بهار و تابستانپارچه شناسی

پارچه لینن یا لنین؟ کدام اسم درست است؟

افراد زیادی نمی دانند که پارچه لینن یا لنین، کدام صورت صحیح هستند. همین عدم آگاهی باعث شده که بسیاری از افراد این کلمه را به درستی تلفظ نکنند. در ابتدا باید بگوئیم تنها شکل صحیح این کلمه پارچه ی لینن می باشد و دارای تلفظ دیگری هم نیست.

از مواردی که باعث شده افراد در تلفظ لینن و لنین دچار سردگمی شوند، آوا شناسی این دو کلمه است. نزدیک بودن این دو کلمه به یک دیگر به لحاظ آوا شناسی و واج شناسی باعث گمان اشتباه شده است.

خرید اینترنتی پارچه لینن

پارچه لینن یا لنین؟

در پارچه لینن یا لنین، دو حرف ((ی)) و ((ن)) به صورت جا به جا قرار گرفته اند. به همین دلیل برخی از افراد دچار اشتباه در تولید آوایی آن ها می شوند. لذا تنها صورت صحیح ((پارچه لینن)) می باشد. ‌در ادامه با تاریخچه پیدایش هر دو کلمه لینن و لنین بیشتر آشنا می شویم.

 

تاریخچه پیدایش پارچه لینن

تاریخچه پیدایش پارچه ی لینن به هزاران سال پیش بر می گردد. جالب است بدانید که برخی از شواهد که در غاره ی در اروپای شرقی (گرجستان امروزه) پیدا شده اند، مبین این امر هستند که منسوجات لینن به  بیش از 30000 سال قبل بر می گردند.

پارچه لینن یا لنین | پارچه نگار

پارچه لینن در تمدن های باستانی از جمله بین النهرین  و مصر باستان مورد استفاده قرار می گرفت. در قرن 18 و پس از آن، صنعت پارچه ی لینن در اقتصاد چندین کشور در اروپا و همچنین مستعمرات آمریکا اهمیت پیدا کرد.

قیمت پارچه لینن درجه یک

کلمه لینن از کجا آمده است؟

کلمه لینن  linen در اوایل قرن 14، از انگلیسی قدیم از واژه līn به معنای “کتان، نخ کتانی، پارچه کتانی ” گرفته شده و با پسونده en  ادغام شده است. همچنین خوب است بدانید که واژه lin انگلیسی قدیم از از زبان پروتو-ژرمنی *linam گرفته شده است.

منبع این واژه نیز به لاتین برمی گردد. می توان نتیجه گرفت که لینن یک واژه لاتین یا یونانی می باشد. همچنین پسوند en  که به واژه lin  متصل شده و واژه linen را تشکیل داده برای ساختن صفاتی که به معنای ((ساخته شده از و تشکیل شده از)) به کار برده می شود.

تاریخچه پارچه لینن

پس در واقع اگر این فرایند را مورد بررسی قرار دهیم در می یابیم که در واژه لینن lin به معنای الیاف کتان است. همچنین en هم به معنای ساخته شدن از آن الیاف است. حال که با ریشه شناسی این کلمه آشنا شدیم، دیگر می دانیم که واژه های لنین و لینن تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند و به کار بردن پارچه لنین به جای لینن اصلا درست نیست.

کلمه لنین از کجا آمده است؟

لنین نام یک رهبر انقلابی روسیه در اوایل قرن بیستم است. لنین که در اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان بنیان گذار دولت مدرن شوروی فعالیت داشته، بسیار مورد احترام بوده است. لنین، بنیانگذار حزب بلشویک، کمک زیادی به موفقیت انقلاب روسیه در سال 1917 کرد.

لنین معتقد بود که گروهی متعهد از روشنفکران باید انقلاب را رهبری کنند. او پس از انقلاب رئیس دولت اتحاد جماهیر شوروی شد و تا زمان مرگش در سال 1924 خدمت کرد.

 


مقاله مشابه: تفاوت های پارچه پوپلین و پارچه تترون


 

منبع پیدایش پارچه لینن

خوب است بدانید پارچه ی لینن از جمله اولین و قدیمی ترین الیاف پارچه های موجود در دنیا به شمار می آید. این پارچه از یک گیاه به عنوان فلاکس استخراج شده است. به همین دلیل می توان گفت که پارچه ی لینن از الیاف طبیعی تشکیل شده است.

الیاف طبیعی دارای خصوصیت بسیار ویژه ای هستند که باعث شده از بهترین نوع پارچه ها به شمار آیند. از این رو پارچه ی لینن نیز از بهترین پارچه های ساخته شده با الیاف طبیعی است.

این پارچه به دلیل برخورداری از الیاف طبیعی، با سرعت بالا رطوبت را به خود جذب کرده و با همین سرعت نیز خشک می شوند. همچنین این سرعت خشک شدن و مرطوب شدن پارچه لینن از سایر پارچه ها بالاتر می باشد. همچنین لازم به ذکر است که پارچه لینن یا لنین را نمی توان به جای یکدیگر به کار برد.

پارچه لینن یا لنین؟ کدام درست است؟

لازم به توضیح است که این ویژگی باعث شده که پارچه لینن یا لنین، پارچه ای مناسب برای فصل های گرم سال باشد. همچنین این دلیل باعث شده که پارچه لینن یکی از کاربردی ترین پارچه های بهاره و تابستانه به شمار بیاید.

پارچه لینن، فاقد پرز بوده و با دفع گرد و غبار، توجه افراد زیادی را به خود جلب می کنند. همچنین اگر به این پارچه نگاه کنید، متوجه خوش فرم بودن و خوش دوخت بودن آن می شوید. طراحان و خیاطان نیز از این ویژگی لینن استفاده کرده اند. آن ها لباس های زیبایی را با انواع مدل های خاص و تماشایی طراحی کرده و دوخته اند.

پارچه لینن انتخاب محبوب تابستانی

حال که با تلفظ صحیح پارچه لینن آشنا شدیم، خوب است که کمی در خصوص ویژگی های این پارچه بدانیم. پارچه لینن یا لنین یکی از محبوبترین پارچه های خنک تابستان و بهاره به شمار می آیند. این پارچه یکی از پرکاربردترین پارچه های روزمره نیز به شمار می آید. دوام بالای این پارچه به همراه نرم و لطیف بودن آن از ویژگی های عالی آن به شمار می آید. جالب است بدانید که پارچه لینن یا لنین با خاصیت ضد باکتریایی، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

بافت پارچه لینن

اگر بخواهیم پارچه لینن یا لنین را از جنبه بافت آن تقسیم بندی کنیم باید به ۴ دسته بندی ساده بافت، شل بافت، پوششی و داماسک اشاره کرد.

نحوه ایستایی

در خصوص ایستایی این پارچه باید بگوییم که از ایستایی کمی برخوردار است. این پارچه دارای چروک پذیری بالایی می باشد.

لطافت لینن

پارچه لینن از سری پارچه های لطیف محسوب می‌ شود. وزن پایین این پارچه یکی دیگر از مزایای آن است که در کنار لطافت آن مزیتی عالی می باشد.

چروکی و شکنندگی

پارچه لینن یا لنین پارچه ای چروک پذیر محسوب می شود. البته باید بگوییم این پارچه با همان سرعت بالایی که چروک می شود، به سرعت هم چروک پذیری خود را از دست می دهد. این پارچه با سرعت بسیار بالا با دمای ملایم اتو صاف می شود. حتی می توانید این پارچه را با کشیدن دست روی آن هم صاف کنید.

در واقع چروک پذیری لینن بسته به میزان الیاف مصنوعی در آن متفاوت می باشد. به هر اندازه که میزان الیاف مصنوعی در این پارچه بیشتر باشد، چروک پذیری آن کمتر می شود.

میزان ضخامت پارچه لینن یا لنین

ضخامت پارچه لینن بر اساس نوع این پارچه تعیین می شود. این پارچه دارای ضخامت متوسطی می باشد. البته ضخامت این پارچه به نحوی است که لباس های تابستانه دوخته شده با آن حالت بدن نما ندارند. هوا از این پارچه به راحتی عبور می كند و لباس های خنک و لطیفی می توانید با آن بدوزید.


حتما بخوانید: پارچه لینن سوزن دوزی و ویژگی های آن


انواع لینن

پارچه لینن یا لنین از لحاظ طرح و جنس دارای انواع گوناگونی می باشد. پارچه لینن راه راه یکی از محبوب ترین مدل های پارچه لینن از لحاظ طرح به شمار می آید. پارچه لینن نخ، لینن جوت، و لینن ترک از دیگر انواع این پارچه به شمار می آید. ایستایی لینن راه راه به صورت متوسط می باشد. این پارچه برای دوخت مانتوهای دخترانه و زنانه و حتی پیراهن های مردانه کاربردی ویژه دارد.

پارچه لینن جوت از ساقه گیاه جوت تهیه می شود. این پارچه دارای استحکام بالایی می باشد. جنس پارچه جوت زبر است و منعطف هم نیست. از این نوع لینن می توان برای دوخت انواع مانتو، پیراهن، شلوار، کیف و غیره می توان استفاده کرد.

پارچه لینن ترک یکی از محبوب ترین انواع پارچه لینن به شمار می آید. ضخامت این پارچه به نحوی است که برای دوخت لباس های بهاره مورد استفاده قرار می گیرد. ایستایی این پارچه به صورت متوسط می باشد. انواع لینن ترک ساده و طرح دار وجود دارد. دوخت مانتوهای خنک و پیراهن های بهاره و تابستانه با این پارچه بسیار فوق العاده می شود.

کاربردهای پارچه لینن یا لنین

از مهم ترین کاربردهای لینن می توان به دوخت لباس های راحت روزمره اشاره کرد. با این پارچه می توانید انواع شلوار، پیراهن، مانتو، دامن و غیره را بدوزید. با این پارچه خنک می توانید انواع لباس های خنک بهاره و تابستانه را بدوزید و نگران عرق سوز شدن را هم نداشته باشید.

دوخت شومیز لینن یکی دیگر از کاربردهای عالی این پارچه تابستانه به شمار می آید. اگر قصد یک کت کژوال نخی و خنک را دارید باید به سراغ لینن بروید. دوخت تاپ و دامن های خنک و تابستانه و بهاره هم با این پارچه زیبا پیشنهاد می شود.

یکی دیگر از کاربردهای پارچه لینن یا لنین در دوخت انواع پرده و ملحفه است. حتی با این پارچه زیبا و کاربردی می توانید انواع پرده، دستمال نظافت، ملحفه و غیره را بدوزید. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید برای بوم نقاشی هم این پارچه کاربرد دارد. برای ساخت کیف و کفش هم می توان از لینن ساده استفاده کرد.

روش های نگهداری

از پارچه لینن یا لنین باید به خوبی مراقبت کنید و روش های مراقبتی آن را اجرا کنید تا ماندگاری بالایی داشته باشد. یکی از ویژگی های پارچه لینن، چروک پذیری بالای آن می باشد. به همین دلیل است که لباس های لینن دارای چروک پذیری بالایی می باشند. اگر می خواهید لباس های لینن شما کمتر چروک شوند بهتر است که به سراغ پارچه لینن ترکیبی بروید.

پارچه های لینن ترکیبی که در آن ها الیاف مصنوعی به کار رفته شده باشد، چروک پذیری کمتری دارند. در غیر این صورت می توانید لباس های خود را طی مراتب بیشتری اتو کنید. دقت کنید زمانی که می خواهید لباس لینن به تن کنید حتما کاملا خشک شده باشد؛ چرا که پوشیدن لباس لینن به صورت مرطوب باعث بیشتر شدن چین و چروک های آن می شود.

مشاهده رنگبندی پارچه لینن ساده

روش شست و شو

اگر روی لباس لینن شما لکه ای ایجاد شده، پیش از شست و شو آن را از بین ببرید. لکه های ایجاد شده روی لینن را می توانید با محلول لکه پاک کن یا ترکیب سرکه و جوش شیرین از بین ببرید. البته پیشنهاد می کنیم که پیش از شست و شو و لکه بری لباستان به اتیکت روی آن توجه نمایید. لباس های لینن را می توانید به صورت دستی بشویید یا آن ها را در ماشین لباس شویی قرار دهید. البته شست و شوی لباس های مجلسی و کت و شلوار لینن را به خشک شویی بسپارید.

در قرار دادن لباس های لینن در ماشین لباس شویی نیز دقت داشته باشید که در ابتدا لباس ها را بر اساس رنگ آن ها تفکیک کنید. درجه مناسب آب برای شستن لباس های لینن نیز در درجه متوسط می باشد. از شوینده های قوی استفاده نکنید و شوینده ای که برای شست و شوی لباس های لطیف است را انتخاب کنید.

پس از اتمام شست و شوی ماشین لباس شویی لباس های خود را به سرعت از آن خارج کرده و آن ها را آویزان کنید. جالب است بدانید که با آویزان کردن لباس های لینن به صورت نم دار، چروک آن ها زودتر برطرف خواهد شد.

نحوه اتو کشی

لینن یک پارچه چروک پذیر می باشد. بر اساس نوع و ضخامت این پارچه، نحوه اتو پذیری آن نیز متفاوت می باشد. پیش از اتو کشی لباس های لینن، آن ها را بر اساس نیازشان به اتو کشی دسته بندی کنید.

برای مثال لباس های لینن کن ضخامت به راحتی اتو کشی می شوند و سریعا صاف می گردند. پارچه لینن هندی که ضخامت کمی هم دارد را باید با دمای متوسط اتو، اتو کشی نمایید. پارچه های لینن ضخیم را برای اتو کشی مرطوب کنید.

روش خشک کردن

پارچه لینن یا لنین پس از شست و شو باید سریع خشک شود؛ لباس های این چنینی را پس از شست و شو سریع آویزان کنید. اگر لباس هایتان را دیر آویزان کنید، خشک و خشن می شوند. اگر می خواهید از خشک کن ماشین لباس شویی استفاده کنید دمای آن را در درجه پایین تنظیم کنید.

برای خشک کردن پارچه لینن و انواع لباس های لینن، از اتو استفاده کنید. با اتو کشی علاوه بر خشک کردن پارچه از چروک شدن آن هم جلوگیری می کنید.

نکات دوخت

نخ مناسب برای دوخت پارچه لینن، نخ پنبه ای است. پارچه لینن را حتی خیاطان مبتدی هم می توانند به راحتی بدوزند. پیش از دوخت لینن، نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

در نظر گرفتن وزن پارچه

اگر قصد دوخت لباس های لینن تابستانه را دارید به سراغ پارچه های لینن کن وزن بروید. اما برای دوخت کت و شلوار باید از پارچه های لینن هندی با وزن متوسط استفاده کنید. این نوع پارچه ها در برابر سایش مقاوم هستند.

شست و شوی پارچه پیش از برش

از آنجایی که پارچه لینن دارای آبرفت است، پیش از برش آن را بشویید. اگر لباس لینن را پس از دوخت بشویید، احتمال تغییر سایز وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که پیش از دوخت پارچه را بشویید.

نکات خرید لینن

در هنگام خرید پارچه لینن، نوع پارچه را در نظر بگیرید. برای مثال این نکته را در نظر داشته باشید که پارچه را برای دوخت چه نوع لباسی می خواهید. اگر می خواهید کت و شلوار بدوزید، به سراغ پارچه های لینن با ضخامت بیشتر بروید. اما اگر قصد دوخت لباس های تابستانه خنک را دارید، پارچه لینن با ضخامت پایین را انتخاب کنید.

سخن آخر

برخی از افراد پارچه ی لینن را به اشتباه، پاچه لنین تلفظ می کنند. اما جالب است بدانید که نه تنها نمی توان لنین و لینن را به جای یکدیگر به کاربرد، بلکه این دو کلمه دو دنیای متفاوت از یکدیگر هستند. این مسئله که صورت درست پارچه لینن یا لنین است، را در این نوشتار بررسی کردیم.

در این مقاله ریشه شناسی کلمه لینن را بررسی کردیم. واژه لینن به پارچه ی لینن که از الیاف گیاهی تشکیل شده، بر می گردد.

کلمه لنین نیز کلمه با معنایی می باشد؛ اما معنای نوعی پارچه را نمی دهد. لنین در واقع نام رهبر انقلابی روسیه در اوایل قرن بیستم بوده است که در طی عمر خود، مجاهدات فراوانی را انجام داده است. در نتیجه به تفاوت دو کلمه لینن و لنین پی بردیم.

((پارچه لینن)) تنها صورت درست بوده و هیچ پارچه ای به نام پارچه لنین وجود ندارد. صرفا تلفظ مکرر افراد باعث شده که این پارچه لینن یا لنین هر دو  در بین افراد جا بیفتد و بسیاری از افراد ((لنین )) را به اشتباه به جای ((لینن)) به کار ببرند.

منبع: www.etymonline.com

4.7/5 - (27 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا