ترفند دوخت

راهنمای اندازه گیری سایز برای افراد مبتدی + عکس

اولین قدم برای دوخت لباس های جذاب با تن خور عالی، اندازه گیری صحیح سایز است. اندازه گیری سایز بسیار ساده است. شما می توانید به راحتی و با رعایت چند نکته ساده سایز درست خود را به دست آورده و الگوی لباستان را بکشید. بعد از طراحی الگو با استفاده از این اندازه ها، می توانید لباستان را برش زده و بدوزید. اندازه گیری درست سایز لباس اهمیت زیادی برای خیاطان دارد. اگر سایزها درست نباشد، تن خور لباس نهایی هم خوب نخواهد بود. بنابراین اگر در ابتدای کار خیاطی هستید، روی یادگیری روش اندازه گیری سایز تمرکز ویژه ای داشته باشید. در این مطلب قصد داریم درباره تکنیک های اندازه گیری سایز برای افراد مبتدی صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

ژاکارد-مجلسی

اهمیت اندازه گیری درست

قبل از اینکه نحوه اندازه گیری و نکات مربوط به آن را بررسی کنیم، بهتر است درباره اهمیت سایزبندی درست و اصولی بیشتر صحبت کنیم. به طور کلی، اندازه گیری درست نقش عمده ای در تناسب، استایل و ظاهر لباس دارد. وقتی که اندازه گیری ها دقیق باشد، الگوی طراحی شده هم دقیق خواهد بود. بنابراین کمترین میزان ضایعات پارچه و بهترین تن خور لباس را خواهیم داشت. بنابراین اگر دوست دارید یک خیاط حرفه ای شوید، در اندازه گیری درست سایز دقت کنید.

اهمیت اندازه گیری درست

نکات مهم هنگام اندازه گیری سایز

اندازه گیری سایز یک مفهوم کلی و پایه برای شروع الگوسازی و دوخت لباس است. درست یا غلط بودن اندازه ها در کل مسیری که برای دوخت یک لباس طی می کنید تاثیر گذار هستند و نتیجه را هم تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین لازم است در حین اندازه گیری نکات مهمی را رعایت کنید. بعضی از این نکات عبارتند از:

  • به حالت ایستادن افراد توجه کنید. وقتی که می خواهید سایز کسی را به دست آورید، از او بخواهید که در حالت صحیح بایستد. در این حالت، شخص باید به صورت کاملا صاف و بدون قوز، بایستد و پاهایش 15 تا 20 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. همچنین به صورت مستقیم به رو به رو نگاه کرده و چانه خود را بالا نگه دارد.
  • در زمان اندازه گیری، لباس جذب و تا حد امکان نازک بپوشید. این کار باعث می شود که اندازه های بدن با حالت عادی تفاوت چندانی نداشته باشند. توجه داشته باشید که لباس های آزاد و یا خیلی ضخیم باعث خطا در اندازه گیری می شوند.

نکات مهم هنگام اندازه گیری

  • زمان اندازه گیری قد لباس به کفشی که می خواهید با آن بپوشید توجه کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید پیراهن ماکسی و یا شلوار مجلسی خود را با کفش پاشنه بلند بپوشید، حتما این مقدار اضافی را به قد لباستان اضافه کنید. همچنین اگر بتوانید کفش موردنظرتان را در زمان اندازه گیری سایز بپوشید، اندازه ها دقیق تر خواهند بود.
  • در اندازه گیری بخش های افقی، متر را به صورت موازی با سطح زمین نگه دارید. همچنین آن را به اندازه ای آزاد نگه دارید که بتوانید دو انگشت خود را زیر آن قرار دهید. در اندازه گیری بخش های عمودی هم سعی کنید متر را به صورت عمود بر زمین و هم راستا با سطح بدن نگه دارید.

بیشتر بخوانید: با پارچه تور زونیکس و کاربردهای آن آشنا شوید


نحوه اندازه گیری سایز لباس زنانه

حالا که از اهمیت سایزبندی و نکات مربوط به آن مطلع شدید، باید به سراغ نحوه اندازه گیری بخش های مختلف بدن برویم. به طور کلی، برای اندازه گیری استاندارد سایز لباس زنانه یک روند کلی وجود دارد. شما می توانید با پیروی از این روند به راحتی اندازه ها را به دست آورده و کشیدن الگو را شروع کنید.

اندازه گیری سایز قسمت های اساسی

در بیشتر الگوهای خیاطی سه بخش اساسی را اندازه می گیرند. اندازه گیری بقیه قسمت ها بسته به مدل لباسی که می دوزید متفاوت خواهند بود. اندازه های اساسی بدن عبارتند از:

  • دور کمر: دور کمر یکی از بخش های اساسی برای اندازه گیری است. اندازه گیری سایز برای ترسیم الگو از کمر شروع شده و در واقع دور کمر مرجع شما برای اندازه گیری بخش های دیگر است. برای اندازه گیری این بخش می توانید یک نوار یا کش را دور کمر ببندید و تا انتهای فرآیند به عنوان مرجع، ثابت باقی بماند. دور کمر در واقع عبارتست از باریک ترین بخش بالاتنه که زیر قفسه سینه و بالای ناف است. دقت کنید که دور کمر را از روی کمربند اندازه نگیرید.

اندازه گیری سایز قسمت های اساسی

  • دور سینه: یکی دیگر از اندازه های اساسی برای دوخت هر لباسی، دور سینه است. اندازه گیری دور سینه خانم ها هنگام پوشیدن یک لباس زیر مناسب دقیق تر خواهد بود. برای اندازه گیری این بخش لازم است دور برجسته ترین بخش قفسه سینه را زمانی که کاملا صاف و بدون قوز ایستادید، اندازه بگیرید.
  • دور باسن: یکی دیگر از بخش های اساسی برای اندازه گیری سایز، دور باسن است. این کار با اندازه گیری پهن ترین بخش لگن انجام می شود. توجه داشته باشید که متر شما در این بخش باید پایین تر از استخوان لگن قرار گرفته باشد.

قیمت پارچه ژاکارد مجلسی

اندازه گیری سایز قسمت های دیگر بدن

علاوه بر سه قسمت اصلی اندازه گیری شده برای طراحی الگو، قسمت های دیگری هم اندازه گیری می شوند. هر کدام از این بخش ها بسته به مدل لباس انتخابی قابل حذف یا اضافه شدن هستند. بخش های فرعی بدن که برای الگوسازی اندازه گیری می شوند، عبارتند از:

  • فاصله بین دوشانه: فاصله یک سرشانه تا سرشانه دیگر
  • بالاتنه جلو: فاصله بین سرشانه تا خط کمر
  • بالاتنه پشت: فاصله پایه گردن در مرکز تا خط کمر
  • قد آستین: فاصله گوشه شانه تا استخوان مچ در حالتی که آرنج شکسته و به داخل خم شده

اندازه های فرعی

  • بالای لگن: حد فاصل خط کمر و خط لگن، تقریبا روی استخوان لگن
  • دور گردن: اندازه کامل دور گردن بالای استخوان ترقوه
  • دور ران: اندازه گیری دور کامل ترین بخش ران که برای دوخت دامن، لباس مجلسی و شلوار مناسب است.
  • قد لباس: فاصله گردن تا پایین ترین بخش لباس
  • قد دامن و شلوار: فاصله خط کمر تا مچ پا (بسته به میزان بلندی دامن این اندازه می تواند بیشتر هم باشد)

خرید پارچه ژاکارد مجلسی

سایزهای استاندارد بازار

اندازه گیری دستی ابعاد بدن یکی از روش های به دست آوردن سایز است. علاوه بر این روش، شما می توانید از جداول سایز آماده برای به دست آوردن سایز خود و طرافیانتان استفاده کنید. این جداول شامل ابعاد استاندارد ارائه شده از سوی برندهای معتبر حوزه پوشاک هستند. شما می توانید با استفاده از این اندازه ها، لباس هایی استاندارد و خوش دوخت را تهیه کنید. اما لازم به ذکر است که برای افرادی که دارای ایرادات اندامی هستند، اندازه گیری دستی سایز بهترین گزینه است.

جدول سایز استاندارد

اندازه گیری لباس های اور سایز

لباس های اور سایز یکی از ترندهای امروز بازار هستند. اما به نظر شما نحوه اندازه گیری این لباس ها به چه صورت است؟ ممکن است بعضی از خیاطان میزان آزادی این لباس ها در زمان اندازه گیری اعمال کرده و از ابتدا اندازه های بیشتر از حد معمول را یادداشت کنند. اما جالب است بدانید که این روش اشتباه است.

لباس اورسایز

برای اندازه گیری سایز لباس های اور سایز یک روش کلی وجود دارد. برای این کار شما باید در ابتدا اندازه ها را به صورت استاندارد به دست آورید. پس از آن در زمان طراحی الگو بسته به اینکه چقدر لباستان آزاد است، مقادیری را به بخش های مختلف اضافه کنید. این میزان افزایش تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی داشته و قابل تغییر است.

سخن پایانی

همان طور که دیدید، در این مطلب درباره روش اندازه گیری سایز برای افراد مبتدی صحبت کردیم. اندازه گرفتن سایز لباس، گام اول برای شروع الگوسازی و طراحی لباس است. اندازه های درست در تن خور لباس و زیبایی آن نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. بنابراین هر چه این اندازه ها دقیق تر باشند، لباس شما هم بهتر و دقیق تر دوخته خواهد شد.

برای اندازه گیری دقیق به مدل لباس و همچنین نوع پارچه ای که برای آن انتخاب کرده اید دقت کنید. مثلا اگر از پارچه های کشسان مثل مخمل کشی، استفاده می کنید، مقدار کشسانی آن را در زمان اندازه گیری و طراحی الگو در نظر داشته باشید. همچنین اگر قصد دوختن لباس های اور سایز را دارید، اندازه ها را به صورت استاندارد گرفته و در زمان طراحی الگو مقادیری را به آن ها اضافه کنید. اگر در ابتدای راه خیاطی هستید، ممکن است اندازه گیری سایز کمی برای شما سخت باشد. رعایت نکات گفته شده در این مطلب مجله پارچه نگار باعث می شود که کار شما کمی ساده تر شود.

منبع: https://madamsew.com

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا