پارچه شناسی

پیه دو پل و پرنس دو گال; طرح های کلاسیک با پارچه کشمیر

پارچه های توییت یا کشمیر جزو پارچه های طرحدار زمستانی هستند. انواع طرح های شطرنجی، چهارخانه، پیچازی و غیره که هنگام بافت روی پارچه نقش می بندند را به روی پارچه های کشمیر می توان بافت. طرح های جذاب پیه دو پل و پرنس دو گال نیز از طرح های مشهور پارچه کشمیر هستند. این دو طرح دلربا جزو پرتکرار ترین ترندهای سال های اخیر هستند. مبدا هر دو این طرح و بسیاری طرح های دیگر اسکاتلند می باشد. در ادامه به بررسی این دو طرح جذاب که هر پاییز و زمستان در بازار عرضه می شود می پردازیم.

طرح پیه دو پل

کلمه پیه دو پل کلمه ای فرانسوی است. در انگلیسی نام این طرح هوندز توث یا شپردز چک می باشد. طرح پیه دو پل یک پترن دو رنگ برای پارچه است که نوعی شطرنجی دندانه دار است. این طرح دارای ۴ گوشه تیز است. اغلب طرح پیه دو پل با رنگ های سفید و مشکی دیده می شود اما امروزه از رنگ های دیگر نیز برای آن استفاده می کنند. طرح پیه دو پل کلاسیک به نوعی مشابه طرح موزاییک کاری است. به طور معمول طرح پیه دو پل با استفاده از ۴ نخ تیره و ۴ نخ روشن که در تار و پود یکسان هستند، بافته می شود. بافت این طرح بافت کجراه است که دو نخ بالا و دو نخ پایین قرار دارند و در هر پود یک نخ به سمت جلو حرکت می کند.

طرح پیه دو پل

 

خرید پارچه کشمیر چهارخونه

 

پیشینه

اولین طرح پیه دو پل کشف شده مربوط به لباسی در باتلاقی در سوئد است. قدمت این لباس به ۳۶۰ تا ۱۰۰ قبل از میلاد مسیح باز می گردد. طرح معاصر پیه دو پل مربوط به قرن نوزدهم است. این طرح به عنوان طرح پارچه های توییت در دشت های اسکاتلند شناخته می شود. اما طرح پیه دو پل تا دهه ۳۰ میلادی وارد دنیای فشن نشده بود. اولین بار برند دپینا در مجموعه کت و شلوار های مردانه خود در سال ۱۹۳۳ از این طرح استفاده کرد. طرح پیه دو پل از همان ابتدا که وارد دنیای مد شد تبدیل به سمبلی برای ثروت شد.

پارچه پیه دو پل

پیه دو پل و دنیای فشن

برند دپینا اولین بار در سال ۱۹۳۳ از طرح پیه دو پل برای مجموعه کت و شلوار مردانه خود استفاده کرد. کریستین دیور نیز یکی از اولین طراحانی بود که از این طرح برای لباس های خود بهره برد. در مجموعه اوت کوتور بهار و تابستان ۱۹۴۸، برند دیور از طرح پیه دو پل برای یک کت بسیار زیبا استفاده کرد. در سال ۱۹۵۹ نیز دیور این طرح را برای یک جفت کفش زنانه پاشنه بلند در نظر گرفت.

کت و دامن دیور

 


مقاله مرتبط: پارچه کشمیر (پارچه توییت) و ویژگی های آن


 

طرح های مدرن پیه دو پل

طراحان سراسر دنیا امروزه از این طرح جذاب اسکاتلندی برای آثار خود بهره می برند. با تغییر رنگ و سایز این طرح کلاسیک، طرح های مدرن و جدید بسیاری می توان خلق کرد. اولین بار الکساندر مک کوئین فقید برای مجموعه پاییز ۲۰۰۹ خود از طرح اورسایز و اغراق شده پیه دو پل استفاده کرد. امروزه این طرح اورسایز را در پارچه ها و لباس های مختلف مشاهده می کنیم. با وجود طرح های مدرن، پیه دو پل همچنان طرحی کلاسیک و بی زمان است که طرفداران خود را دارد.

قیمت پارچه توییت

 

مجموعه الکساندر مک کوئین

طرح پرنس دو گال

طرح پرنس دو گال طرح پارچه پشمی است که به صورت کجراه با چهارخانه های کوچک و بزرگ بافته می شود. این طرح ممکن است در پارچه های پنبه ای و یا حتی به صورت طرح چاپی نیز دیده شود. کلمه پرنس دو گال نام فرانسوی این پارچه است. در انگلیسی به این پارچه چهارخانه گلن یا پرنس آو ولز می گویند. علت اینکه در انگلیسی به نام پرنس دو ولز شناخته می شود علاقه زیاد دوک ویندزور، ادوارد هشتم به این طرح است. در بخش های از این طرح چهارخانه، طرح پیه دو پل دیده می شود.

پرنس دو گال

بافت پارچه پرنس دو گال

پارچه پرنس دو گال معمولا با استفاده از دو نخ تیره و دو نخ روشن بافته می شود. اما در بعضی موارد از ۴ نخ تیره و ۴ نخ روشن برای بافت آن استفاده می شود. بافت کجراه این پارچه طرح چهارخانه نامنظم را رقم می زند. بافت این پارچه در گذشته با الیاف پشمی انجام می شد. اما اکنون با الیاف دیگری نیز پارچه پرنس دو گال بهاره و تابستانه تولید می کنند.

نمای نزدیک پارچه پرنس دو گال


حتما بخوانید: فرانا یعقوبی، اینفلوئنسر محبوب مد در اینستاگرام


پیشینه طرح پرنس دو گال

ریشه این طرح به روستای گلنکوارت در اسکاتلند باز می گردد. به همین خاطر یکی از نام های این طرح چهار خانه گلن است. این پارچه پشمی اولین بار در قرن نوزدهم توسط یک اسکاتلندی متولد نیوزیلند به عنوان لباس شکار استفاده شد. محبوبیت این پارچه بین مردم به دلیل استفاده پرنس آو ولز از این پارچه است. اما دقت کنید که این پارچه طرحی اسکاتلندی دارد و ولزی نیست. رئیس جمهور آمریکا، رونالد ریگان در سال ۱۹۸۲ کت و شلواری با طرح پرنس دو گال به تن کرد که واکنش های رسانه ها را در پی داشت.

مشاهده طرحهای پارچه کشمیر توییت

کاربرد

پارچه زیبای پرنس دو گال مصارف گوناگونی دارد. برای کت و شلوار مردانه، پالتو و سارافون بچه گانه، پالتو، پیراهن، کت و دامن، شلوار زمستانی و تابستانی زنانه، کراوات، کیف و کفش از این طرح استفاده می شود. متناسب با کاربرد پارچه، الیاف مصرفی آن نیز تغییر می کند.

کت با پارچه توئید

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا