پارچه شناسی

پارچه لینن سوزن دوزی و ویژگی های آن

اگر با دقت به کمد خود نگاهی بیندازید حتما یک لباس لطیف و خنک با پارچه لینن سوزن دوزی در میان لباس های خود پیدا می کنید. پارچه لینن که به اشتباه لنین نیز تلفظ می شود، یکی از پرمصرف ترین پارچه ها است. پارچه لینن سوزن دوزی هم مانند پارچه لینن ساده بسیار لطیف، سبک و مناسب روزهای گرم تابستان است. در بافت این پارچه از الیاف پنبه استفاده شده است. برای دوخت طرح های سوزن دوزی روی آن نیز از نخ با الیاف مختلف استفاده می شود. برای اینکه بیشتر با پارچه لینن سوزن دوزی به عنوان یک پارچه بسیار زیبا و کاربردی آشنا شویم، اجازه دهید به تاریخچه آن بپردازیم.

خرید اینترنتی پارچه لینن

تاریخچه پارچه لینن سوزن دوزی

امروزه پارچه‌ های طبیعی را می ‌توان در اشکال و سبک ‌های متنوع در بازار پیدا کرد. در دهه‌ های گذشته به دلیل زمان زیادی که برای فرآوری مواد اولیه و بافت پارچه صرف می ‌شد، پارچه در دسته کالاهای ارزشمند قرار می گرفت. در زمان های قدیم، مردم محدود به پارچه هایی بودند که می توانستند در محل زندگی خود تهیه کنند. البته پارچه های متنوع و گران قیمت همواره در دسترس اشراف و ثروتمندان بود. باید گفت لینن یکی از قدیمی ترین منسوجات توسعه یافته است که قدمت آن به 10000 سال پیش باز می گردد. در ابتدا این پارچه برای دوخت لباس های مجلسی، لباس زیر و ملحفه های گران بها مورد استفاده بوده است.

پارچه لینن سوزن دوزی چیست؟ | پارچه نگار

البته این روزها پنبه به عنوان یک ماده اولیه ای معمولی و روزمره در نظر گرفته می شود. از الیاف پنبه ای برای دوخت لباس های ساده مانند تی شرت های ارزان قیمت تا شلوار جین، استفاده می شود. اما بد نیست بدانید، قرن‌ها پیش پارچه های پنبه ای جزو اجناس وارداتی و ارزشمند بودند. این پارچه ها در گذشته از مکان‌هایی مانند هند و چین به اروپا وارد می شدند. از پارچه های پنبه ای خاص و گران قیمت مانند لنین تنها برای دوخت لباس های ثروتمندان استفاده می شد.

پس از مدتی بافندگان برای زیباتر کردن این پارچه های پرکاربرد، اقدام به دوخت طرح هایی با روش سوزن دوزی کردند. در طراحی پارچه لینن سوزن دوزی معمولا از پارچه لینن مرغوب و درجه یک استفاده می شود. از این پارچه در گذشته برای دوخت لباس های مجلسی زنانه که مناسب فصل گرم بود، استفاده می شد. امروزه اما می بینید که پارچه لینن سوزن دوزی برای دوخت لباس های نیمه رسمی استفاده می شود.

نحوه بافت پارچه لینن سوزن دوزی 

زمینه پارچه لینن سوزن دوزی از الیاف سلولزی داخل گیاه پنبه ساخته می شود. این الیاف را الیاف باست می نامند. لینن یکی از چندین نوع پارچه ای است که از این گیاه تولید می شود. پارچه های ساخته شده از این الیاف همگی دارای خواص مشابهی هستند.

تبدیل الیاف پایه به پارچه یک فرآیند طولانی است. برای این کار الیاف سفت باید از ساقه های چوبی جدا شده و برای ریسندگی در یک فرآیند چند مرحله ای آماده شوند. پس از برداشت پنبه، غلاف های بذر را برای کاشت در فصل آینده جمع آوری می شود. گیاه پنبه را باید خیس کرد تا ساقه های بیرونی چوبی نرم شود. برای شبنم زدایی گیاه پنبه باید دوباره آن را خشک کرد تا برای فرآوری آماده شود.

نحوه بافت پارچه لینن سوزن دوزی

پس از بافت پارچه لنین با استفاده از روش های مختلف دستی یا ماشینی، فرآیند سوزن دوزی روی آن آغاز می شود. در واقع به همین دلیل است که پارچه لینن سوزن دوزی قیمتی بالاتر از سایر پارچه های تولید شده از پنبه دارد. برای طراحی و بافت این پارچه ساعت ها کار و فعالیت نیاز است. انجام سوزن دوزی به صورت دستی روی این پارچه ممکن است هفته ها طول بکشد. البته طراحی ماشین آلات مخصوص برای انتقال طرح سوزن دوزی بر روی پارچه، باعث شده است قیمت آن به شکل چشم گیری کاهش یابد.

قیمت پارچه لینن طرح دار

ویژگی های پارچه لینن سوزن دوزی 

پارچه لینن سوزن دوزی با داشتن ویژگی های منحصر بفرد خود همواره محبوب ترین پارچه برای فصل گرم است. ویژگی های این پارچه باعث شده است که تبدیل به یک پارچه محبوب و پرکاربرد شود.

سبک

پایین بودن وزن پارچه می تواند یک ویژگی مهم در دوخت انواع مانتو و یا پیراهن های پر چین باشد. این پارچه از الیاف پنبه تولید می شود و بسیار سبک است.

تنفس پذیری بالا

آن ویژگی که باعث شده است لینن سوزن دوزی برای لباس های تابستانی بسیار مناسب باشد، تنفس پذیری بالا آن است. این ویژگی باعث می شود شما احساس گرما نکنید و تعرق بدن نیز کاهش بیاید. به دلیل تنفس پذیری بالا از این پارچه برای دوخت ملحفه و پرده نیز استفاده می شود.

جذب رطوبت

این پارچه می تواند تا 20 درصد وزن خودش، رطوبت جذب کند. این ویژگی باعث شده این پارچه برای استفاده در روزهای گرم بسیار ایده آل باشد.

استحکام و دوام زیاد

لینن سوزن دوزی استحکامی برابر با پارچه های ابریشمی دارد. در نتیجه شما می توانید تا سالیان زیادی لباسی که با این پارچه تهیه کرده اید را بپوشید و از دوام و کیفیت آن لذت ببرید.

مقاوم در برابر سایش

لینن سوزن دوزی به راحتی فرسوده نمی شود. شاید الیاف سوزن دوزی آن بر اثر مراقبت ناکافی آسیب ببیند اما می توانید مطمئن باشید، زمینه این پارچه پرز نمی دهد.

ضد حساسیت

این پارچه از الیاف طبیعی تهیه می شود در نتیجه کاملا ضد حساسیت است. البته باید الیافی که در سوزن دوزی این پارچه به کار گرفته شده است را هم بررسی کنید.

اتو پذیری مناسب پارچه لینن سوزن دوزی

لینن سوزن دوزی به راحتی چروک می شود اما به همان راحتی نیز صاف می شود. برای اتو کشی این پارچه می توانید از دمای کم اتو استفاده کنید.

ایستایی

لینن سوزن دوزی ریزش ندارد و لخت نیست. این پارچه با توجه به میزان آهار کمی که دارد برای دوخت لباس های چین دار و پفی مناسب است.

دوام رنگ

برای تولید پارچه لینن سوزن دوزی از باکیفیت ترین مدل های پارچه لینن استفاده می شود. این پارچه از الیاف پنبه تولید می شود و رنگ پذیری و دوام رنگ بالایی دارد. شما می توانید بدون نگرانی ازتغییر رنگ، هر چند بار که مایلید این پارچه را بشویید.

شستشوی آسان

برای شستشوی لینن سوزن دوزی تنها کافی است آن را به تنهایی درون لباسشویی قرار دهید. ممکن قسمت های سوزن دوزی شده این پارچه در برخورد با دکمه یا لباس های دیگر آسیب ببیند.

موارد مصرف پارچه لینن سوزن دوزی

اگر قصد دوخت یک پیراهن تابستانه زیبا و مناسب منزل یا مهمانی های دوستانه را دارید، پارچه لینن سوزن دوزی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. وزن این پارچه سبک است و دوام بالایی دارد. در واقع این ویژگی ها باعث شده است لینن سوزن دوزی، مناسب دوخت لباس منزل و مانتو باشد. با توجه به طرح پارچه می توانید از آن برای دوخت شومیز رسمی و دامن هم استفاده کنید.

شومیز های جذاب با پارچه لینن سوزن دوزی

لینن سوزن دوزی ایستایی متوسطی دارد و بسیار سبک است. شاید برای دوختن لباس های تماما رسمی مناسب نباشد اما برای لباس های نیمه رسمی فوق العاده است. مانتوهای پر چین و لایه لایه تابستانی را می توانید با این پارچه بدوزید. دامن های پف دار، پیراهن با آستین های چین دار و … . علاوه بر این شما می توانید پارچه لینن سوزن دوزی را با لینن ساده و انواع پارچه های کنفی ترکیب کنید. این پارچه به عنوان خرجکار نیز کاربرد دارد.


حتما بخوانید: پارچه لینن سوزن دوزی و انواع استایل های دخترانه برای بهار 1401


راهنمای خرید پارچه لینن سوزن دوزی

خرید پارچه لینن سوزن دوزی

 

پارچه لینن سوزن دوزی یک پارچه محبوب، زیبا و پرمصرف است. شما می توانید از این پارچه برای دوخت انواع لباس های نیمه رسمی، کژوال، راحتی و حتی تزئیین اکسسوری های منزل مانند کوسن و رانر استفاده کنید. با توجه به مدل های متنوع لینن سوزن دوزی شاید تنوع و رنگ بندی آن هنگام خرید شما را کمی گیج کند. به طور کلی اما خرید این پارچه ابدا دشوار نیست، تنها کافی است نکات کوچکی را در نظر داشته باشید.

جنس زمینه پارچه را در نظر داشته باشید

عنصر اصلی در لینن سوزن دوزی، پارچه زمینه آن است. معمولا برای دوخت این پارچه از پارچه لینن مرغوب و درجه یک استفاده می شود. کیفیت زمینه پارچه به میزان زیادی در طرح و دوام آن تاثیرگذار است. بهتر است هنگام خرید علاوه بر الیاف به کار رفته در سوزن دوزی ها، به زمینه لینن نیز توجه کنید.

در مورد آبرفت پارچه سوال کنید

این پارچه به طور کلی آبرفت ندارد. البته این قاعده در همه مدل های لینن صدق نمی کند. بعضی از مدل های این پارچه ممکن است تا 5 درصد آبرفت داشته باشند. برای دقت در اندازه گیری بهتر است از فروشنده در مورد آبرفت پارچه سوال کنید.

به جهت طرح پارچه دقت کنید

ممکن است طرح سوزن دوزی شده بر روی پارچه لینن سوزن دوزی، جهت خاصی داشته باشد. بهتر است برای جلوگیری از خطاهای اندازه گیری و الگو کشی، هنگام خرید به طراحی و جهت آن دقت کنید.

به جنس الیاف سوزن دوزی توجه کنید

الیاف سوزن دوزی شده روی پارچه بسیار حساس هستند. ممکن است پس از مدتی به دلیل کیفیت پایین یا عدم مراقبت کافی این طرح ها آسیب ببینند. اگر مایلید از لباس خود برای طولانی مدت استفاده کنید، کیفیت الیاف به کار رفته در طراحی پارچه لینن سوزن دوزی بسیار مهم است.

ایستایی پارچه را چک کنید

این پارچه برای دوخت لباس هایی که نیاز به پارچه های لخت دارند، مناسب نیست. بهتر است از پارچه لینن سوزن دوزی شده برای دوخت لباس های چین دار استفاده کنید.

آستر را فراموش نکنید

بعضی از مدل های پارچه لینن سوزن دوزی شده ممکن است اندکی بدن نما باشند. این پارچه در رنگ های روشن نیز ممکن است اندکی سایه بیندازد. با توجه به مدل مورد نظر و پارچه ای که انتخاب کرده اید، بهتر است بدن نمایی آن را تست کنید. آستر مناسب برای پارچه لینن سوزن دوزی، پارچه های کنفی و وال ساده است.

طرح و رنگ مناسب انتخاب کنید

در مواجهه با دنیای بی نظیر و متنوع پارچه لینن سوزن دوزی بهتر است منطقی تصمیم بگیرید. رنگ های روشن و طرح های درشت و شلوغ مناسب افراد پلاس سایز نیست. برای دوخت لباس های نیمه رسمی پارچه های حاشیه دار انتخاب کنید.


مقاله مرتبط: پارچه لینن یا لنین؟ کدام اسم درست است؟


راهنمای دوخت پارچه لینن سوزن دوزی

دوخت پارچه

پارچه لینن سوزن دوزی به راحتی دوخته می شود و می توانید با آن لباس های مختلفی بدوزید. البته در نظر داشتن نکات زیر به شما کمک خواهد کرد این کار را راحت تر انجام دهید.

قیمت پارچه لینن سوزندوزی

پارچه را بشویید

اگر مطمئن نیستید که پارچه لینن سوزن دوزی شما دچار آبرفت می شود یا نه، بهتر است قبل از برش آن را بشویید. بعضی از مدل های پارچه لینن ممکن است دچار اتو رفت نیز شود. برای اتو کشی بهتر است از پشت پارچه اتو کنید تا طرح های سوزن دوزی آسیب نبیند. استفاده از یک پارچه نخی به عنوان محافظ نیز بسیار مناسب است.

از گچ یا مداد مخصوص خیاطی استفاده کنید

پارچه لینن سوزن دوزی رنگ پذیری بالایی دارد و استفاده از خودکار معمولی برای الگو کشی، ابدا توصیه نمی شود. بهتر است به طور کلی درهنگام الگو کشی روی پارچه از گچ یا مداد مخصوص خیاطی استفاده کنید.

جهت طرح پارچه را در نظر بگیرید

اگر طرح سوزن دوزی پارچه شما جهت خاصی دارد، باید الگو را تنها در همان جهت پیاده کنید. حفظ قرینگی طرح در لباس هایی که با پارچه لینن سوزن دوزی دوخته می شوند، بسیار مهم است.

از سوزن ته گرد استفاده کنید

اگر در هنگام برش یا کوک بندی پارچه لغزنده بود، می توانید از سوزن ته گرد استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند بر پارچه و دوخت آن مسلط باشید.

از نخ های پنبه ای استفاده کنید

بهتر است در هنگام انتخاب نخ، بافت زمینه پارچه را در نظر داشته باشید. نخ های پنبه ای برای دوخت این پارچه بسیار مناسب هستند.

سوزن مناسب را بشناسید

بسته به وزن و الیاف پارچه بهتر است از سوزنی بین سایز 10 تا 14 استفاده کنید.

سایز کوک را تنظیم کنید

برای دوخت پارچه لینن سوزن دوزی طول دوخت دستگاه را روی 2.5-3 میلی متر تنظیم کنید. برای پیدا کردن طول دوخت مناسب می توانید قبل از دوخت، در قسمتی از پارچه سایز کوک ها را امتحان کنید.

پاک دوزی انجام دهید

پارچه لینن سوزن دوزی مانند همه پارچه های نخی به سرعت نخ کش می شود. نیاز است درزهای لباس خود را به وسیله سردوز و یا نوار اریب، پاک دوزی کنید. این کار به استحکام درزها و دوام بیشتر لباس شما منجر خواهد شد.

نگهداری از پارچه لینن سوزن دوزی

مراقبت از پارچه

 

لباس های دوخته شده با پارچه لینن سوزن دوزی معمولا مناسب فصل بهار و تابستان هستند. اگر قصد دارید برای مدت طولانی لباس خود را کنار بگذارید بهتر است نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

لباس را تمیز داخل کمد قرار دهید

اگر لکه ای روی لباس شما ایجاد شده است، بهتر است پاک کردن آن را جدی بگیرید. پارچه لینن رنگ پذیری بالایی دارد در نتیجه لکه های قدیمی ممکن است هرگز از روی آن پاک نشوند.

از کاور استفاده کنید

با توجه به اینکه لینن سوزن دوزی از الیاف طبیعی بافته می شود، بهتر است از کاور استفاده کنید. استفاده از کاور باعث می شود لباس شما از گزند حشرات در امان بماند. کاور لباسی که امکان جریان هوا درون آن فراهم است، گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

لباس را آویزان کنید

تا کردن  لباسی که از پارچه لینن تهیه شده است باعث چروک شدن آن می شود. کنار گذاشتن این لباس برای طولانی مدت به صورت تا شده، ممکن است به سوزن دوزی های آن آسیب بزند.

با احتیاط اتو بکشید

این پارچه به راحتی صاف می شود اما برای محافظت از سوزن دوزی های آن باید با احتیاط اتو بکشید. اتو کشی از سمت چپه لباس یا استفاده از یک پارچه نخی مرطوب به عنوان محافظ، به حفظ کیفیت رنگ و بافت پارچه کمک می کند. اگر لباس شما حین اتو کشی مرطوب باشد خواهید دید تا چه حد آسان تر اتو کشی می شود.

از شوینده های ملایم استفاده کنید

پارچه لینن سوزن دوزی دوام زیادی دارد. اما به طور کلی بهتر است لباس های پنبه ای خود را با شوینده های ملایم بشویید. این کار کمک می کند در طولانی مدت کیفیت رنگ و الیاف لباس حفظ شود.

راهنمای شستشوی پارچه لینن سوزن دوزی

چگونه پارچه لینن را بشوییم؟

پارچه لینن سوزن دوزی را می توانید به راحتی درون لباسشویی قرار دهید. اگر مایلید بیشتر از لباس خود مراقبت کنید، شستشوی دستی نیز انتخاب مناسبی است. برای آشنایی با جزئیاتی که هنگام شستشو این پارچه ممکن است برای شما کاربردی باشد، به نکات زیر توجه کنید.

پاک کردن لکه از روی پارچه لینن سوزن دوزی

با توجه به اینکه از این پارچه برای دوخت لباس های راحتی و نیمه رسمی استفاده می شود، باید گفت بیشتر از پارچه های دیگر در معرض آسیب و لکه است. اولین قدم این است که به سرعت پس از لک شدن لباس اقدام به شستن آن کنید. برای پاک کردن لکه خون از روی روی پارچه لینن سوزن دوزی، از صابون و آب سرد استفاده کنید. شوینده های لکه بر و سفیده کننده به رنگ و الیاف این پارچه آسیب میزنند.

بهتر است از چنگ زدن پارچه نیز خودداری کنید. سایش بخش های مختلف پارچه ممکن است باعث آسیب دیدن بافت آن شود. علاوه بر این طرح های سوزن دوزی شده نیز بسیار حساس هستند. با در نظر گرفتن نوع لکه می توانید از الکل، جوش شیرین، سرکه و صابون استفاده نمایید. خیساندن لباس در آب ولرم و مایع شوینده هم می تواند بسیار موثر باشد.

شستشوی دستی پارچه لینن سوزن دوزی

برای اینکه پارچه لینن خود را با دست بشویید به آب ولرم و پودر یا مایع شوینده نیاز دارید. لباس خود را به مدت نیم ساعت درون ترکیب آب و شوینده بخیسانید. اگر لکه ای روی لباس است سعی کنید آن را رفع کنید. در غیر این صورت می توانید تنها روی قسمت هایی که تصور می کنید کثیف است دست بکشید. چنگ زدن این پارچه ممکن است به بافت و طرح های سوزن دوزی آن آسیب بزند. برای اینکه مطمئن شوید لباس شما کاملا تمیز شده است ترکیب آب و شوینده را خالی کنید. لباس را مجددا با آب و بدون شوینده بخیسانید. پس از چند دقیقه به آرامی لباس را آبکشی نمایید.

شستشوی ماشینی پارچه لینن سوزن دوزی

لباس هایی که پارچه لینن سوزن دوزی دارند بسیار ظریف و حساس به نظر می رسند. با توجه به دوام بالایی پارچه لینن نیاز نیست چندان نگران شستشوی آن درون ماشین لباسشویی باشید. البته اگر لباس شما ترکیبی از الیاف پنبه و ابریشم باشد کار شما اندکی سخت خواهد شد. علاوه بر این جنس آستر لباس نیز ممکن است بر فرآیند شستشوی آن تاثیر بگذارد.

در ابتدا بهتر است برچسب راهنمای روی لباس را چک کنید. معمولا شرکت های تولید کننده توضیحات مخصوص شستشو را همراه با لباس ارائه می کنند. اگر روی آن قید شده است که لباس خود را حتما به خشکشویی بسپارید، بهتر است این کار را انجام دهید.

اگر قصد دارید لباس خود را درون ماشین لباسشویی قرار دهید بهتر است ابتدا زیپ و دکمه های آن را ببندید. نکته مهم دیگر این است که لباس را به تنهایی درون ماشین لباسشویی قرار دهید. دکمه و زیپ لباس های دیگر ممکن است به بافت سوزن دوزی لباس آسیب برسانند. برای شستشو ترجیحا از آب سرد استفاده کنید. ماشین لباسشویی را برای شستشوی لباس های ظریف و حساس تنظیم کنید. در این حالت معمولا از آب سرد، دور موتور و حداقل زمان شستشو استفاده می شود. دور موتور بالا و چرخش بیش از اندازه لباس ممکن است به الیاف و درزهای آن آسیب بزند.

بهتر است از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. بهترین راه برای خشک کردن لینن، آویزان کردن آن در معرض جریان هوا است. بد نیست بدانید حرارت و دور موتور ماشین خشک کن ممکن است موجب خراب شدن بافت و طرح پارچه شود.

اتو کشی پارچه لینن سوزن دوزی

این پارچه مستحکم و بادوام را بهتر است به صورت مرطوب اتو کنید. با توجه به طرح سوزن دوزی روی پارچه بهتر است آن را از داخل اتو بزنید. کمک گرفتن از یک پارچه نخی به عنوان محافظ می تواند در حین اتو کشی به شما کمک کند.

اگر الیاف استفاده شده در سوزن دوزی پارچه به حرارت حساس است بهتر است ابتدا آن را مرطوب کرده و آویزان کنید. این روش بخش زیادی از چروک ها را رفع می کند. استفاده از بخار اتو و بخار حمام نیز می تواند بسیار کاربردی باشد.

 

منبع: www.madehow.com

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا