پارچه شناسی

پارچه وال خامه دوزی و ویژگی های آن

پارچه های نخی محبوب ترین پارچه ها برای فصل گرم و دوختن لباس های زیبا و خنک هستند. پارچه وال خامه دوزی نیز در دسته پارچه های نخی قرار می گیرد. این پارچه یکی از بهترین پارچه های تابستانه برای دوخت لباس های مختلف محسوب می شود. پارچه وال خامه دوزی زمینه ای نازک از جنس پنبه و نخ دارد. سطح این پارچه دارای طرح های برجسته و متنوع با الیاف کتان یا پلی استر است. برای آشنایی بیشتر با پارچه وال خامه دوزی و ویژگی های آن قصد داریم در ابتدا به این سوال بپردازیم که پارچه وال چیست و چگونه تولید می شود.

خرید پارچه وال خامه دوزی

پارچه وال چیست؟

اجازه دهید آشنایی با پارچه وال خامه دوزی را با تاریخچه پارچه وال آغاز کنیم. پارچه وال (voile) نام خود را از زبان فرانسه گرفته است و قدمت آن به دوران باستان و قرن 19 میلادی باز میگردد. در ابتدا از الیاف گیاهی به دست آمده از پنبه با ساده ترین نوع بافت، پارچه های پنبه ای تولید می شد. با گذشت زمان و رشد صنعت نساجی بافت الیاف تغییر کرد. علاوه بر این استفاده از الیاف پلی استر نیز در تولید پارچه رونق پیدا کرد.

پارچه وال چیست؟ | پارچه نگار

 

پارچه وال یک پارچه با بافت ساده و وزنی سبک است که معمولا از 100٪ پنبه یا ترکیب پنبه و پلی استر تهیه می شود. تعداد نخ های این پارچه نسبت به بسیاری از پارچه های پنبه ای بیشتر است. در واقع به همین دلیل است که هنگام لمس آن حس می کنید بسیار نرم و ابریشمی است. ویژگی های فوق العاده این پارچه آن را به گزینه مناسبی برای استفاده در تابستان و روزهای گرم تبدیل کرده است.

پارچه وال چگونه بافته می شود؟

شاید در برخورد با این پارچه زیبا و لطیف این سوال برای شما ایجاد شده باشد که پارچه وال چگونه ساخته می شود. باید گفت، پارچه وال با نخ های فویل که پیچش بالایی دارند ساخته می شود. این نخ ها بیشتر از نخ های معمولی پیچ خورده اند. پس از پیچ خوردن به اندازه کافی دو رشته نخ با هم در یک جهت پیچ خورده و به هم می‌چسبند و یک نخ سخت و محکم تولید می شود. سپس این نخ محکم در یک بافت ساده مجددا بافته می‌ شود تا پارچه وال تولید شود.

این پارچه دارای یک بافت ساده است که در آن الیاف افقی رو و زیر الیاف عمودی قرار دارند. بسته به تعداد نخ، بافت پارچه وال می تواند تنگ یا شل باشد. در ساخت این پارچه از روش شاتل نیز استفاده می شود.


حتما بخوانید: پارچه وال خامه دوزی سفید، انتخابی محبوب


پارچه وال خامه دوزی چیست؟

پارچه وال در طیف گسترده ای از رنگ ها و طرح ها عرضه می شود اما وال خامه دوزی، خاص ترین مدل این پارچه است. در طراحی و تولید پارچه وال خامه دوزی از یک پارچه وال ساده و تک رنگ به عنوان زمینه استفاده می شود. طرح سوزن دوزی روی این پارچه با نخ های چند رنگ یا یک نخ کاملا هم رنگ با زمینه، انجام می شود.

ویژگی های پارچه وال خامه دوزی

این پارچه نسبت به مدل های ساده پارچه وال گرانتر است زیرا فرآیند سوزن دوزی روی آن که گاهی با دست و گاهی با ماشین های مخصوص انجام می شود، بسیار زمان بر است. علاوه بر این، نوع نخ به کار رفته در طراحی پارچه وال خامه دوزی، بر قیمت نهایی آن تاثیر بسیاری دارد. می توانید از پارچه وال خامه دوزی برای دوخت لباس های مختلف و یا به عنوان خرجکار و تزئین لباس، استفاده کنید. (عمده فروشی پارچه در تهران)

پارچه وال خامه دوزی چه ویژگی هایی دارد؟

آشنایی با ویژگی های پارچه وال به شما کمک می کند در هنگام خرید انتخاب بهتری داشته باشید.

بافت ساده و کاربردی

زمینه پارچه وال خامه دوزی بسیار ساده است. جنس این پارچه و طراحی زیبای آن نیز باعث می شود برای دوخت لباس های مختلف مناسب باشد.

دوام

پارچه وال با توجه به نوع بافت و الیاف آن بسیار بادوام است. شما می توانید مدت زیادی این پارچه زیبا را بپوشید و از کیفیت بافت و طرح سوزن دوزی آن به اندازه روز اول لذت ببرید.

نرم و لطیف

در انتخاب پارچه برای دوخت لباس های خنک تابستانی لطافت پارچه اهمیت بسیاری دارد. پارچه وال خامه دوزی یکی از زیباترین و در عین حال لطیف ترین پارچه های مناسب استفاده در روزهای گرم است.

سبک

وال علیرغم ظاهر زیبا و ایستایی که دارد، بسیار سبک است. به طور معمول طرح های سوزن دوزی شده روی این پارچه ممکن است باعث شود حس کنید این پارچه اندکی سنگین است اما در واقعیت اصلا این طور نیست.

خرید پارچه آنلاین | پارچه نگار

کشسانی

وال خامه دوزی قابلیت کشسانی ندارد اما منعطف است و حس خوبی هنگام پوشیدن به شما می دهد.

تنفس پذیری بالا

درزمینه وال خامه دوزی، از پارچه وال با تنفس پذیری بالا استفاده شده است. علاوه بر این، به طور معمول قسمت های سوزن دوزی شده این پارچه نیز دارای حفره هایی است که عبور جریان هوا را بسیار آسان می کنند.

ضخامت

اگر قصد دارید از پارچه وال خامه دوزی شده برای دوخت شومیز یا لباس های مناسب مهمانی استفاده کنید، ممکن است نیاز به آستر داشته باشید. در واقع این پارچه ممکن است کمی سایه بیندازد ولی به طور کامل بدن نما نیست. بهتر است از پارچه وال ساده به عنوان آستر پارچه وال خامه دوزی استفاده کنید.

چروک پذیری

پارچه وال خامه دوزی به دلیل داشتن الیاف نخ و پنبه چروک پذیری بالایی دارد. البته اصلا جای نگرانی نیست زیرا چروک آن به سرعت و با دمای کم اتو، به راحتی صاف می شود.

ضد حساسیت

به طور معمول در تولید پارچه وال خامه دوزی از الیاف نخ و پنبه استفاده می شود و می توان گفت این پارچه ضد حساسیت است. الیاف طبیعی به کار رفته در این پارچه هیچ گونه حساسیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

پارچه وال خامه دوزی چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به اینکه پارچه وال خامه دوزی، یک پارچه سبک و خنک است بهترین گزینه برای دوخت لباس های تابستانی است. انواع پیراهن ساحلی و یا حتی پیراهن های نیمه رسمی مناسب مهمانی های دوستانه را می توانید با این پارچه طراحی کنید. پارچه وال خامه دوزی با طرح و رنگ های متنوع و زیبا برای دوخت مانتو نیز مناسب است.

انواع لباس های تابستانی سوزن دوزی

 

این پارچه به راحتی با انواع پارچه های نخی مانند وال ساده، لینن و شانتون ترکیب می شود. شما می توانید از این پارچه برای تزئین مانتو، پیراهن های مجلسی و یا دوخت شومیز و دامن نیز استفاده کنید. از پارچه وال خامه دوزی برای تزئین و یا دوخت اکسسوری های منزل مانند کوسن و یا تزئین حاشیه ی پرده هم می توان استفاده کرد.

 


مقاله مرتبط: ایده هایی برای بلوز با پارچه وال خامه دوزی


 

مزایای استفاده از پارچه وال خامه دوزی

ممکن است برای شما این پرسش پیش بیاید که چرا باید از بین انواع مختلف پارچه های نخی طرح دار و سوزن دوزی شده، پارچه وال را انتخاب کنید. انتخاب این پارچه می تواند برای شما مزایای زیادی داشته باشد.

پارچه وال نسبت به سایر پارچه های نخی بسیار نرم تر، سبک و خنک است. در واقع اگر به دنبال یک پارچه مناسب برای دوخت لباس راحتی و خنک در منزل هستید، پارچه وال نسبت به سایر پارچه های نخی ارجحیت دارد.

مزیت دیگر استفاده از این پارچه، زیبایی آن است. این پارچه سبک و زیبا به شما این امکان را می دهد که بتوانید لباس های مختلفی با آن بدوزید. پارچه وال خامه دوزی برای دوخت مانتو، پیراهن ساحلی، پیراهن مناسب مهمانی، دامن و انواع شلوار و حتی شال مناسب است. استفاده از این پارچه به عنوان خرجکار نیز باعث می شود لباس های نخی و ساده شما به راحتی شکل جدیدی به خود بگیرند. شما می توانید پارچه وال خامه دوزی را با پارچه های نخی ساده ترکیب کنید.

اگر به دقت جستجو کنید خواهید دید وال خامه دوزی تنوع بی نظیری دارد. این پارچه از نظر رنگ و طرح بسیار متنوع است و شما می توانید به راحتی رنگ مورد نظر خود را پیدا کرده و با آن لباس های ساده و شیکی بدوزید.

دوام بالای این پارچه سبک نیز یکی از دلایلی است که باعث می شود نسبت به سایر پارچه های نخی ارجحیت داشته باشد. الیاف به کار رفته و نوع بافت وال باعث می شود دوام آن نسبت به سایر پارچه های تولید شده از نخ و پنبه، بیشتر باشد.

راهنمای خرید پارچه وال خامه دوزی

پارچه وال خامه دوزی زیبا و بسیار پرکاربرد است. مدل های متنوع این پارچه ممکن است شما را هنگام خرید شگفت زده کند. آشنایی با نکات ظریفی که باید حین خرید این پارچه در نظر داشته باشید، به شما کمک می کند بهترین انتخاب را انجام دهید.

رنگ مناسب انتخاب کنید

راهنمای خرید پارچه

 

رنگ پارچه تا میزان زیادی به مدل لباسی که قصد دارید بدوزید و سلیقه شما ارتباط دارد. پارچه وال خامه دوزی بور نمی شود اما در برابر شوینده های قوی و سفیده کننده ممکن است تغییر رنگ دهد. در نتیجه بهتر است برای دوخت لباس های خانگی رنگی را انتخاب کنید که به راحتی لک نشود و یا به راحتی با سفیده کننده قابل شستشو باشد. علاوه بر این نکته، رنگ لباس ممکن است بر سایز شما تاثیر بگذارد. اگر قصد دارید یک لباس پرچین بدوزید بهتر است رنگ های تیره را انتخاب کنید.

به الیاف پارچه وال خامه دوزی توجه کنید

وال خامه دوزی هندسی

این پارچه با الیاف مختلفی تولید می شود. مهمترین ویژگی وال خامه دوزی، میزان تنفس پذیری بالای آن است. نکته مهم این است که اگر این پارچه از الیاف پلی استر تولید شده باشد، میزان تنفس پذیری آن تا حد زیادی کاهش می یابد. الیاف به کار رفته در تولید وال در ایستایی و میزان آبرفت آن نیز تاثیر دارد.

خرید آستر را فراموش نکنید

پارچه وال ساده رنگی

همانطور که قبلا هم اشاره شد وال خامه دوزی، در رنگ های روشن ممکن است سایه بیندازد و تا حدی بدن نما باشد. به همین دلیل ممکن است به آستر نیاز داشته باشید. بهتر است برای آستر از پارچه های نخی نازک مانند وال ساده استفاده کنید.

قیمت پارچه وال سوزن دوزی

کیفیت پارچه وال خامه دوزی را تست کنید

اگر کیفیت پارچه مورد نظر شما پایین باشد، طرح های سوزن دوزی شده روی وال سوزن دوزی ممکن است به راحتی نخ کش شود. به همین دلیل مهم است که پارچه را از نظر کیفیت تست کنید. با کشیدن انگشت ها در جهت مخالف هم روی پارچه، تا حد زیادی می توانید کیفیت وال و طرح های سوزن دوزی روی آن را چک کنید.

به قیمت پارچه وال خامه دوزی توجه کنید

وال خامه دوزی با الیاف پنبه و پلی استر و یا ترکیبی از این دو تولید می شود. به طور طبیعی پارچه های تولید شده از الیاف پلی استر ارزان تر هستند اما کیفیت مطلوبی ندارند. در واقع قیمت وال خامه دوزی تا حد زیادی می تواند در مورد کیفیت و الیاف به کار رفته در آن، به شما اطلاعات بدهد.

به میزان ایستایی پارچه وال خامه دوزی دقت کنید

وال خامه دوزی به دلیل داشتن طرح های برجسته کمی محکم و کتی به نظر می رسد. ایستایی این پارچه متوسط است. اگر قصد دارید از آن برای دوخت لباس های آهار دار استفاده کنید نیاز به لایه کشی خواهد داشت.

زاویه طرح پارچه را در نظر داشته باشید

وال خامه دوزی در طرح های هندسی و سنتی در بازار موجود است. هنگام خرید بهتر است به زاویه طرح دقت کنید زیرا ممکن است نیاز باشد در هنگام الگو کشی، همه قسمت ها را از یک جهت برش بزنید. در چنین شرایطی به پارچه بیشتری نیاز خواهید داشت چون طرح پارچه در قسمت های مختلف باید با هم قرینه باشند.

میزان آبرفت پارچه را محاسبه کنید

تمام پارچه های نخی دچار درصدی آبرفت می شوند. وال سوزن دوزی به طور تقریبی ۴٪ از طول و ۷٪ از عرض آبرفت دارد. این نسبت در مدل های مختلف این پارچه متفاوت خواهد بود. نکته ای که باید بدانید این است که بی توجهی به میزان آبرفت پارچه ممکن است شما را در مرحله الگو کشی و دوخت دچار مشکل کند.

راهنمای دوخت پارچه وال خامه دوزی

راهنمای دوخت وال خامه دوزی

دوخت پارچه وال خامه دوزی مانند سایر پارچه های نخی بسیار آسان و راحت است. در هنگام دوخت این پارچه تنها باید به جهت قرارگیری طرح ها توجه کنید. در نظر داشتن نکات زیر نیز می تواند برای شما به عنوان یک خیاط مفید باشد.

پارچه را بشویید

بهتر است برای جلوگیری از آبرفت پارچه پس از دوخت، قبل از برش آن را بشویید. برای این کار بهتر است پارچه را 7 الی 8 ساعت درون تشت آب سرد قرار دهید. این کار به شما کمک می کند پس از دوخت دچار مشکل آبرفت و تغییر سایز لباس نشوید.

از نخ مناسب استفاده کنید

بهتر است برای دوخت تمام پارچه های نخی و تولید شده از الیاف پنبه، از نخ مناسب استفاده کنید. بهترین نخ برای دوخت پارچه وال، نخ های کتانی متناسب با جنس پارچه است.

سوزن نازک انتخاب کنید

این پارچه ظریف و حساس را بهتر است با سوزن های ظریف بدوزید. اگر به طور معمول از سوزن سایز 14 استفاده می کنید، برای دوخت پارچه وال خامه دوزی باید از سوزن شماره 11 استفاده نمایید.

مدل کوک را تست کنید

وال خامه دوزی پارچه‌ ای ظریف است. بنابراین توصیه می‌شود قبل از شروع دوخت لباس، کشش و کیفیت دوخت چرخ خیاطی خود را روی تکه ‌ای از پارچه آزمایش کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که طول دوخت را تغییر دهید و همچنین ارزیابی کنید که آیا سوزن ظریف تری لازم دارید یا خیر.

از دوخت فرانسوی استفاده کنید

با توجه به ماهیت و ظرافت پارچه، بهتر است برای دوختن لباس از مدل دوخت فرانسوی استفاده کنید. دوخت فرانسوی باعث می شود درزهای لباس کاملا تمیز و حرفه ای به نظر برسند.

با دقت کوک بندی کنید

این پارچه ممکن است در هنگام دوخت کمی لغزنده باشد. برای تسلط بیشتری می توانید آن را با کمک سوزن ته گردها بسیار ظریف، کوک بندی کنید. این کار به شما کمک می کند در فرآیند دوخت سرعت خود را بالا ببرید. علاوه بر این اشتباهات شما را نیز کاهش می دهد و در این صورت نیاز کمتری به باز کردن درزها خواهید داشت.

کوک های ساده را امتحان کنید

باز کردن مسیر دوخت های اشتباه در پارچه های ظریف ممکن است به الیاف پارچه آسیب بزنید. به همین دلیل مهم است که از دوخت ساده استفاده کنید. در هنگام دوخت این پارچه بهتر است درز روی لباس را تنها از یک جهت و یک بار بدوزید.

آستر مناسب انتخاب کنید

جنس وال خامه دوزی از نخ است و بافت آن نیز بسیار نرم و لطیف است. برای آستر این پارچه نمی توانید از پارچه های سنگین با الیاف پلی استر استفاده کنید. بهترین گزینه برای آستر وال خامه دوزی، پارچه وال ساده و تک رنگ است.

پارچه را اتو بکشید

توصیه شد این پارچه را برای رفع مشکل آبرفت، پیش از برش زدن، بشویید. پارچه های نخی ممکن است میزانی اتو رفت نیز داشته باشند. یعنی ممکن است بر اثر اتو کشی نیز مقداری در عرض یا طول کاهش پیدا کنند. بهتر است پس از شستشو برای اطمینان خاطر و رفع چروک های احتمالی، پارچه را اتو کشی نمایید.

پاک دوزی را فراموش نکنید

پارچه وال به طور کلی ممکن است به راحتی نخ کش شود. در مدل سوزن دوزی شده آن احتمال نخ کش شدن افزایش پیدا می کند. برای افزایش طول عمر لباس بهتر است درزها را پاک دوزی کرده و یا از نوار اریب استفاده کنید.

راهنمای شستشوی از پارچه وال خامه دوزی

با توجه به اینکه از وال خامه دوزی بیشتر برای دوخت لباس های غیر رسمی استفاده می شود، احتمال شستشوی آن در خانه نیز بیشتر است. در ابتدا بهتر است به دستورالعمل هایی که روی لباس برای شستشو قید شده است پایبند باشید. در مرحله بعد اگر به این دستورالعمل ها دسترسی ندارید بهتر است لباس خود را با دست بشویید.

شستشوی دستی پارچه وال خامه دوزی

برای اینکه طرح های سوزن دوزی این پارچه کمترین آسیب را ببیند بهتر است آن را با دست بشویید. این کار را بدون چنگ زدن انجام دهید. برای شستشوی بهتر می توانید لباس خود را 30 دقیقه درون ترکیب آب ولرم و مایع شوینده قرار دهید. این کار به شما کمک می کند بدون نیاز به چنگ زدن پارچه بتوانید آن را تمیز کنید.

برای آبکشی وال خامه دوزی نیز بهتر است سعی کنید پارچه را چنگ نزنید و نچلانید. برای پاک کردن اثر مواد شوینده می توانید از فشار آب استفاده کنید.

پس از شستن لباس با دست توصیه می شود آن را برای خشک شدن به ماشین خشک کن نسپارید. حرارت و چرخش ماشین خشک کن می تواند به الیاف وال خامه دوزی آسیب برساند. بهتر است لباس را به خوبی تکان دهید و آن را در معرض جریان هوا آویزان کنید. پارچه وال در مقابل آفتاب به سرعت خشک می شود اما رها کردن لباس برای ساعات طولانی زیر نور آفتاب نیز می تواند باعث آسیب دیدن رنگ آن شود.

شستشوی ماشینی پارچه وال خامه دوزی

قسمت های سوزن دوزی پارچه وال ممکن است در برخورد با زیپ یا دکمه لباس های دیگر به سرعت نخ کش شود. بهتر است لباس های دوخته شده با این پارچه را به تنهایی درون ماشین لباسشویی قرار دهید.

از شوینده های ملایم استفاده کنید تا به رنگ پارچه آسیبی نرسد. برای محافظت بیشتر از این پارچه می توانید آن را ابتدا درون یک کیسه محافظ بگذارید و سپس درون ماشین لباسشویی قرار دهید. استفاده از برنامه مشابه شستشوی دستی و یا شستشوی پارچه های حساس نیز می تواند در حفظ کیفیت لباس شما موثر باشد. اگر لباس شما لکه های مشخصی دارد بهتر است قبل از هر کاری لکه گیری انجام دهید.

استفاده از آب داغ برای شستشوی این پارچه ممکن است باعث آسیب دیدن رنگ یا بافت آن شود. بهتر است از آب با دمای پایین استفاده کنید. دور موتور لباسشویی را نیز کاهش دهید و زمان برنامه شستشو را برای کمترین زمان ممکن تنظیم کنید.

اتو کشی پارچه وال خامه دوزی

وال خامه دوزی به سرعت چروک می شود اما به همان سرعت نیز صاف می شود. بهتر است برای اتو کشی این پارچه از دمای پایین استفاده کنید. برای محافظت بیشتر از لباس می توانید آن را از داخل اتو کشی نمایید. قسمت های سوزن دوزی این پارچه ممکن است به حرارت اتو حساس باشد. علاوه بر روش چپه اتو کردن لباس، می توانید از یک پارچه نخی به عنوان لایه محافظ استفاده کنید.

اگر پارچه را پس از شستشو به خوبی تکان دهید و آن را صاف پهن کنید تا حد زیادی از ایجاد چروک های احتمالی جلوگیری می شود. بخار حمام نیز می تواند در صاف کردن چروک های این پارچه بسیار مفید باشد.

منبع: tissura.com

3.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا