ترفند دوخت

پارچه حریر طرحدار و راهنمای دوخت و برش

 

پارچه حریر طرحدار یکی از پرکاربرد ترین پارچه ها برای دوخت پیراهن، شومیز، دامن، شال و حتی مانتو محسوب می شود. اگر یک پارچه حریر طرحدار مناسب انتخاب کنید می توانید با اندکی خلاقیت آن را تبدیل به لباس های فوق العاده کنید. پارچه حریر طرحدار بسیار لطیف و سبک است و شما می توانید از چرخ خیاطی معمولی هم برای دوخت آن استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید ظرافت و بافت این پارچه اندکی دوخت آن را دشوار کرده است. برای اینکه بتوانید راحت تر با پارچه حریر طرحدار کار کنید بهتر است نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

خرید پارچه حریر طرحدار

در هنگام خرید به الیاف حریر طرحدار دقت کنید

پارچه حریر طرحدار با کیفیت بافت ظریف و زیر دستی کاملا لطیف دارد. با توجه به اینکه حریر از الیاف مختلف ابریشم و پلی استر ساخته می شود بهتر است حین خرید به این نکته دقت کنید. الیاف به کار رفته در این پارچه می تواند بر میزان تنفس پذیری و ایستایی آن تاثیر بگذارد.

ایستایی پارچه را در نظر داشته باشید

 

پارچه حریر طرحدار بسیار ظریف و لطیف است. همین ویژگی ها باعث شده است برای دوخت لباس های کلوش، چند لایه و چین دار مناسب باشد. این پارچه یکی از بهترین پارچه های لخت و ریزش دار برای دوخت لباس مجلسی و شومیز است.

با احتیاط پارچه حریر طرحدار را بشویید

این پارچه به دلیل داشتن الیاف پلی است آبرفت ندارد. البته اگر مایلید آن را پیش از برش زدن بشویید باید ظرافت پارچه را مد نظر داشته باشید. شستشوی پارچه حریر طرحدار قبل از دوخت تفاوتی با بعد از آن ندارد. باید با احتیاط بسیار و شوینده های ملایم اقدام به شستشوی آن کنید. دانستن این نکته نیز ضروری است که حریر بر اثر شستشو ممکن است لغزنده تر شود. اگر شستن پارچه ضرورتی ندارد بهتر است از شستشوی آن قبل از دوخت صرف نظر کنید.

در هنگام اتو کشی دقت کنید

در هنگام خرید به الیاف حریر طرحدار دقت کنید

 

اگر پارچه حریر طرحدار شما در اثر حمل یا شستشو چروک شده است بهتر است قبل از برش زدن آن را اتو کنید. البته حتما از دمای پایین اتو استفاده کنید. از بخار اتو نیز استفاده نکنید زیرا ممکن است به پارچه آسیب بزند. برای رعایت احتیاط بیشتر می توانید ابتدا اتو و دمای آن را در یک گوشه از پارچه تست کنید.


مقاله مشابه: پارچه وال خامه دوزی و نکات دوخت و برش


مراقب اجسام نوک تیز باشید

این پارچه در اثر برخورد با اجسام تیز به راحتی آسیب می بیند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است ابتدا اجسام تیز را از روی میز کار خود بردارید. لبه های میز را چک کنید که دچار برجستگی نباشد. ناخن های بلند شما نیز ممکن است باعث نخ کش شدن این پارچه شود.

پارچه حریر طرحدار را ثابت نگه دارید

پارچه حریر طرحدار را ثابت نگه دارید

در هنگام الگو کشی ممکن است پارچه یا قیچی بلغزد. برای حل این مشکل بهتر است ابتدا پارچه را روی میز کار ثابت کنید. برای این کار می توانید از سوزن های ظریف و اشیا سنگین استفاده کنید. دقت کنید سوزن ته گرد یا پین های شما کاملا ظریف و مناسب پارچه حریر طرحدار باشد. سوزن با ضخامت بالا روی پارچه حفره های ناخواسته ایجاد می کنند. حتی ممکن است به الیاف حریر نیز آسیب برسانند.

قیچی مناسب انتخاب کنید

برش پارچه حریر طرحدار

برای افزایش تسلط بر پارچه و کاهش لغزندگی بهتر است قیچی شما کاملا تیز باشد. استفاده از ابزار برش تیز آسیب کمتری به پارچه می زند و به شما کمک می کند برش های دقیق تری داشته باشید.

قیمت پارچه حریر طرحدار

 

از الگوی کاغذی استفاده کنید

الگوی مناسب دوخت پارچه حریر

پارچه حریر طرحدار لغزنده است و الگو کشی بدون الگوی کاغذی ممکن است اندکی دشوار باشد. استفاده از الگوی کاغذی به شما کمک می کند الگوها را راحت تر روی پارچه پیاده کنید.

به جهت پارچه حریر طرحدار دقت کنید

 

اگر پارچه شما طرح دار است و یا در یک زاویه درخشش خاصی دارد بهتر است به این نکته توجه کنید. برای حفظ قرینگی طرح پارچه و جهت درخشش آن نیاز است پارچه را در یک جهت برش بزنید. برای این کار باید پارچه بیشتری تهیه کنید و تمام الگوها را در یک جهت قرار دهید.

محیط اطراف خود را تمیز کنید

پارچه حریر طرحدار حساسیت بالایی دارد و ممکن است عرق یا چربی دستان شما را جذب کند. بهتر است در حین کار با این پارچه مطمئن شوید که دستان شما کاملا تمیز است. حریر علاوه بر لغزندگی در بعضی موارد مو یا نخ را به خود جذب می کند. برای حل این مشکل بهتر است ابتدا محیط کار خود را کاملا تمیز کنید.

سوزن مناسب برای پارچه حریر طرحدار انتخاب کنید

همانطور که قبلا اشاره شد باید برای دوخت پارچه حریر طرحدار از سوزن های ظریف استفاده کنید. سوزن های درشت ممکن است به بافت پارچه آسیب بزنند.

طول دوخت مناسب را پیدا کنید

 

به طور معمول برای دوخت پارچه های ظریف از کوک های کوچک استفاده می شود. بهتر است چرخ خیاطی خود را روی طول دوخت 2 میلیمتر تنظیم کنید. هر چه کوک های شما کوچک تر و ظریف تر باشد، نتیجه نهایی بهتر خواهد شد.

خرید پارچه حریر گلدار

از نخ مناسب استفاده کنید

انتخاب نخ متناسب با الیاف پارچه نکته ای مهم و حیاتی است. اگر پارچه حریر شما دارای الیاف ابریشم است، بهتر است از نخ های ابریشمی استفاده کنید. اگر درصد پلی استر در پارچه بالا است می توانید از نخ های پلی استر نیز بهره ببرید.

ابزار مناسب برای علامت گذاری پارچه حریر طرحدار بیابید

رد صابون خیاطی رو پارچه حریر چندان ماندگار نیست. رد بعضی از ماژیک های خیاطی هم روی حریر می ماند و پس از دوخت پاک نمی شود. بهتر است به دنبال خودکار یا ماژیکی باشید که با شستشو پاک می شود.


حتما بخوانید: چگونه یک استایل تابستانه با رنگ شاد داشته باشیم؟


میزان کشش کوک ها را روی چرخ خیاطی بررسی کنید

با توجه حساسیت و ظرافت بالای حریر طرحدار بهتر است میزان کشش کوک ها را بررسی کنید. کوک ها نباید باعث کشیدگی بیش از حد یا چروک شدن درز پارچه شوند. دقت کنید تنها یک بار و در یک جهت پارچه را بدوزید. باز کردن کوک ها و یا دوخت چند باره به پارچه آسیب می زند.

کوک بندی را فراموش نکنید

 

برای دوخت لایه های لغزنده بر روی هم بهتر است ابتدا کوک بندی انجام دهید. برای کوک بندی می توانید از سوزن ته گرد، نخ و سوزن و یا چسب های دو طرفه خیاطی استفاده کنید. مشخص کردن مسیر درزها از قبل به شما کمک می کند تسلط بیشتری بر پارچه و دوخت آن داشته باشید.

از دوخت فرانسوی استفاده کنید

اگر پارچه حریر طرحدار شما لخت و سبک است می توانید از دوخت فرانسوی استفاده کنید. دوخت فرانسوی استحکام درز را بالا می برد. این مدل دوخت بر زیبایی نتیجه نهایی نیز می افزاید. البته باید در نظر داشته باشید این روش برای حریرهای حجیم و آهاردار اصلا مناسب نیست.

آستر و لایی مناسب انتخاب کنید

 

پارچه حریر طرحدار معمولا بدن نما است و اگر مایلید با آن دامن یا شومیز بدوزید، نیاز به آستر خواهید داشت. حریر ساده را می توانید با سیلک طرح دار، کرپ، انواع حریر طرح دار، گیپور، تافته، انواع ساتن و ابریشم ست کنید. به طور کلی بهتر است رنگ آستر با رنگ حریر مورد نظر یکسان باشد.

پاک دوزی پارچه حریر طرحدار ضروری است

برای محافظت بیشتر از لباس نیاز است که حتما حریر را سردوز بزنید. برای پاک دوزی این پارچه می توانید از نوار اریب هم استفاده کنید. در واقع بهترین راه برای جلوگیری از ریش ریش شدن حریر، سردوز زدن آن است.

 

2.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا