ترفند دوخت

پارچه وال خامه دوزی و نکات دوخت و برش

پارچه وال خامه دوزی یکی از آیتم­های پر طرفدار و کاربردی، به خصوص برای فصل­های گرم سال می­باشد. از پارچه وال خامه دوزی در استایل خود می­توانید به خوبی استفاده کنید. پارچه وال خامه دوزی برای دوخت مانتو­­، کراپ تاپ، پیراهن­های کوتاه و بلند استفاده می­شود.

از این رو قصد داریم در این مقاله باهم درمورد دوخت و برش پارچه وال خامه دوزی صحبت کنیم. بعد از خواندن این مقاله قطعا راحت­تر میتوانید پارچه وال خامه دوزی خود را به قسمتی از استایل خود اضافه کنید. در ابتدا کمی به ویژگی­های پارچه وال خامه دوزی می­پردازیم.

خرید پارچه خامه دوزی | پارچه نگارپارچه­ وال سوزن دوزی، در صنعت تولید پارچه سابقه طولانی دارند. پارچه وال خامه دوزی از مواردی می­باشد که علاوه بر سبک­های سنتی در سبک مدرن امروزی نیز کاربر زیادی دارد. خامه دوزی و سوزن دوزی تنها یک نوع بخصوص از پارچه نیستند. سوزن دوزی امروزه به عنوان یک سبک در طراحی و تولید پارچه بشمار می­روند. در سراسر دنیا امروزه پارچه خامه دوزی در حال تولید است. در کشور هند بیشترین مقدار از پارچه وال خامه دوزی تولید می­شود.

الیاف استفاده شده در پارچه وال خامه دوزی

همانطور که می­دانید الیاف پنبه در پارچه ­های فراوانی استفاده می­شود. پارچه­ خامه دوزی نیز از جمله پارچه­ هایی می­باشد که از الیاف پنبه تهیه می­شود. همین امر این پارچه را باری فصول گرم سال مناسب کرده است. الیاف نخی موجود در این پارچه در جلوگیری از تعریق و بوی بد نیز موثر است. به عبارتی می­توان گفت این پارچه­ تمام پنبه و از تولیدات کشور هند است. پارچه خامه دوزی با الیاف پنبه ای به صورت طرح­های برجسته بافته می­شود. طرح­ها و رنگ­ های متنوع این پارچه باعث پوشش دادن طیف عظیمی از سلیقه­ ها می­شود.

حال که اندکی با پارچه وال خامه دوزی آشنا شدیم، میخواهیم شما رو با نکات کاربردی دوخت و برش این پارچه زیبا آشنا کنیم.

برش پارچه وال خامه دوزی

از قیچی تیز استفاده کنید

برش پارچه وال خامه دوزیطرح­های پارچه خامه دوزی به صورت دوخته شده می­باشد. از این رو اگر با کاتر یا قیچی کُند اقدام به برش پارچه کنید، احتمال جدا شدن نخ­ها از یکدیگر و همچنین از سطح پارچه وجود دارد. و این حالت باعث ریش ریش شدن نخ­ها در جایی که پارچه را بریده­اید می­شود. همچنین قیچی کند باعث نامرتب شدن لبه پارچه شما می­شود. پس سعی کنید حتما از قیچی تیز برای برش این پارچه استفاده کنید.


مقاله مشابه: چگونه از پارچه خامه دوزی برای مانتو دخترانه استفاده کنیم؟


با  قسمت جلویی قیچی برش بزنید

برجستگی نقش و نگار پارچه وال خامه دوزی زیبایی این پارچه رو دو چندان کرده است. اما اگر در برش این پارچه دقت نکنید همین زیبایی دردسر ساز است. برش پارچه خامه دوزی رو اگر با قسمت میانی پارچه انجام دهید ممکن است پارچه در زیر قیچی شما جا به جا شود. این جا به جایی باعث می­ شود بعد از برش متوجه شوید پارچه شما صاف برش نشده است. اما اگر همین کار را با قسمت جلویی و تیز قیچی انجام دهید تعادل شما بیشتر می­ شود. همچنین پارچه شما زیر دستتان اصلا تکان نمی­خورد.

بر روی سطح صاف پارچه وال خامه دوزی را برش بزنید

بر روی سطح صاف پارچه وال خامه دوزی را برش بزنیدیک سطح صاف برای مرتب کردن و صاف کردن پارچه بسیار ضروری است. برای برش این پارچه بهتر است این کار را بر روی میز انجام دهید. این کار از درگیر شدن قیچی با فرش یا سطح زیر پارچه شما جلوگیری می­کند. همچنین امکان صاف کردن پارچه را در حین برش برای شما به راحتی فراهم می­کند. با این انتخاب، تعادل  و تمرکز شما در هنگام برش زدن چند برابر می­شود.

قیمت پارچه خامه دوزی برای مانتو

در جهت طرح­ و نقش پارچه وال خامه دوزی برش بزنید

تمامی پارچه­هایی که بر روی آن­ها طرح و نقش ایجاد شده است دارای جهت هستند. به اصطلاح میتوان گفت نقش­های پارچه همگی از یک سمت هستند. برای پارچه وال خامه دوزی نیز به همین ترتیب است. اما به جهت مینیمال بودن طرح­های پارچه وال خامه دوزی این مشکل به سادگی حل می­شود. تنها نکته­ای که باید به آن دقت کنید جهت الگوی شما است. برای برش پارچه وال خامه دوزی همه الگوها باید به یک سمت باشند. به این ترتیب پس از دوخت پارچه تمامی نقش و نگار پارچه وال خامه دوزی شما از یک طرف هستند.

یک لایه برش بزنید

در جهت طرح­ و نقش پارچه وال خامه دوزی برش بزنیدپارچه وال خامه دوزی به تنهایی بسیار شیک و جذاب است. همین مینیمال بودن پارچه وال خامه دوزی، آن را خاص و منحصر به فرد کرده است. با این حال اگر طرفدار سبک های شلوغ هستید برای شما نیز پارچه خامه دوزی می­تواند ایده ­آل باشد. بر روی یکسری از پارچه­های وال خامه دوزی دوخت منجوق، مهره، پولک، آینه های کوچک و پانچ مروارید مرسوم است. اما برش این سبک از پارچه خامه دوزی کمی متفاوت است. برای برش این سبک از پارچه بهتر است آن را به صورت یک لایه برش بزنید. با این کار ضخامت پارچه در حین برش کم می­­شود. از طرفی به پارچه و قیچی شما آسیبی وارد نمی­شود.

مسیر برش خود را یکدست کنید

اگر از پارچه وال خامه دوزی کار شده استفاده می­کنید بهتر است به این نکته نیز دقت کنید. برای برش راحتتر بهتر است در جهت برش شما کمترین پولک و منجوق باشد. برای این کار ابتدا الگوی خود را بر روی پارچه بیندازید. سپس با صابون خیاطی مسیر برش خود را مشخص کنید. حال می­توانید پولک­، منجوق یا هر شی دیگر را از مسیر برش خود جدا کنید. بعد از اتمام کار مجددا می­توانید، روی پارچه اکسسوری خود را فیکس کنید.

کمترین برش را روی پارچه وال خامه دوزی پیاده کنید

مدل­های شلوغ و پر برش برای پارچه های طرحدار انتخاب مناسبی نمی­باشد. سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که لباس شما برش کمتری بخورد.اینکار باعث می­شود طرح­های روی پارچه خامه دوزی شما مشخص ­تر و زیباتر باشد. برای اینکار میتوانید لباس خود را به شکل رگالی تهیه کنید. با این ترفند می­توانید حداقل درز را داشته باشید. در نظر بگیرید که هر چه برش شما بیشتر باشد تعداد درزها بیشتر شده و پارچه شما نمای کمتری دارد.

از آب رفت پارچه وال خامه دوزی مطمئن شوید

پارچه خامه دوزی به­ دلیل الیاف طبیعی که دارد، ممکن است کمی آبرفت داشته باشد. پس حتما قبل از استفاده از آبرفت پارچه خود اطمینان حاصل کنید. برای اینکار می­توانید پارچه خود را در کمی آب، بمدت 20 الی 30 دقیقه قرار دهید. بعد از آن پارچه را با اتو یا به صورت طبیعی خشک کنید، سپس پارچه را برش بزنید.

الگوها را بر روی پارچه فیکس کنید

قبل از برش پارچه حتما الگوهای خود را بر روی پارچه خود فیکس کنید. با فیکس کردن الگو روی پارچه، هنگام برش دچار اشتباه نخواهید شد. اینکار را می­توانید به کمک سوزن یا گیره انجام دهید. فیکس کردن الگو بر روی پارچه شما را در برش بی ­دردسر یاری می­نماید.

دوخت پارچه وال خامه دوزی

 

تکه­ های لباس را به هم فیکس کنید

دوخت پارچه وال خامه دوزیقبل از دوخت و چرخ کردن لباس حتما تکه ­های لباس را بر روی هم فیکس کنید. این پارچه طرح­های برجسته ای دارد و ممکن است هنگام دوخت تکان بخورد. با کوک ریز می­توانید قبل از دوخت تکه­ های لباس را بر روی هم فیکس کنید. بعد از دوخت میتوانید این کوک­ ها را از لباستان جدا کنید.

استفاده از سوزن مناسب

برای دوخت این پارچه از سوزن با سایز مناسب آن استفاده کنید. سوزن­ های نازک بر روی قسمت­های ضخیم پارچه به خوبی حرکت نمی­کند. حتی ممکن است موقع عبور از روی خامه دوزی ­ها سوزن شما بشکند. پس حتما از سوزن با سایز متوسط برای دوخت پارچه وال خامه دوزی استفاده کنید.

با پارچه مشابه لباستان را کاور کنید

می­توانید برای این پارچه از آستری استفاده کنید. اگر در نظر دارید پارچه خود را کاور کنید، حتما از پارچه همرنگ استفاده کنید. می­توانید آستر را به پارچه فیکس کنید یا به صورت جدا در نظر بگیرید.

کوک­ هایی با اندازه متناسب

در انتخاب دور چرخ خیاطی خود دقت کنید. برای دوخت این پارچه اندازه کوک­ ها مهم است. کوک ­ها را به صورتی در نظر بگیرید که درشت نباشد. بین کوک درشت ممکن است، در دراز مدت فاصله بیافتد. همچنین کوک ریز نیز برای پارچه خامه دوزی مناسب نیست. اگر جایی را اشتباه بدوزید و بخواهید دوخت را باز کنید با مشکل مواجه می­شوید.


حتما بخوانید: پارچه وال خامه دوزی و ویژگی های آن


با نوار اریب لباستان را زیباتر کنید

در پارچه­ های معمولی از خود پارچه برای سجاف استفاده می­شود. اما پارچه خامه دوزی یک پارچه معمولی نیست. این پارچه یک پارچه منحصربه­ فرد و مناسب شیک پسندان است. بهتر است برای سجاف و لبه لباس از نوار اریب استفاده کنید. اینکار باعث زیباتر دیدن لباس شما می­شود. بهتر است نوار اریب خود را همرنگ پارچه خامه دوزی خود انتخاب کنید.

خرید پارچه وال خامه دوزی

جای دوخت خود را کم­تر کنید

در دوخت این باید نهایت ظرافت و دقت ر ا به کار ببرید. هر چقدر جای دوخت­ های شما کم­تر باشد لباس شما زیبا­تر دیده می­شود. زیاد بودن جای دوخت در پهلو ها باعث پف و بد فرم ایستادن لباس خواهد شد. همچنین زیاد بودن جای دوخت اتوکشی را نیز باری شما سخت خواهدکرد.

از دوخت لباس­های تنگ بپرهیزید

پارچه­ خامه دوزی برای لباس­های اور سایز و حتی فیت استفاده می­شود. اما دوخت لباس­های خیلی تنگ در دراز مدت ممکن است باعث پاره شدن لباس شما شود. پس سعی کنید الگویی که برای پارچه خامه دوزی تهیه می­کنید کمی گشادتر باشد.

مسیر دوخت خود را صاف و یکدست کنید

همانطور که قبلا گفته شد این پارچه می­تواند کارشده باشد. اگر پارچه شما پولک، مروارید و منجوق داشت، باید مسیر دوخت خود را یکدست کنید. برای اینکار باید تمام اشیاء کار شده را که در مسیر درزها است، جدا کنید. اگر نیازی بود بعد از دوخت و اتمام کار می­توانید مجددا بر روی درزها آنها را بدوزید.

از حاشیه پارچه در دیزایین آن استفاده کنید

در بسیاری از مواقع پارچه شما دارای حاشیه­ای در لبه آن است. اگر پارچه خامه دوزی شما از این دسته بود می­توانید از این ایده استفاده کنید. سعی کنید این حاشیه را در پایین لباس یا آستین خود قرار بدهید. همچنین اگر لباس شما جلو باز باشد، می­توانید در جلوی دو لبه لباس حاشیه پارچه را قرار دهید.

مستقیم اتوکشی نکنید

خامه دوزی یک پارچه حساس می­­باشد. همین امر باعث می­شود که اتوکشی این پارچه کمی متفاوت باشد. برای اتوکشی این پارچه حتما از اتو بخار استفاده کنید. بطور مستقیم اتوکشی نکنید. با فاصله و با بخار آب پارچه خود را اتو کنید. اگر مجبور به اتوکشی مستقیم شدید از یک پارچه تمیز بعنوان واسطه استفاده کنید.

استفاده از اکسسوری بعد از اتمام کار

نکته قابل توجه در پارچه خامه دوزی سادگی این پارچه است. در خامه دوزی رنگ و نقش خامه دوزی شده با زمینه کار یکی است. طرح­های وال خامه دوزی بقدری زیباست که نیاز به اکسسوری و پارچه ضمیمه ای ندارد. اما اگر شما جز افرادی هستید که به کارهای شلوغ علاقه دارید با ما باشید. پس از اتمام کار و دوخت لباس می­توانید از اکسسوری­ های متفاوت برای لباس خود استفاده کنید. چیزهایی شبیه به سنگ­های رنگی، مرواریدهای پرسی و منجوق. متناسب با سلیقه خود میتوانید از این آیتم­ها استفاده کنید. حتی میتوانید برای پوشاندن درزها نیز از اکسسوری ­ها بهره ببرید.­

مبع: youtube.com

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا