستگی دارد. پارچه های نخی نازک که غالبا بدن نما نیستند برای پوشاک بهار و تابستان بسیار مناسب هستند. برای بافت پارچه های نخی با ضخامت متوسط از الیاف کمی ضخیم پننبه ای استفاده می شود. این پارچه ها برای پوشاک فصل پاییز مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت پارچه نخی گلدار ترک

کاربرد پارچه نخی

پارچه نخی نازک مناسب دوخت لباس های راحتی خانگی، شومیز و بلوز، پیراهن های ساحلی، تاپ، تونیک، شلوار، پیراهن مردانه، مانتو و لباس های غیر رسمی و کژوال هستند. دوخت لباس زیر، لباس خواب و لباس بچه گانه از دیگر کاربرد های متنوع پارچه های نخی است. از پارچه های نخی برای دوخت انواع اکسسوری مانند کش مو، تل و گیره مو، توربان، ساچت، رومیزی های روزمره و غیره می توان استفاده کرد. راحتی در لکه گیری و شست و شوی آسان باعث شده تا پارچه نخی برای نیاز های روزمره مورد استفاده قرار گیرد.

اما برخی از ویژگی پارچه نخی ممکن است برای برخی افراد خوشایند نباشند. مانند آبرفت پارچه، چروک پذیری زیاد پارچه و قابلیت ارتجاعی کم الیاف پنبه. در صنعت نساجی سعی می شود تا با روش های گوناگون این ویژگی ها را کم و تلطیف کنند، به همین دلیل می توانید پارچه نخی با کیفیت و ویژگی های مختلفی در بازار مشاهده کنید.

تنوع پارچه نخی

انواع پارچه نخی و کاربرد های آن ها

پارچه های نخی متنوعی وجود دارد که هر کدام برای کارآیی و نیاز خاصی تهیه و تولید می شود. برخی از این پارچه ها مانند چلوار از الیاف ارزان قیمت پنبه تولید می شود که به عنوان ملحفه و روتختی مورد استفاده قرار میگیرد. پارچه چیت نیز که در گذشته برای دوخت لباس و روکش رختخواب استفاده می شده از الیاف پنبه تهیه می شود و ظاهر براق و صیقلی دارد.

پارچه نخی کودری یکی از نام آشنا ترین پارچه های نخی است. این پارچه معمولا برای دوخت لباس راحتی تابستانی مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه کودری بافت ساده و تراکم کمی دارد که آن را برای لباس های تابستانی بسیار مناسب کرده است.

یکی دیگر از پارچه های نخی یا پنبه ای پارچه دنیم یا جین است، پارچه دنیم کاغذی هم به خاطر نازک بودن و هم به خاطر استفاده از الیاف پنبه برای تابستان های گرم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

تنوع بی نظیر پارچه نخی خالدار

پارچه متقال که پارچه خام و بدون تکمیل نساجی است نیز برای مواردی مانند دوخت پاترون خیاطی و یا دستمال آشپزخانه مناسب است. باید توجه داشته باشید که این پارچه کمی آهار دار است. ممکن است هنگام استفاده از بخار اتو کمی جمع شود.

انواع پارچه گلدار

روش های نگهداری پارچه نخی

شست و شو

پارچه های نخی را باید با آب سرد بشویید. زیرا شست و شو با آب گرم باعث می شود تا میزان چروک پذیری پارچه هنگام شست و شو به طور چشمگیری افزایش یابد. در صورتی که از آب گرم برای شست و شوی پارچه نخی استفاده می کنید، توجه کنید دمای آب حداکثر ۳۰ درجه سانتی گراد باشد. پارچه های نخی را با توجه به کیفیت آن ها می توان به روش ماشینی و دستی شست. معمولا استفاده از ماشین لباسشویی و خشک کن چرخشی برای پارچه های نخی بلا مانع است. برای شست و شو از مایع سفید کننده و یا پودر های حاوی سفید کننده استفاده نکنید. زیرا در مرور زمان به الیاف پارچه آسیب وارد می شود و هم دچار رنگ پریدگی می شود.

خشک کردن

پارچه های نخی به خاطر الیاف پنبه ای و خاصیت ارتجاعی کم آن ها ممکن است که پس از آویزان بودن طولانی مدت تغییر شکل دهند و دچار اعوجاج شوند. بهتر است این پارچه ها را به صورت افقی روی سطحی صاف پهن کنید تا به آرامی خشک شوند. پارچه های نخی اگر به طور مداوم در برابر تابش نور خورشید قرار گیرند تغییر رنگ می دهند. بهتر است که پارچه های نخی را در سایه پهن کنید تا خشک شوند.


حتما بخوانید: 7 استایل خیابانی با پارچه نخی خالدار


اتوکشی

پارچه های ۱۰۰ درصد نخی معمولا چروک پذیری زیادی دارند. هم چنین اتوکشی آن ها کمی دشوار است و باید با درجه حرارت بالا اتوکشی انجام شود. برای اتوکشی بهتر پارچه های نخی بهتر است از چند دقیقه قبل آن ها را مرطوب نمایید تا راحت تر صاف شوند. چروک پذیری پارچه های نخی ترکیبی با پلی استر کمتر است و باید با درجه حرارت ملایم اتوکشی شود. هم چنین اتوکشی این نوع پارچه نخی راحت تر است و به سادگی صاف می شوند.

طرح هاوایی

نکات دوخت پارچه نخی

پارچه های نخی که بافت شلی دارند ممکن است هنگام اتوکشی دچار اعوجاج شوند. بهتر است که هنگام چسباندن لایی چسب به پارچه نخی، اتو را روی سطح پارچه به آرامی بکشید. زیرا ممکن است دچار چین خوردگی یا تغییر شکل شود. برای برش سجاف ها بهتر است یک تکه از پارچه را لایی کشی کنید و سپس سجاف های لباس را برش بزنید. اتوکشی درز های دوخته شده را نیز به آرامی و بدون کشیدن اتو به روی پارچه، و فقط با گذاشتن و برداشتن اتو به روی آن، انجام دهید.

خرید پارچه نخی گلدار شیک

 

پارچه های نخی نازک و متوسط را می توان با سوزن شماره ۹۰/ ۱۴ دوخت. پارچه های نخی به خاطر ریش ریش شدن سریع لبه های برش خورده، باید بلافاصله پس از برش سردوز شوند.

پارچه نخی گل ریز

نکات خرید پارچه نخی

الیاف پنبه ای آبرفت زیادی دارند و به تبع آن پارچه های نخی نیز آبرفت دارند. باید هنگام خرید پارچه نخی به این نکته توجه کنید. میزان آبرفت پارچه را از فروشنده بپرسید و به همان میزان به متراژ پارچه انتخابی خود اضافه کنید. پیش از برش الگو، باید پارچه را به مدت ۶ الی ۷ ساعت در تشت پر از آب قرار دهید. یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید پارچه باید در مورد آن از فروشنده سوال کنید این است که، آیا پارچه رنگ پس می دهد یا خیر؟ در صورت رنگ پس دادن بهتر است پارچه و لباس های نخی خود را به تنهایی بشویید تا بقیه لباس هایتان رنگی نشوند.

منبع: www.masterclass.com

2.8/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا