پارچه شناسی

آشنایی با تکنیک رگه دوزی

تکنیک رگه دوزی- tuck، یکی از روش های تزیین لباس به وسیله دوخت است که از گذشته های دور استفاده می شده است. در این تکنیک که همان می توان با پایه های مخصوص چرخ خیاطی انجام داد و هم به روش دستی، پارچه همانند پیلی روکار تا می خورد اما کامل دوخته می شود. این تکنیک را می توانید از پهن تا خیلی باری، با هر پهنایی که مورد پسندتان است بدوزید. به رگه دوزی های خیلی باریک  pintuck گفته می شود.

امروزه از این روش برای تزیین انواع لباس ها و انواع پارچه ها استفاده می شود. پارچه نخی، پارچه لینن، پارچه کرپ حریر و پارچه کتان برای این تکنیک دوخت بسیار مناسب هستند. همچنین پارچه های ضخیم تری چون کشمیر و فوتر به صورت رگه دوزی برجسته با قیطان انجام می‌شوند. این تکنیک جزئیات شگفت انگیزی را به نمایش می‌گذارد که می توانید تقریباً به هر لباسی اضافه کنید. دوخت به روش این تکنیک زمان زیادی نمی برد. در واقع بافت و خلاقیت را به یک لباس ساده می‌بخشد. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با این تکنیک در قسمت های مختلف لباس آشنا کنیم.

دیدن رنگ های پارچه لینن نخ

آشنایی با روش دوخت رگه دوزی

اگر تعداد رگه دوزی های لباستان کم است بهترین روش برای دوخت و اضافه کردن آن این است که به تعداد مورد نظر اوزمان به الگوی خود اضافه کنید. دقت کنید که اگر می خواهید پهنای دوخت رگه دو سانت باشد باید به روی الگو دو برابر آن، یعنی ۴ سانت، اوزمان دهید. اما اگر تعداد آن زیاد است بهترین روش دوخت روی پارچه و بعد از برش زدن لباس است.

برای این روش ابتدا دو خط موازی به فاصله دو برابر پهنای رگه دوزی روی پارچه خود بکشید. بعد از کشیدن هر دو خط، پارچه را به نحوی تا کنید که دو خط کشیده شده بر هم منطبق شوند. سپس با استفاده از چرخ خیاطی روی خطی که کشیده اید را دوخت بروید. این کار را به تعداد رگه دوزی های مورد نظر تکرار کنید. بعد از اتمام دوخت، آنها را به هرجهتی که می خواهید اتو بزنید. درنهایت از زیبایی و تزیین پارچه خود لذت ببرید. می توانید با استفاده از دوخت های تزیینی روکار یا استفاده از نخ هایی با رنگ های متنوع نمونه های خلاقانه ای از این تکنیک را بدوزید.


مقاله مرتبط: آشنایی با تکنیک رودوزی


 رگه دوزی ساده روی پارچه حریر و لینن

هر دو این پارچه ها گزینه های بسیار مناسبی برای دوخت با این تکنیک هستند. حتماً باید قبل از دوخت محل رگه لباس مورد نظرتان را مشخص نمایید. همچنین شما باید توجه کنید که اگر در نظر دارید که در لباس خود رگه یک سانتی ایجاد کنید، باید آن را دو الی دو و نیم برابر کنید. پس در واقع باید آن را سه سانت در نظر بگیرید. شما حتماً باید خطوط رگه های دلخواه خود را قبل از دوخت با کوک شل و یا گچ روی پارچه مشخص کنید. توصیه می کنیم که حتما با نخ همرنگ رگه دوزی را انجام دهید تا لباس شما کاملاً تمیز و حرفه ای شود.

 

 

دیدن پارچه های زمستانی مناسب رگه دوزی

رگه دوزی برجسته روی پارچه فوتر و کشمیر

اول از همه لازم است بگوییم که از این تکنیک به صورت برجسته برای دوخت پارچه های ضخیم  استفاده می شود.  پارچه کشمیر و فوتر گزینه خوبی برای رگه دوزی برجسته محسوب می‌شوند. شما می توانید به راحتی با استفاده از یک قیطان آن را ایجاد کنید. کافیست که همانند رگه دوزی ساده خطوط موازی را در فواصلی که مد نظر دارید بر روی پارچه بکشید. سپس نخ قیطان را از پشت پارچه به نحوی تنظیم می‌کنیم که به صورت دقیق بر روی خطوط ما قرار بگیرد و در آخر به راحتی دوخت را انجام می دهیم. حتماً لازم است که با توجه به نوع چرخ خیاطی خود، از پایه دوخت مناسب رگه دوزی برجسته استفاده کنید.

از این تکنیک در چه قسمت هایی از لباس استفاده می شود؟

شما می توانید از این تکنیک در لباس های مختلف با پارچه های ظریف از جمله حریر و حتی پارچه های ضخیم از جمله کشمیر استفاده کنید‌. در حالت کلی تکنیک رگه دوزی  در حالت های مختلف بر روی قسمت های مختلف لباس شما کاربرد دارد. شما می توانید یقه، مچ، آستین، قسمت جلو و عقب لباس خود را با استفاده از تکنیک رگه دوزی از سادگی و یکنواختی خارج کنید. در حالت کلی محدودیتی برای استفاده از تکنیک رگه دوزی تعریف نشده است. شما کاملاً آزاد هستید که بر اساس مدل ژورنالی و یا مدلی که خودتان مدنظر دارید، آن را بر روی پارچه دلخواه خود که تدریجی های ظریف می باشد، پیاده سازی کنید.

آشنایی با رگه دوزی در بالاتنه

امروزه استفاده از این تکنیک در بالاتنه لباس هایی با پارچه کتان و نخی بسیار مرسوم شده است. به طور کلی این تکنیک از قسمت بالای سرشانه شروع می شود. شما می‌توانید بر اساس مدل لباستان تعداد رگه ها را به طور سلیقه‌ای انتخاب کنید..مدل های زیادی برای این تکنیک در قسمت بالاتنه وجود دارد. می توانید با استفاده از ژورنال ها و مدلهای به روز، مدل مورد نظر خود را بیابید و آن را در قسمت بالاتنه لباس خود ایجاد کنید.

آشنایی با نحوه رگه دوزی بر روی آستین

قبل از هر چیزی بر روی الگوی آستین خطوط موازی رگه را مشخص کنید. سپس برای برش پارچه  از هر دو طرف چند سانت اضافه تر برش دهید. در واقع پارچه شما باید چندین سانت بزرگتر از الگوی شما باشد. این مسئله مهم را هرگز فراموش نکنید. همچنین حتما باید خط وسط آستین را بر روی الگو و پارچه مشخص کنید. سپس به یک اندازه از خط وسط خطوط موازی رگه ها را تعیین نمایید.

آشنایی با نحوه رگه دوزی بر روی آستین

بعد از آن حتما اندازه دوخت رگه ها را با رسم یک خط افقی بر روی پارچه مشخص کنید. این کار شما سبب می شود که تمامی دوخت های شما در یک اندازه باشند و در  نتیجه دوخت های شما یکی کوتاه و یکی بلند نخواهد شد. در آخر از روی خطوط موازی ایجاد شده بر روی آستین تا بزنید و سپس شروع به دوخت کنید. در نهایت به هر سمتی که در نظر دارید دوخت ها را به آن سمت اتو کنید.

آشنایی با رگه دوزی یقه

قبل از رگه دوزی یقه لازم است که بر روی الگو نیز خطوط رگه ها را مشخص کنید. حتماً باید اندازه یقه را بزرگتر در نظر بگیرید. شما می توانید از رگه دوزی یقه هم برای دوختت سارافون ها و هم بلوز ها استفاده کنید. برای دوخت مانتوهای جلو بسته انتخاب مدلی از رگه دوزی گزینه بسیار مناسبی محسوب می شود.  بسیار مهم است که بعد از برش زدن الگوی یقه برای برش پارچه آن را ازهردوطرف بزرگتر در نظر بگیریم.

آشنایی با رگه دوزی یقه

در واقع هم از طرف سرشان به هم از طرف بازی یقه لازم است که به علت درج خطوط رگه بزرگتر در نظر گرفته شوند. شما به راحتی می توانید بر روی یقه های بزرگ هر مدل از رگه دوزی را که در نظر دارید، دوخت کنید. سپس شما به راحتی می توانید بر اساس مدلی که مدنظرتان است خطوط رگه را در قسمت یقه لباس خود علامت بزنید.

به این نکات توجه کنید

  • در این تکنیک باید نهایت دقت خود را به خرج دهید، شاید ظاهراً ساده باشد ولی اینطور نیست. پس حتما سعی کنید که تمامی مراحل را به درستی انجام دهید.
  • شما می توانید در هر قسمتی از لباس خود از تکنیک رگه دوزی استفاده کنید. فقط قبل از هر چیزی آن را بر روی الگو اضافه کنید‌.
  • حتما توجه کنید که جای دوخت را در این تکنیک به شروع و پایان رگه ها یک الی دو سانت بیشتر اضافه کنید.
  • پنس های لباس نیز جزئی از تکنیک رگه دوزی می باشند، پس حتماً آنها را در الگو درج کنید.
  • استفاده از این تکنیک در لباس های اسپرت پرطرفدارتر از سایر سبک لباس ها می باشد‌.
  • در انتخاب سایز رگه مورد نظر خود حتماً کشسانی، آبرفت و اتورفت پارچه خود را نیز در نظر بگیرید.
  • اتوکشی را بعد از هر رگه دوزی فراموش نکنید. برای زیباتر و شکیل تر شدن لباس خود بعد از رگه دوزی حتماً اتوکشی کنید.
4/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا