پارچه شناسی

با انواع پارچه پلی استر آشنا شوید + عکس

شناخت پارچه ها و آشنایی با الیاف آن ها می تواند به شما در هنگام خرید لباس و پارچه کمک زیادی بکند. بسیاری از پارچه ها به دو دسته اصلی پارچه های طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. پارچه های طبیعی با الیاف طبیعی تهیه شده و قیمت بالاتری دارند. این پارچه ها نیاز به مراقبت زیادی داشته و ممکن به سرعت دچار پارگی و خرابی بشوند. اما پارچه های مصنوعی دوام و کیفیت بالاتری دارند. پارچه های مصنوعی از منابع طبیعی به دست نمی آیند. هر چقدر درصد الیاف مصنوعی در یک پارچه بیشتر باشد، قیمت آن پارچه کمتر خواهد بود. یکی از پارچه های مصنوعی محبوب و پرطرفدار که به احتمال زیاد اسم آن را شنیدید، پارچه پلی استر است.

پارچه-ژاکارد-مانتویی

پارچه پلی استر چیست؟

پارچه پلی استر یکی از محبوب ترین پارچه های موجود در جهان است. این برای مصارف روزانه و در صنعتی به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. پلی استر یک پارچه بافته شده و مصنوعی است. این پارچه به دلیل دوام بالا و قیمت مقرون به صرفه خود، محبوبیت زیادی دارد.  انواع مختلف این پارچه برای اولین بار توسط شیمیدانان انگلیسی به جهان معرفی شدند. اما این پارچه در ایالات متحده آمریکا و در سال 1940 به تولید انبوه رسید. پلی استر به عنوان یک پارچه ارزان قیمت در دهه 1970 برای کت و شلوار و سایر لباس ها مورد استفاده قرار گرفت.

پارچه-پلی-استر-چیست؟

از پلی استر برای تولید چه لباس هایی استفاده می شود؟

امروزه پارچه پلی استر و مشتقات آن از محبوب ترین پارچه های موجود در جهان هستند. برخی از انواع پلی استرها زیست تخریب پذیر بوده، اما اکثر آنها اینگونه نیستند. این پارچه در برابر شرایط محیطی مقاوم است. به همین دلیل این پارچه برای لباس های طبیعت گردی و پیک نیک یک گزینه مناسب محسوب می شود. پلی استر توسط پلیمر به دست آمده از زغال سنگ، آب، نفت و هوا ساخته می شود. این روزها پیدا کردن لباسی که حاوی پلی استر نباشد کار دشواری است. به طور کلی می توان گفت الیاف پلی استر در تمامی لباس ها به کار می رود.


پیشنهاد خواندنی: با 5 برند ایرانی مشهور در حوزه پوشاک آشنا شوید


بزرگ ترین تولید کننده پارچه پلی استر کدام کشور است؟

طبق یک مطالعه در سال 2006، چین به عنوان بزرگترین تولید کننده الیاف پلی استر شناخته شد. چین همچنین بزرگترین بازار پلی استر جهان را در دست دارد. همین ویژگی این کشور را به قطب صنعت بین المللی پلی استر تبدیل کرده است. تایوان، کره، هند و اندونزی نیز از تولیدکنندگان عمده پلی استر به شمار می آیند. الیاف پلی استری که در چین و سایر کشورهای آسیایی تولید می شوند، عمدتاً در آسیا باقی می مانند تا به پوشاک و سایر مواد تبدیل شوند. بعد از آن این لوازم تولید شده و پوشاک پلی استری به کشورهای مختلف در جهان غرب صادر می شوند.

بزرگ-ترین-تولید-کننده-پارچه-پلی-استر-کدام-کشور-است؟

ویژگی های مشترک در پارچه هایی با پلی استر زیاد

از آنجایی که از این پارچه برای تولید لباس های زیادی استفاده می شود و در بین خانم ها و دوزندگان لباس طرفدار زیادی دارد در ادامه با ویژگی های پارچه پلی استر بیشتر آشنا خواهیم شد.

شکل خود را به خوبی حفظ می کنند

پارچه هایی نظیر پارچه های پنبه ای و کتانی به چروک پذیری بالا معروف هستند. در حالی که پارچه پلی استر در برابر چین و چروک مقاوم است. این پارچه می تواند شکل اصلی خود را به خوبی حفظ کند و دچار پارگی نشود.

معمولا زیست تخریب پذیر نیستند

الیاف طبیعی زیست تخریب پذیر هستند. به این معنی که می توانند پس از مدتی تجزیه شوند و از انباشته شدن در محل های دفن زباله جلوگیری کنند. اما اکثر الیاف مصنوعی مثل پلی استر زیست تخریب پذیر نیستند. این به این معنی است که به راحتی تجزیه نمی شوند و مدت طولانی در محیط زیست باقی می مانند.

در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم هستند

اگر تجربه ریختن آب روی پارچه های پلی استری را داشته باشید، حتما به خوبی می دانید که این پارچه در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم است. این پارچه می تواند در برابر قطرات مایعات مختلف مقامت کند و مانع از عبور مایعاتی مثل آب بشود. همین ویژگی پارچه پلی استر را به یک پارچه مناسب برای دوخت لباس و چادرهای مسافرتی تبدیل کرده است.

در-برابر-نفوذ-آب-و-رطوبت-مقاوم-هستند

تنفس پذیری کم این پارچه ها ممکن است شما را متعجب کند

خاصیت مقاوم در برابر نفوذ رطوبت پارچه پلی استر باعث می شود این پارچه تنفس پذیری کمی داشته باشد. از این رو اگر بعد از پوشیدن این پارچه عرق کنید، پارچه رطوبت را به دام می اندازد و احساس گرما و چسبندگی به شما می دهد.

مقرون بصرفه هستند

پلی استر یکی از پارچه های مقرون بصرفه موجود در بازار است. همانطور که می دانید این پارچه از الیاف مصنوعی تهیه شده است. الیاف مصنوعی هزینه تولید پارچه را به مراتب کم خواهند کرد.

چروک پذیری بسیار کمی دارند

پارچه پلی استر می تواند یک سطح صاف و یکدست را به شما ارئه بدهد. این  پارچه چروک پذیری بسیار ناچیزی دارد. از این رو می توانید مطمئن باشید که پارچه هایی که در تولید آن ها از الیاف پلی استر استفاده شده است، چروک پذیری بسیار کمی نسبت به پارچه هایی با الیاف طبیعی دارند.

دوام بالایی دارند

پارچه پلی استر بسیار با دوام است. این پارچه در برابر کشش بسیار مقاوم است. از این رو در اثر کشسانی دچار پارگی نمی شود. از آنجایی که مقاومت این پارچه بسیار زیاد است می تواند سایش ناشی از شستشو با ماشین لباسشویی را به خوبی تحمل کند و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

دوام-بالایی-دارند

معروف ترین ترین پارچه های پلی استری

همانطور که گفته شد پارچه پلی استر یکی از محبوب ترین پارچه های در سراسر جهان است. دلیل آن می تواند این باشد که الیاف پلی استر، مرغوب ترین الیاف مصنوعی شناخته شده است. روش تولید مورد استفاده برای ساخت پارچه پلی استر بر اساس انواع مختلف این پارچه متفاوت است. در ادامه با معروف ترین پارچه های پلی استر بیشتر آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید.

پلی استر PCDT

PCDT  یک نوع نه چندان محبوب پارچه پلی استر است. اما این پارچه به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالایی که دارد همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. پلی استر PCDT برای کاربردهای نساجی مانند تولید پرده و پوشش مبلمان مناسب است. پلی استرPCDT با اتیلن گلیکول و دی متیل ترفتالات مخلوط می شود. در نظر داشته باشید که از روش های مختلفی برای ترکیب این موارد تولید این پارچه استفاده می شود.

اتیلن پلی استر PET

PET یکی از پرکاربردترین انواع الیاف پلی استر است. اتیلن مشتق شده از نفت عنصر اصلی الیاف PET است. در این الیاف اتیلن به عنوان یک پلیمر اولیه عمل می کند. این الیاف با سایر مواد شیمیایی مخلوط شده و یک ترکیب فیبری ایجاد می شود. فرآیند تولید پارچه PET بسته به روش مورد استفاده متفاوت است. یکی از بزرگترین مزایای پارچه پلی استرPET این است که این پارچه قابل بازیافت است. پلی استر اتیلن رایج ترین شکل تولید شده از الیاف پلی استر است.

اتیلن-پلی-استر-PET

پارچه مشبکی پلی استر

یکی از پارچه های بافتنی پلی استر که محبوبیت زیادی دارد، پارچه مشبک پلی استر است. این پارچه از دیرباز در صنعت نساجی حضور داشته است. پارچه مشبک پلی استر نوعی پارچه است که در آن سوراخ های باز وجود دارد. این پارچه با استفاده از فرآیند بافندگی دوخته می شود. طرح های این پارچه های بافتنی می تواند بر اساس وزن مواد، رنگ، عرض، دهانه مشبک ها و نخ به کار رفته متفاوت باشد.

پارچه-مشبکی-پلی-استر

پلی استر گیاهی

بسیاری از پارچه های پلی استر گیاهی از ترکیب اتیلن گلیکول و دی متیل ترفتالات تولید می شود. برای تولید پارچه پلی استر گیاهی از منابع طبیعی اتیلن مانند نیشکر استفاده می شود. این نوع پارچه دقیقاً شبیه پارچه های طبیعی است. انواع مختلفی از پارچه های موجود در بازار از این نوع پلی استر تهیه می شوند. نخ های بافت دار، نخ های رشته ای و نخ های تابیده شده از فرایندی به نام ریسیدن نخ عبور می کنند. با بافته شدن این نخ ها به هم پلی استر گیاهی تولید می شود.

پلی-استر-گیاهی

پلی پنبه (ترکیب پنبه و پلی استر)

پلی پنبه از ترکیب پلی استر و پنبه ساخته شده است. 60٪ پنبه و 40٪ پلی استر نسبت الیاف به کار رفته در این پارچه است. نسبت این دو می تواند در پارچه های مختلف متفاوت باشد. در این ترکیب از پنبه برای قابلیت تنفس و جذب استفاده شده است. از پلی استر نیز برای مقاومت پارچه در برابر چروک بهره می برند. از این پارچه در تولید پوشاک به فراوانی استفاده می شود. از پارچه پنبه پلی استر سبک وزن برای تولید پیراهن های مردانه استفاده می شود. از نوع سنگین وزن این پارچه برای تولید شلوار، مانتو و دامن ها زنانه بهره می برند. یکی از پارچه های محبوب و معروف که با الیاف ترکیبی پنبه و پلی استر تهیه می شود، پارچه ژاکارد است. دقت داشته باشید که مخلوط پلی پنبه مقرون بصرفه تر از پارچه تمام پنبه است.

مزایای استفاده از پارچه پنبه پلی استر

  • استحکام و قدرت بالا
  • بدون چین و چروک
  • شستشوی راحت
  • خشک شدن سریع
  • تنفس پذیری بالا
  • نرم و لطیف

معایب استفاده از پارچه پنبه پلی استر

  • جذب گرد و غبار
  • قیمت بالا نسبت به سایر پارچه های پلی استر
  • مقاومت کم در برابر اشتعال
  • مستعد حساسیت پوستی
  • لغزنده
  • حساس به دما

پلی-پنبه-(ترکیب-پنبه-پلی-استر)

7 نوع پارچه پلی استر با کشسانی بالا

در ادامه قصد داریم پارچه های پلی استری را به شما معرفی کنیم که کشسانی آن ها بالا است.

قیمت پارچه ژاکارد مانتویی

پارچه پرنس پلی استر

پلی استر پرنس یکی از زیر مجموعه های پارچه پلی استر بوده که ظاهری مات و ابریشمی دارد. این پارچه کشش خوبی داشته و مقاوم در برابر آب و باد است.

پارچه-پرنس-پلی-استر

پارچه باندینگ

این پارچه پلی استر کششی متراکم و قابل تنفس می تواند از شما در برابر سرما محافظت کند. لباس‌های زمستانی کودکان اغلب با این پارچه تهیه می شود. این پارچه می تواند در هوای سرد، گرما و راحتی را برای شما به ارمغان آورد. پارچه باندینگ می تواند به خوبی کشیده شود و برای کودکان نوپا یک گزینه ایدئال است.

پارچه-باندینگ

پارچه جردن

پارچه جردن دارای خاصیت کشش پلی اورتان است. این پارچه پلی استر ضد آب و ضد باد بوده و سطح صافی دارد. همچنین مقاومت بالای این پارچه در برابر سایش آن را به یک پارچه محبوب تبدیل کرده است.

پارچه مخلوط نایلون و پلی استر

پارچه های ترکیبی نایلون و پلی استر کاملا ضد آب نیستند. اما به دلیل الگوی بافت محکم خود در برابر آب مقاومت بالایی دارند. این نوع از پارچه پلی استر تنفس پذیری بسیار کمی دارد و در تولید چتر استفاده می شود. همچنین در تولید پارچه هایی مثل پارچه کرپ از این الیاف استفاده می شود.

پارچه-مخلوط-نایلون-و-پلی-استر

پلی استر دیسپو

این پارچه آغشته به پلی اورتان متراکم بوده و آب را دفع می کند. این پارچه نسبت به پلی استر جردن بیشتر کشیده می شود. این پارچه می تواند از شما در برابر بادهای شدید محافظت کند.

تافته پلی استر

پارچه تافته مقاوم در برابر رطوبت و مواد شیمیایی است. اما ضریب کشش این پارچه نسبتا کم است. از این پارچه برای ساخت تجهیزات گردشگران و امدادگران استفاده می شود. از این الیاف در تولید پارچه ساتن ال ایکس به فراوانی استفاده می شود.

تافته-پلی-استر

خرید پارچه ژاکارد ترک

پلی استر تری لوبال

پارچه تری لوبال دارای درخشندگی بالایی است. همین ویژگی این نوع از پارچه پلی استر را به یک گزینه ایدئال برای کودکان و خانم های جوان تبدیل کرده است. در نظر داشته باشید که این پارچه کشش نسبتا کمی دارد. در پارچه حریر از این الیاف استفاده زیادی می شود.

پلی-استر-تری-لوبال

4 نوع پارچه پلی استر ضد آب

اگر قصد دارید با پارچه های پلی استری ضد آب آشنا شوید، این قسمت را از دست ندهید.

پلی استر مموری

پارچه مموری خاصیت کشسانی کمی دارد. همچنین این پارچه مستعد چروک شدن است.

پلی-استر-مموری

PUL

پلی یورتان لمینت از یک یا چند لایه پلی استر تشکیل شده است. بسیاری از وسایل ورزشی، لوازم داخلی منزل و پرده های داخل حمام از پارچه PUL ساخته می شوند.

PUL

پارچه با روکش PVC

این پارچه کاملا ضد آب است. پارچه پلی استر PVC در ساخت چمدان، کت های بارانی و بنرهای تبلیغاتی کمک زیادی می کند.

پارچه-با-روکش-PVC

TPU

TPU به پارچه پلی اورتان ترموپلاستیک معروف است. این پارچه شبیه به پارچه PUL  است. اما از ترکیب غشای پلی اورتان با پلی استر سنتی ساخته شده است. از این پارچه در تولید کت و شلوار، پوشک بچه و لباس های کوهنوردان استفاده می شود.

TPU

منبع: https://superlabelstore.com/blog/types-of-polyester-fabric/

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا