پارچه شناسی

با مشخصات پارچه سیلک ابریشم آشنا شوید

ابریشم یا سیلک یکی از الیاف طبیعی جذاب و کاربردی در دنیا است. پارچه هایی که از الیاف ابریشمی تهیه می شوند، علاوه بر ظاهر لوکس و خیره کننده، استحکام و راحتی خوبی هم دارند. این پارچه ها بسیار نرم و لطیف هستند. نرمی پارچه سیلک ابریشم آن را به کالایی بسیار جذاب در طول تاریخ تبدیل کرده است. تاریخچه تولید این پارچه به کشور چین بر می گردد. از پارچه سیلک ابریشم برای دوخت طیف وسیعی از لباس ها، از جمله لباس های مجلسی مجلل و لباس های راحتی استفاده می شود. اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که این پارچه ها چه مشخصاتی دارند؟ در این مطلب قصد داریم درباره مشخصات پارچه سیلک ابریشم صحبت کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

خرید پارچه سیلک

پارچه سیلک ابریشم چیست؟

قبل از اینکه مشخصات پارچه سیلک ابریشم را بررسی کنیم، خوب است که اطلاعاتی درباره ساختار این پارچه داشته باشیم. پارچه سیلک ابریشم شباهت بسیار زیادی به پارچه ساتن دارد. ظاهر این پارچه بسیار ظریف بوده و سطح آن بسیار نرم و لطیف است. پارچه های سیلک از زمان های گذشته تا الان به عنوان کالاهای لوکس و گران قیمت شناخته می شوند. در زمان های دور از این پارچه ها برای دوخت لباس های خانواده های سلطنتی و قشر مرفه جامعه استفاده می شد. امروزه نیز از این پارچه ها بیشتر برای دوخت لباس های خاص و مجلسی استفاده می شود.

پارچه سیلک ابریشم چیست؟

به طور کلی، ویژگی های پارچه سیلک ابریشم به منشاء طبیعی آن بر می گردد. این پارچه از الیاف طبیعی پروتئینی تشکیل است. سطح این پارچه ها بسیار صاف و درخشان بوده که به ساختار مثلثی و منشور مانند الیاف سازنده آن ها بر می گردد. تنوع طرح و رنگ های این پارچه باعث می شود که خانم ها توجه ویژه ای به آن داشته باشند. شما می توانید از این پارچه برای دوخت انواع شومیز و پیراهن استفاده کنید. فروشگاه اینترنتی پارچه نگار، طیف وسیعی از پارچه های سیلک ابریشم با طرح ها و رنگ های متنوع را در اختیار شما قرار می دهد.

قیمت پارچه سیلک ابریشم

تاریخچه پارچه سیلک ابریشم

در زمان های گذشته، از ابریشم وحشی برای تولید پارچه سیلک ابریشم استفاده می شد. در واقع این الیاف از پیله های تولید شده به وسیله کرم های بریشم در مناطقی از چین، هند و اروپا برداشت می شد. رفته رفته مقدار الیاف ابریشم وحشی موجود در طبیعت، برای تولید منسوجات کافی نبود. بنابراین تولید کنندگان این پارچه ها به تولید ابریشم اهلی رو آوردند. کاشت ابریشم اهلی از چین سرچشمه می گیرد. یکی از شواهد باستان شناسی تاریخ استفاده از منسوجات ابریشمی در چین را به 6500 سال قبل از میلاد بر می گرداند. تولید ابریشم در چین در نهایت منجر به توسعه مسیرهای تجاری برجسته شد.

تاریخچه پارچه سیلک ابریشم

در قرن یازدهم پس از میلاد، تولید ابریشم در سراسر اروپا گسترده شد. بسیاری از شهرهای ایتالیا مانند لوکا، ونیز و فلورانس از نظر اقتصادی به شدت به تولید ابریشم در قرون وسطی متکی بودند. همچنین در این دوره صنعت ابریشم به تدریج در کشورهایی مثل فرانسه، اسپانیا و آمریکا گسترش پیدا کرد.

روش تولید پارچه سیلک ابریشم

اولین نکته ای که لازم است درباره پارچه سیلک ابریشم بدانیم، روش تولید آن است. به طور کلی بخشی از مشخصات پارچه سیلک ابریشم به روش پردازش و تولید آن بستگی دارد. فرآیند تولید پارچه های سیلک ابریشم از برداشت پیله های کرم ابریشم شروع می شود. پس از برداشت پیله ها، معمولا آن ها را در معرض حرارت بالا قرار می دهند. اعمال حرارت به این دلیل است که کرم های بالغ موجود در آن ها از بین بروند.

روش تولید پارچه سیلک ابریشم

بعد از حرارت دهی، نخ های ابریشم از پیله به دقت باز می شوند. سپس نخ های باز شده به همدیگر متصل می شوند تا یک رشته پیوسته از ابریشم تشکیل شود. در نهایت رشته های ابریشم به دست آمده تاب داده و آرایش یافته می شوند تا نخ های ابریشم مرغوب حاصل شوند. نخ ابریشم به دست آمده پس از خشک شدن وارد فرآیند بافندگی می شود. در فرآیند بافندگی، پارچه های سیلک ابریشم با طرح بافت های مختلفی تهیه می شوند. در بافت این پارچه ها اغلب از طرح بافت هایی مثل ساتن و مشتقاتش استفاده می شود. بنابراین سطح رویی پارچه سیلک بسیار صاف و یکنواخت خواهد بود.


بیشتر بخوانید: پارچه گاباردین چیست و چه کاربردهایی دارد؟


انواع پارچه سیلک ابریشم

پارچه سیلک ابریشم انواع مختلفی دارد که بسیار درخشنده و لطیف هستند. مشخصات پارچه سیلک ابریشم می تواند به انواع مختلف آن بستگی داشته باشد. در ادامه چند نوع متداول پارچه سیلک ابریشم را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین می توان برخی از این پارچه ها را به وسیله الیاف مصنوعی مثل پلی استر یا نایلون تولید کرد. این پارچه ها که به ابریشم مصنوعی مشهور هستند، جایگزین مقرون به صرفه ای برای پارچه سیلک ابریشم به حساب می آیند.

پارچه سیلک ابریشم شیفون

شیفون نوعی پارچه ابریشمی شفاف و بسیار سبک است. از پارچه های شیفون می توانید برای دوخت انواع لباس مجلسی ظریف و لوکس استفاده کنید. مراقبت از پارچه شیفون بسیار مهم است زیرا این پارچه بسیار حساس است.

پارچه سیلک ابریشم کرپ

پارچه سیلک کرپ، یک پارچه بدون بافت است که زیردستی لطیف دارد. این نوع از پارچه سیلک ابریشم نسبت به انواع دیگر آن درخشندگی کمتری دارد. بنابراین اگر درخشندگی و صافی پارچه های ابریشمی ملاک انتخاب شما نباشد، گزینه خوبی است. از این پارچه می توانید برای دوخت انواع شلوار، شومیز، پیراهن مجلسی و … استفاده کنید.

پارچه سیلک ابریشم دوپیون

پارچه های دوپیون بسیار براق و متراکم بوده و کمی سنگین تر از سایر پارچه های سیلک هستند. از این نوع پارچه سیلک اغلب برای دوخت لباس رسمی استفاده می شود. پارچه سیلک دوپیون گاهی اوقات با نخ های چند رنگ بافته می شود که می تواند جلوه ای رنگین کمانی ایجاد کند.

پارچه دوپیون

پارچه سیلک ارگانزا

پارچه سیلک ارگانزا

این پارچه بسیار شفاف و ظریف است. زیر دست این پارچه بسیار لطیف بوده و تراکم آن کمتر از سایر انواع پارچه سیلک است. شما می توانید از پارچه های سیلک ارگانزا برای دوخت لباس های مجلسی و لباس شب استفاده کنید.

پارچه سیلک ابریشم چارموز

پارچه سیلک ابریشم چارموز

این پارچه نوعی ساتن است که به روش خاصی بافته شده است. این پارچه سیلک درخشندگی قابل توجهی داشته و برای دوخت لباس های راحتی عالی است.

پارچه سیلک ابریشم تافته

پارچه سیلک ابریشم تافته

روش بافت تافته می‌تواند شکل خود را بهتر از بسیاری از انواع پارچه ‌های ابریشمی حفظ کند. بنابراین پارچه های ابریشمی که با روش بافت تافته بافته شوند، برای دوخت لباس‌ های مجلسی یا حتی لباس عروس مناسب هستند.

مشخصات پارچه سیلک ابریشم

مشخصات پارچه سیلک ابریشم

بعد از آشنایی با انواع پارچه سیلک و روش تولید آن، خوب است که مشخصات پارچه سیلک ابریشم را بررسی کنیم. استحکام بالا یکی از جالب ترین مشخصات پارچه سیلک ابریشم است. شما ممکن است در اولین لمس، فکر کنید که این پارچه استحکام کمی دارد، اما در واقع یکی از قوی ترین پارچه های موجود است. این پارچه ها علاوه بر استحکام بالا، ویژگی های دیگری هم دارند که عبارتند از:

تنفس پذیری

یکی از خصوصیات پارچه سیلک ابریشم، سبکی و تنفس پذیری بالای آن است. در نتیجه وقتی که از پارچه های سیلک به صورت روزمره استفاده کنید، احساس خنکی و راحتی می کنید.

خرید پارچه سیلک ابریشم ساده

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی یکی از خصوصیات پارچه سیلک ابریشم بوده که بسیار کاربردی است. لباس های دوخته شده با پارچه های سیلک شکل ظاهری خود را به خوبی حفظ می کنند. انعطاف پذیری این پارچه ها به آن ها اجازه می دهد که پس از کشش تا حد زیادی به شکل اولیه خود برگردند.

جذب رطوبت

به طور کلی، الیاف طبیعی همگی جاذب رطوبت هستند. ابریشم هم به عنوان یک از الیاف طبیعی، جذب رطوبت خوبی دارد. البته، توجه داشته باشید که رطوبت زیاد ممکن است به ساختار این پارچه ها آسیب بزند. بنابراین در زمان شستشو دقت کنید به ساختار پارچه آسیبی نرسانید.

درخشندگی

یکی از بارزترین خصوصیات پارچه سیلک ابریشم درخشندگی خیره کننده آن است. این پارچه ها به دلیل ماهیت الیاف و همچنین طرح بافت های ظریفشان بسیار براق و چشم نواز هستند. بنابراین، ظاهر این پارچه ها بسیار لوکس و شیک خواهد بود.

کاربردهای پارچه سیلک ابریشم

پارچه های سیلک ابریشم را می توانید برای دوخت طیف گسترده از لباس ها استفاده کنید. این پارچه ها برای دوخت انواع شلوار، شومیز، پیراهن و لباس مجلسی بسیار ایده ئال هستند. همچنین بعضی از انواع پارچه سیلک، مثل پارچه تافته، برای دوخت لباس عروس مناسب هستند.

کاربردهای پارچه سیلک ابریشم

علاوه بر این، مشخصات پارچه های سیلک از جمله راحتی حرارتی و جذب رطوبت آن ها، باعث می شود که این لباس ها برای دوخت انواع لباس های راحتی و ست های لباس خواب هم مناسب باشند. شما می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پارچه نگار به انواع مختلف پارچه سیلک ابریشم با طرح ها و رنگ های متنوع دسترسی پیدا کنید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره مشخصات پارچه سیلک ابریشم و انواع مختلف آن صحبت کردیم. پارچه سیلک یکی از پارچه های پرکاربرد و قدیمی موجود در بازار است. از گذشته های دور تا کنون از این پارچه برای دوخت پوشاک استفاده می شود. ظاهر درخشان و لوکس، راحتی حرارتی، جذب رطوبت، استحکام بالا، انعطاف پذیری و تنفس پذیری بالا از جمله خصوصیات پارچه سیلک ابریشم هستند. این ویژگی ها باعث شده اند که این پارچه در طول تاریخ طرفداران زیادی داشته باشند.

از پارچه های سیلک ابریشم در زمان های قدیم برای دوخت لباس های سلطنتی و گران قیمت استفاده می شد. امروزه می توانید از این پارچه برای دوخت انواع شلوار، شومیز، پیراهن، لباس مجلسی، لباس های راحتی و حتی لباس عروس استفاده کنید. شما می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پارچه نگار، انواع مختلف پارچه سیلک ابریشم را مشاهده و خریداری کنید.

منبع: https://sewport.com/fabrics-directory/silk-fabric

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا