پارچه شناسی

پارچه چرخکاری چیست و چه کاربردهایی دارد

پارچه چرخکاری یکی از جدیدترین ترندهای بهار و تابستان است. این پارچه از دوخت خطوط افقی، عمودی یا مورب روی پارچه های مختلف به دست می آید. ایجاد خطوط در جهت های مختلف روی پارچه تکنیکی است باعث ایجاد یک افکت منظم و زیبا روی آن می شود. از پارچه های مختلفی مثل وال یا لینن می توان به عنوان بستر برای چرخ کاری استفاده کرد. این پارچه ها گزینه های بسیار مناسبی برای استفاده در فصل های بهار و تابستان خواهند بود. شما می توانید با استفاده از پارچه چرخکاری مدل های مختلف کت، کراپ کت، مانتو و شومیز را بدوزید. همچنین می توانید از این پارچه ها به عنوان خرجکار و به صورت ترکیبی با پارچه های ساده استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم درباره پارچه چرخکاری و کاربردهای آن صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

خرید پارچه-چرخکاری

پارچه چرخکاری چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که پارچه چرخکاری چیست؟ وقتی که به ظاهر پارچه چرخ کاری نگاه کنید، ممکن است در ابتدا پارچه های کوک دوزی شده به ذهنتان بیایند. اما این دو پارچه جذاب تفاوت های زیادی دارند. برای تولید پارچه چرخکاری، به صورت مستقیم از چرخ خیاطی استفاده می شود. این پارچه ها با ایجاد خطوط در جهت های مختلف روی پارچه های تابستانه مثل لینن تولید می شوند. پارچه های چرخ کاری شده را می توان با استفاده از چاپ یا گلدوزی در بخش های مختلفشان تزئین کرد. این کار باعث می شود زیبایی این پارچه ها چندین برابر شود. شما می توانید مدل های مختلف پارچه چرخکاری شده را در فروشگاه پارچه نگار مشاهده و خریداری کنید.

پارچه چرخکاری چیست؟

ویژگی های پارچه چرخکاری

ویژگی های پارچه چرخکاری به جنس بستر آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر پارچه شما از جنس لینن باشد، بسیار خنک و مناسب برای تابستان است. همچنین زیردست مناسب، ایستایی خوب و دوام و استحکام از جمله ویژگی های مثبت پارچه لینن چرخکاری به حساب می آیند. خطوط ایجاد شده روی پارچه چرخکاری می توانند در جهت های مختلف باشند. این خطوط ممکن است با نخ هایی به رنگ پارچه و یا متفاوت از رنگ آن ایجاد شده باشند. همچنین ممکن است در بعضی موارد از نخ های فانتزی یا لمه هم برای چرخ کاری پارچه استفاده شود.

ویژگی های پارچه چرخکاری

توجه داشته باشید که اگر رنگ دوخت ها با رنگ پارچه متفاوت است، باید به جهت آن ها دقت بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال، اگر دوست دارید لباسی که با این پارچه می دوزید شما را کشیده تر نشان دهد، به سراغ پارچه هایی بروید که چرخ کاری آن ها در جهت عمودی انجام شده است. همچنین اگر می خواهید یک لباس نفیس و پرزرق و برق داشته باشید به سراغ پارچه هایی بروید که در آن ها هنر چرخ کاری با گلدوزی یا چاپ همراه شده و یا از نخ لمه در آن ها استفاده شده است.


پیشنهاد ویژه: همگام با مد سال با این 5 پارچه + ایده دوخت


چرخکاری روی چه پارچه هایی انجام می شود؟

تکنیک چرخکاری یکی از روش های تزئین پارچه است. از پارچه های چرخ کاری می توان برای طراحی بخش های مختلف لباس مثل بالاتنه، آستین و جیب استفاده کرد. این تکنیک را می توان روی پارچه هایی با جنس های مختلف پیاده سازی کرد. طول کوک های ایجاد شده یکی از پارامترهای قابل تنظیم برای این پارچه ها است. طول های متفاوت برای این کوک ها می تواند افکت های مختلفی روی پارچه شما ایجاد کند. در ادامه بعضی از متداول ترین پارچه هایی که می توان روی آن ها چرخکاری کرد را به شما معرفی می کنیم.

پارچه لینن

لینن یکی از شناخته شده ترین پارچه هایی است که چرخ کاری روی آن انجام می شود این پارچه ضخامت کمی دارد و کار روی آن راحت است. چرخکاری روی پارچه لینن می تواند با استفاده از نخ هایی با رنگ مخالف پارچه انجام شود. همچنین می توان از نخ های لمه به رنگ های طلایی و نقره ای برای چرخ کاری روی این پارچه ها استفاده کرد. پارچه لینن چرخکاری شده با نخ های لمه را می توان برای دوخت مانتوها و لباس های فانتزی استفاده کرد.

پارچه لینن

قیمت پارچه چرخکاری

پارچه وال

یکی دیگر از پارچه هایی که چرخ کاری روی آن انجام می شود، پارچه وال است. این پارچه ضخامت کمی دارد و برای دوختن لباس های تابستانه بسیار مناسب است. از پارچه های وال چرخکاری شده می توان برای دوخت لباس های مختلفی مثل مانتو، شومیز، پیراهن، دامن و … استفاده کرد. وال چرخ کاری شده را می توان با تکنیک های دیگری مثل گلدوزی یا چاپ تزئین کرد. این کار باعث می شود که نقش و نگار پارچه شما جذاب تر از قبل شود.

وال ساده

پارچه نخی باتیک

باتیک یکی دیگر از پارچه هایی است که می توان برای تزئین آن از تکنیک چرخ کاری استفاده کرد. در این پارچه هنر چاپ باتیک و گلدوزی ترکیب شدند. این پارچه ها طرح های پیچیده ای دارند. ادغام این طرح ها و تکنیک های پیچیده جلوه ای بافت دار و لایه ای ایجاد می کنند که منجر به تولید پارچه های جذاب و منحصر به فردی می شود. شما می توانید از این پارچه های پرنقش و نگار برای دوخت لباس های تابستانه جذاب استفاده کنید.

پارچه نخی باتیک

کاربرد پارچه چرخکاری

حالا که با ماهیت پارچه چرخکاری آشنا شدیم، بهتر است به کاربردهای آن بپردازیم. پارچه چرخکاری یکی از ترندهای فصل بهار و تابستان است. از این پارچه می توان برای دوخت طیف گسترده ای از لباس های کژوال و رسمی استفاده کرد. انواع مانتو، کت، کراپ کت، وست و شومیز از جمله بیشترین کاربردهای پارچه چرخکاری به حساب می آیند.

کاربرد پارچه چرخکاری

علاوه بر این، پارچه های چرخ کاری شده گزینه بسیار مناسبی برای دوخت پیراهن های تابستانه، دامن و شلوارهای دامنی به شمار می روند. شما می توانید با استفاده از این پارچه های جذاب لباس های راحت و مناسبی را برای موقعیت های روزمره بدوزید. همچنین می توانید با طراحی پیچیده تر، از این پارچه های زیبا برای دوخت مدل های مختلف مانتو و کت مجلسی استفاده کنید. فروشگاه پارچه نگار طیف گسترده ای از پارچه های چرخ کاری شده را در اختیار شما قرار خواهد داد.

خرید پارچه چرخکاری هندی

قیمت پارچه چرخکاری شده

قیمت پارچه های چرخ کاری شده به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت این پارچه ها، جنس بستر آن ها است. هر چه پارچه بستر مرغوب و باکیفیت تر باشد قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. همچنین میزان چرخ کاری انجام شده روی پارچه و جنس نخ ها هم روی قیمت تاثیر دارند. به عنوان مثال اگر برای چرخکاری یک پارچه از نخ فانتزی یا لمه استفاده شده باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه پارچه نگار به قیمت انواع مختلف پارچه چرخکاری دسترسی پیدا کنید.

لینن هندی

نحوه مراقبت از پارچه چرخکاری شده

شاید در نگاه اول مراقبت از پارچه چرخکاری کمی دشوار به نظر برسد، اما این طور نیست. دوام و استحکام این پارچه ها تا حد زیادی به پارچه بستر آن ها بستگی دارد. بنابراین در زمان شستشو، اتوکشی و نگهداری باید ابتدا به جنس این پارچه ها توجه کنید. یکی از مهم ترین نکاتی که در استفاده از این پارچه های جذاب باید مورد توجه قرار گیرد، آسیب نرسیدن به دوخت روی آن ها است. بعضی از مهم ترین نکات مراقبتی از این پارچه ها عبارتند از:

  • در زمان شستشو از چنگ زدن و کشیدن بیش از پارچه خودداری کنید.
  • مراقب باشید که لباستان در حین شستشو و استفاده نخ کش نشود و به ساختار دوخت های آن آسیب نرسد.
  • برای شستشوی لباس های چرخکاری شده از شوینده های ملایم استفاده کنید.
  • از به کار بردن سفید کننده ها برای این لباس ها خوددار کنید.

وال طرحدار

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در این مطلب درباره پارچه چرخکاری و کاربردهای آن صحبت کردیم. به طور کلی، چرخکاری یکی از تکنیک های تزئین پارچه است. این تکنیک را می توان روی پارچه هایی با جنس های مختلف پیاده سازی کرد. در تولید این پارچه ها، نخ های ساده، فانتزی یا لمه در جهت های مختلف روی پارچه های ساده دوخته می شوند. لینن، باتیک و وال از جمله بهترین متریال ها برای چرخکاری به شمار می روند.

شما می توانید از این پارچه های جذاب برای دوخت انواع مانتو، شومیز، کت، کراپ کت و پیراهن های بلند استفاده کنید. همچنین می توانید پارچه چرخکاری را با پارچه های ساده ترکیب کرده و استایل های تابستانه جذابی بسازید. علاوه بر این می توانید با مراجعه به فروشگاه پارچه نگار به مدل های مختلف پارچه چرخکاری دسترسی داشته باشید.

منبع: https://www.bagsoflove.co.uk/

4.6/5 - (38 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا