پارچه شناسی

هر چه باید در مورد پارچه وال بوندینگ (موسلین) بدانید

یکی از ویژگی های هیجان انگیز دنیای مد این است که می توانید هر روز چیزهای جدیدی در آن پیدا کنید. در واقع خلاقیت اولین نکته ای است که وقتی وارد دنیای فشن و پارچه می شوید، می بینید. یکی از جذاب ترین ترندهای امسال، پارچه وال بوندینگ است. معمولا برای روزهای گرم بهار و تابستان افراد به پارچه های خنک و سبک نیاز دارند. به طور معمول تمام افراد پارچه لینن را برای این فصل با این ویژگی های می شناسند. البته یک گزینه معروف و محبوب دیگر نیز وجود دارد. پارچه وال یکی از متنوع ترین و پرفروش ترین پارچه های موجود در سراسر جهان محسوب می شود. یکی از دلایلی که این پارچه تا این حد مورد توجه است، تنوع بالای آن است. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به معرفی یکی از مدل های پارچه وال بپردازیم. پارچه وال بوندینگ موضوع صحبت ما است.

پارچه وال بوندینگ که با نام پارچه موسلین نیز شناخته می شود، یکی از ترندهای امسال است. در واقع برای بهار و تابستان امسال اگر به بازار برای خرید مانتو یا شومیز و حتی شلوار مراجعه کنید، لباس های مختلفی با پارچه وال بوندینگ (موسلین) می بینید. این پارچه تمامی ویژگی های جذاب پارچه وال را دارد. علاوه بر این، ظاهر خاص و متفاوتی دارد. این ظاهر متفاوت می تواند استایل کژوال جذابی برای شما بسازد. اگر مایلید بیشتر با پارچه وال بوندینگ آشنا شوید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه مطلب قصد داریم به طور دقیق به شما بگوییم پارچه موسلین چیست. علاوه بر این اگر در مورد ویژگی های این پارچه و روش مراقبت از آن سوالی دارید، پاسخ خود را در ادامه این مطلب پیدا خواهید کرد.

خرید وال بوندینگ

با پارچه وال بوندینگ بیشتر آشنا شوید

زمانی که پارچه جدیدی به بازار عرضه می شود، خریداران ابهامات بسیاری در مورد آن دارند. پارچه وال بوندینگ (موسلین) با نام خاصی که دارد، ممکن است در دسته همین پارچه های جدید قرار بگیرد. مخصوصا که امسال آن را به وفور در طراحی لباس های تابستانی خواهید دید. البته همانطور که از نام این پارچه پیداست، در دسته پارچه های وال قرار می گیرد. پارچه وال بوندینگ زیر دست بسیار نرم و لطیفی دارد. اگر از نزدیک به بافت این پارچه نگاه کنید، عبور الیاف تار از میان پود آن را خواهید دید. نکته جذابی که در مورد این پارچه وجود دارد، ظاهر پفکی آن است. این ظاهر پفکی به دلیل دو لایه بودن این پارچه است.

با-پارچه-وال-بوندینگ-بیشتر-آشنا-شوید

به نظر می رسد دو لایه از پارچه وال نازک به صورت کاملا نامرئی و نامحسوسی به هم چسبیدند. به همین دلیل وال بوندینگ با نام موسلین دو لایه نیز در بازار به فروش می رسد. دو لایه بودن این پارچه باعث شده است علی رغم نازکی و سبکی، بدن نما نباشد. این پارچه حتی در رنگ های روشن نیز سایه نمی اندازد. در نتیجه شما می توانید با خیالی آسوده با این پارچه انواع مانتو و پیراهن را بدوزید. در ادامه قصد داریم با بیان ویژگی های این پارچه، به طور کامل به سوال شما که پارچه وال بوندینگ چیست و چه کاربردهایی دارد، پاسخ دهیم.


بیشتر بخوانید: پارچه کراش لمه چیست و چه ویژگی هایی دارد


7 ویژگی منحصر به فرد پارچه وال بوندینگ

ویژگی-منحصر-به-فرد-پارچه-وال-بوندینگ

از آنجایی که قرار است در بهار و تابستان امسال وال بوندینگ را در جاهای مختلف ببینید، بد نیست بیشتر با این پارچه آشنا شوید. پارچه های مخصوص بهار و تابستان معمولا باید دارای الیاف طبیعی باشند. الیاف طبیعی ویژگی های خاصی به پارچه می بخشند. به عنوان مثال، پارچه های مرغوب نخی بسیار سبک و بسیار خنک هستند. این ویژگی ها به دلیل جنس طبیعی الیاف و نوع بافت ساده این پارچه ها است. در ادامه بیشتر و بیشتر با ویژگی های پارچه وال بوندینگ آشنا خواهید شد.

تنوع وال بوندینگ فوق العاده است

زمانی که صحبت از پارچه وال می شود، مدل های ساده آن به خاطر مخاطب می آید. البته مدل های طرحدار و سوزن دوزی این پارچه نیز بسیار شناخته شده است. وال بوندینگ را نیز اغلب به صورت ساده و تک رنگ احتمالا در بازار مشاهده خواهید کرد. البته که مدل های ساده این پارچه به دلیل فرم پفکی که دارد، بسیار جذاب است. این پارچه برای طرفداران استایل مینیمال و کژوال بسیار مناسب خواهد بود.

تنوع-پارچه-وال-بوندینگ-فوق-العاده-است

اما شما می توانید با اندکی جستجو، مدل های جذاب تری از این پارچه را در بازار مشاهده نمایید. پارچه وال بوندینگ ژاکارد یکی از خاص ترین پارچه های تابستانی به حساب می آید. از این پارچه می توانید در استایل روزمره خود بهره ببرید. طرح های این پارچه درون تار و پود آن تنیده شدند. معمولا برای ایجاد این طرح ها، از رنگی مشابه رنگ زمینه پارچه استفاده می شود. پارچه وال بوندینگ گلدوزی شده و چاپی نیز جزو گزینه هایی است که نمی توانید از آن ها چشم بردارید.

خرید پارچه وال بوندینگ

این پارچه کاربردهای مختلفی دارد

یکی از ویژگی های جذاب پارچه وال بوندینگ (موسلین) کاربردی بودن آن است. طیف مختلفی از لباس های روزمره و خانگی را می توانید با این پارچه برای خود طراحی نمایید. از انواع مانتو و کت های اسپرت تا شلوار و پیراهن های راحتی با این پارچه قابل دوخت است. لباس کودک و حتی اکسسوری های کودک مانند پیش بند یا روانداز را نیز می توانید با این پارچه بدوزید.

پارچه وال بوندینگ یک پارچه ضد حساسیت محسوب می شود

موسلین-کاربردهای-مختلفی-دارد

ترکیب پارچه های دارای الیاف پلاستیکی و گرمای هوا، می تواند موجب افزایش تعریق شما شود. اگر پوست حساسی داشته باشید، این ترکیب حتی می تواند باعث ایجاد جوش روی پوست شما شود. در نتیجه باید به دنبال پارچه ای باشید که علاوه بر سبکی و نازکی، طبیعی باشد. به طور کلی پارچه های دارای الیاف طبیعی، حساسیتی روی پوست شما ایجاد نمی کنند. وال بوندینگ می تواند با جذب رطوبت بالا، در کاهش تعریق شما نیز موثر باشد.

پارچه موسلین تنفس پذیری بی نظیری دارد

همه افراد برای روزهای گرم به دنبال پارچه ای خنک هستند. پارچه خنکی که مد نظر شما است، در واقع باید تنفس پذیری بالایی داشته باشد. تنفس پذیری در پارچه به معنای میزان عبور جریان هوا از میان الیاف آن است. پارچه وال بوندینگ به دلیل داشتن الیاف تار و پودی، به سادگی هوا را از میان خود عبور می دهد. این ویژگی می تواند در احساس راحتی و کاهش تعریق شما بسیار موثر باشد.

پارچه وال بوندینگ را می توانید با پارچه های مختلفی ترکیب کنید

پارچه-وال-بوندینگ-را-می-توانید-با-پارچه-های-مختلفی-ترکیب-کنید

همانطور که گفتیم، پارچه وال بوندینگ در دو مدل ساده و ژاکارد در بازار موجود است. شما می توانید هر دو مدل این پارچه را با هم ترکیب کنید تا لباسی جذاب تر داشته باشید. البته علاوه بر این، شما می توانید این پارچه را با انواع پارچه های نخی دیگر نیز ترکیب نمایید. به عنوان مثال، وال بوندینگ برای ترکیب با پارچه لینن کاملا ایدئال است. این پارچه با سایر پارچه های نخ و پنبه مانند وال ساده، طرحدار و پارچه باتیک نیز ترکیب می شود. هر دو مدل ساده و طرحدار این پارچه می تواند خرجکار خوبی برای لباس های نخی و لینن شما باشد. وال بوندینگ ساده به عنوان آستر نیز بسیار مورد استقبال طراحان قرار دارد.

این پارچه تا سال ها کیفیت خود را حفظ می کند

زمان خرید پارچه، دوام رنگ و کیفیت الیاف آن اهمیت زیادی دارد. اینکه بتوانید با خیالی آسوده به دفعات لباس خود را بپوشید و بشویید، می تواند در خرید شما موثر باشد. وال بوندینگ یکی از باکیفیت ترین پارچه هایی است که در بازار مشاهده خواهید کرد. این پارچه به هیچ عنوان رنگ دهی ندارد. جنس الیاف آن نیز به گونه ای است که دچار پرزدهی نمی شود. البته اگر بخش هایی از پارچه در معرض سایش شدید قرار بگیرد، ممکن است در آن قسمت ها دچار پرزدهی شود.

مراقبت و شستشوی پارچه وال بوندینگ آسان است

پارچه های دارای االیاف طبیعی معمولا سریعا آلودگی ها را به خود جذب می کنند. برای مراقبت بیشتر از پارچه وال بوندینگ تنها کافی است لکه های ایجاد شده را به سرعت پاک کنید. جز این نکته، مراقبت از این پارچه دشواری خاص دیگری ندارد. تنها کافی است آن را با دمای آب ولرم و شوینده ملایم درون لباسشویی قرار دهید. تنها شستن این پارچه کمک می کند کمتر با سایر لباس ها در ارتباط باشد. در نتیجه نیاز نیست دیگر نگران نخ کش شدن یا اصطکاک آن باشید. پشت و رو کردن لباس در هنگام شستشو نیز می تواند ترفند موثری برای حفظ کیفیت این پارچه باشد.

پارچه وال بوندینگ چه کاربردهایی دارد؟

از آنجایی که وال بوندینگ در حال حاضر یکی از ترندهای دنیای مد است، طراحان سعی می کنند خلاقانه عمل کنند. در نتیجه در بازار مانتوهای مختلفی با این پارچه خواهید دید. مانتوهای کتی و انواع مدل های دکمه دار با این پارچه قابل طراحی و دوخت است. یکی از جذاب ترین مانتوهایی که می توانید با وال بوندینگ برای استایل روزمره خود طراحی کنید، مانتوهای بلند و جلو بسته است. معمولا این مانتوها با عنوان کفتان شناخته می شوند. کفتان ها معمولا به صورت اورسایز با آستین های سه ربع هستند. این مانتوهای بلند و گشاد، می توانند در تمام بهار و تابستان امسال برای شما کاربردی باشند.

شومیز نخی

یکی دیگر از لباس هایی که به وفور در بازار با پارچه وال بوندینگ مشاهده خواهید کرد، ست بلوز و شلوار است. معمولا خانم ها ترجیح می دهند در فصل گرم، یک لباس راحت بپوشند. ست های شومیز و شلوار یکی از پرطرفدارترین استایل های امسال است. در نتیجه چه پارچه ای بهتر از پارچه موسلین برای دوخت این ست های کاربردی؟ از این پارچه خاص و دوست داشتنی می توانید در طراحی انواع پیراهن های ساحلی نیز بهره ببرید. وال بوندینگ برای دوخت لباس کودک و حتی روبالشتی و اکسسوری های اتاق کودک نیز مناسب است. فراموش نکنید، این پارچه می تواند یک آستر بسیار مناسب برای سایر پارچه های نخی و وال باشد. با توجه به جذب رطوبت بالای وال بوندینگ، این پارچه یک آستر نخی بی نظیر خواهد بود.

قیمت پارچه وال بوندینگ

4 نکته که باید قبل از خرید پارچه وال بوندینگ بدانید

نکته-که-باید-قبل-از-خرید-پارچه-وال-بوندینگ-بدانید

تا این بخش از مطلب سعی کردیم شما را هر چه بیشتر و با جزئیات با این پارچه آشنا کنیم. حالا هم پاسخ سوال خود که پارچه وال بوندینگ چیست را دریافت کردید و هم می دانید این پارچه در دوخت چه لباس هایی مورد استفاده قرار می گیرد. در پایان قصد داریم با بیان نکاتی، خرید پارچه وال بوندینگ را برای شما آسان تر نماییم.

پارچه وال بوندینگ آبرفت دارد

یکی از مهمترین نکاتی که باید در هنگام خرید پارچه بدانید، میزان آبرفت یا اتو رفت یک پارچه است. به طور کلی تمام پارچه های دارای الیاف طبیعی در هنگام شستشو دچار تغییر در ابعاد خود می شوند. وال بوندینگ نیز دچار آبرفت می شود. برای تست آبرفت می توانید پارچه مورد نظر خود را به مدت 8 ساعت در آب ولرم درون یک ظرف بخیسانید. پس از تستی که ما بر روی این پارچه انجام دادیم، وال بوندینگ دچار اندکی آبرفت شد.

این پارچه در هر 1 متر مربع حدودا 8 سانتی متر در جهت طول و 12 سانتی متر در جهت عرض دچار تغییر ابعاد شد. در نتیجه برای اینکه متراژ کافی از پارچه مورد نظر خود خریداری کنید، نیاز است بدانید دچار آبرفت می شود یا خیر. این پارچه پس از تست اتو رفت، تغییری در ابعاد نداشت و اتو رفت ندارد.

این پارچه نیاز به اتو کشی ندارد

همانطور که اشاره شد، پارچه وال بوندینگ ظاهری پفکی و برجسته دارد. همین ظاهر متفاوت این پارچه را تبدیل به یکی از خاص ترین پارچه های موجود در بازار کرده است. چروک پذیری این پارچه متوسط است و شاید گاهی حس کنید نیاز به اتو کشی دارد. اما باید بدانید اتو کشی این پارچه باعث از بین رفتن حالت پفکی آن خواهد شد. در نتیجه برای حفظ ظاهر خاص این پارچه، توصیه می شود از اتو کشی آن پرهیز نمایید.

با پارچه وال بوندینگ لباس های اورسایز بدوزید

لباس نخی

فراموش نکنید که پارچه وال بوندینگ کشسانی ندارد. در نتیجه برای دوخت لباس های تنگ مناسب نیست. اما برای دوخت لباس های گشاد و اورسایز که این روزها جزو ترندهای روز هستند، بسیار مناسب است. برای دوخت لباس های متنوع خود، از مدل های طرح دار و چاپی وال بوندینگ غافل نشوید. وال بوندینگ گلدوزی شده و طرح دار می توانند استایل جذاب تری برای شما بسازند.

این پارچه را از شوینده های قوی دور نگه دارید

یکی از نکاتی که باید در هنگام شستشوی پارچه وال بوندینگ در نظر داشته باشید، شستشوی آن با شوینده های ملایم است. شوینده های قوی به مرور باعث کدر شدن رنگ پارچه شما می شوند. شوینده های حاوی سفید کننده نیز می توانند به طور کامل به پارچه شما آسیب برسانند.

منبع: https://www.masterclass.com/articles/fabric-101-what-is-muslin-how-to-use-and-care-for-muslin

4.2/5 - (22 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا