پارچه شناسی

بهترین پارچه برای روسری کدام است؟

روسری یکی از اجزای اصلی استایل خانم های ایرانی است که مطابق ترندهای روز و موقعیت های مختلف تغییر می کند. این تغییرات در زمینه طرح و نقش، جنس پارچه، ابعاد و نوع پوشیدن روسری رخ می دهد. در سال های گذشته روسری های قواره بزرگ اصلی ترین ترند در میان انواع روسری ها بوده اند. این مدل روسری به قدری محبوب بود که برندهای ایرانی زیادی در زمینه طراحی و تولید روسری مشغول به کار شدند.

در کنار برندهای ایرانی، طراحی و تولید روسری به روش شخصی و سفارشی نیز بسیار پرطرفدار بوده است. شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده که پارچه برای روسری را از کجا می توان تهیه کرد؟ و یا اینکه کدام پارچه برای روسری مناسب است و هر کدام چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله در مورد انواع پارچه برای روسری و ویژگی های پارچه خواهیم گفت. پس از خواندن این مقاله دست به کار شوید تا روسری شخصی و خاص خود را طراحی و آماده کنید.

پارچه سیلک

پارچه برای روسری لوکس و مجلسی

روسری هایی که در موقعیت های رسمی، رویداد ها و مجالس استفاده می شود معمولا بسیار جذاب و شیک هستند. پارچه های براق، لوکس، لخت و حتی کمی لیز برای تولید روسری های مجلسی مناسب هستند.

خرید پارچه حریر طرحدار ترک

پارچه حریر طرحدار، راحت و در دسترس

تنوع پارچه های حریر طرحدار به قدری زیاد است که می توان مطمئن بود که متناسب هر سلیقه ای پارچه برای روسری پیدا می شود. پارچه حریر و حریر ژرژت بسیار خنک، نازک و مناسب آب و هوا و مکان های گرم است. این پارچه بسیار لخت کاملا کاربردی است و می توان انواع طرحدار آن را تهیه کرد و تنها با لبه دوزی پارچه، روسری دلخواه و جذاب خود را تهیه کرد. پارچه حریر روی سر لیز می خورد و به همین خاطر ممکن است برای استفاده روزمره و محیط کاری کمتر مناسب باشد.

پارچه حریر طرحدار

پارچه سیلک انتخابی شیک برای روسری

پارچه سیلک یا ابریشم مصنوعی مانند پارچه حریر بسیار لخت، ظریف، نازک و خنک است. با این تفاوت که پارچه سیلک براق است و جلوه جذابی به روسری می دهد. پارچه برای روسری مجلسی و لوکس متنوع است اما قطعا یکی از بهترین انتخاب ها پارچه سیلک است. پارچه سیلک هم در انواع ساده و هم طرحدار در بازار موجود است. می توانید با خرید پارچه سیلک ساده و استفاده از پرینت های دیجیتال روسری سیلک طرحدار مخصوص به خود را داشته باشید. روسری سیلک یکی از شیک ترین ترندها برای موقعیت های رسمی و استایل های مجلسی در سال های اخیر است.

پارچه سیلک


حتما بخوانید: پارچه نخی سرمه ای خالدار و پیراهن های کژوال


پارچه ساتن، مرغوب و بادوام برای روسری

پارچه ساتن یکی از خوش جلوه ترین پارچه ها برای تولید و دوخت روسری است. این پارچه نسبت به پارچه سیلک درخشش بیشتری دارد. تراکم بافت زیاد و ضخامت بیشتر ساتن باعث شده تا روسری های ساتن نیز از دوام و طول عمر بیشتری برخوردار باشند. ایستایی پارچه ساتن نسبت به پارچه سیلک کمی محکم تر است. این ویژگی ها باعث می شود تا روسری ساتن برای استفاده در تمام فصول مناسب باشد.

پارچه ساتن

پارچه ساتن سیلک

همانطور که از نام این پارچه مشخص است پارچه ای بینابین سیلک و ساتن است. پارچه ساتن سیلک کمی ضخیم تر از پارچه سیلک و کمی نازک تر از پارچه ساتن است. ایستایی، تراکم بافت و دوام و ماندگاری این پارچه نیز مانند دیگر ویژگی های آن بین پارچه سیلک و ساتن قرار دارد. پارچه ساتن سیلک نیز براق و درخشان است و برای استایل های رسمی و نیمه رسمی کاربرد دارد.

پارچه سیلک


مقاله مرتبط: پارچه حریر و ایده دوخت خاص ترین مینی اسکارف ها


روسری لوکس زمستانه با پارچه کشمیر

پارچه کشمیر جزو پارچه های لوکس، با کیفیت و گران قیمت فصول سرد است. این پارچه در انواع ضخیم (مناسب پالتو و کت) و نازک (مناسب شال و روسری زمستانه) تولید می شود. پارچه کشمیر با الیاف ظریف، تراکم بافت کم و ایستایی متوسط (کمی لخت) برای تهیه و دوخت روسری مورد استفاده قرار می گیرد. الیاف پشم به کار رفته در این پارچه باعث می شود که انتخابی گرم برای آب و هوای سردسیر باشد.

شال لوکس کشمیر

قیمت پارچه حریر برای روسری

پارچه های مورد استفاده برای روسری روزمره

روسری روزمره به دلیل کاربردی بودن و استفاده طولانی مدت معمولا از پارچه های کم دردسر و با دوام تولید می شود. پارچه برای روسری روزمره تنوع بسیار زیادی دارد و از الیاف و جنس های مختلفی برای تولید این روسری ها استفاده می شود.

پارچه نخ پنبه برای تمام فصول

یکی از اصلی ترین گزینه ها برای طراحی و تولید روسری های روزمره پارچه نخ پنبه است. این پارچه که تماما از الیاف پنبه تولید می شود با ضخامت های کم تا زیاد برای همه فصول مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه نخ پنبه چروک پذیر، لطیف و بسیار تنفس پذیر است. تنوع پارچه نخ پنبه به قدری زیاد است که می توان هم برای استفاده روزمره و هم موقعیت های رسمی از آن استفاده کرد. سطح ظاهری این پارچه ممکن است کمی پرز داشته باشد و یا حتی کاملا صیقلی باشد.

شال نخی مشکی و سفید

پارچه پلی استر، نازک و بادوام

پارچه پلی استر به دلیل استفاده از الیاف صنعتی پلی استر می تواند بسیار متغیر و متنوع باشد. پارچه پلی استر ممکن است ظاهری شبیه به پارچه نخی داشته باشد اما ویژگی های آن با پارچه نخی متفاوت است. پارچه پلی استر چروک نمی شود و جاذب رطوبت نیست. در برابر سایش مقاوم است و دوام و طول عمر خوبی دارد. روسری با پارچه پلی استر به روی سر لیز نمی خورد و برای استفاده روزمره و مداوم کاملا مناسب است.

پارچه پلی استر

پارچه ترکیبی پنبه و پلی استر

پارچه برای روسری روزمره ویژگی های مختلفی مانند چروک پذیری کم، سبکی، تنفس پذیری، دوام وطول عمر بالا و تنوع ظاهری داشته باشد. برای رسیدن به تمام این خصوصیات، کارخانجات نساجی از ترکیب پنبه و پلی استر استفاده می کنند. این پارچه ترکیبی علاوه بر لطافت و ایستایی لخت و مناسب روسری، چاپ پذیری خوب و کیفیت مناسبی دارد. این پارچه نیز در ضخامت های مختلف برای همه فصول تولید می شود.

روسری قواره بزرگ با پارچه ترکیبی

پارچه وال، گزینه ای خنک برای تابستان

پارچه وال پارچه ای بسیار ظریف، لطیف، کم تراکم و خنک است که با الیاف پنبه، ابریشم و یا الیاف ترکیبی تولید می شود. پارچه وال که برای دوخت روسری از آن استفاده می شود اغلب از جنس پنبه است. این پارچه بسیار سبک است و گزینه ای دوست داشتنی برای تابستان است. این پارچه در دو نوع صاف و چروک تولید می شود.

شال وال

پارچه برای روسری ضخیم

با شروع فصل پاییز تقاضا برای تولید روسری ضخیم و به اصطلاح پشمی افزایش می یابد. جالب است بدانید که اغلب این روسری های پشمی با الیاف اکریلیک تولید می شوند. پارچه های پشمی مصنوعی (اکریلیک) بسیار لطیف و نرم هستند و در تماس با پوست صورت ایجاد خارش یا حساسیت نمی کنند. به دلیل سطح پرزدار این پارچه ها نمی توان به روی آن ها چاپ دیجیتال انجام داد و بیشتر این پارچه ها ساده، جناغی و یا چهارخانه هستند. پارچه پشمی مناسب از ضخامت و تراکم بافت کمتری نسبت به دیگر پارچه های ضخیم برخوردار است.

خرید پارچه حریر شاین

روسری ضخیم زمستانه

پارچه های نیمه صنعتی با پایه گیاهی

پارچه ویسکوز که پایه گیاهی دارد به دلیل نوع تولید خود نیمه صنعتی به شمار می آید. پارچه ویسکوز به دلیل شباهتی که به پارچه نخی دارد ممکن است که با آن اشتباه گرفته شود. پارچه ویسکوز، لیوسل و تنسل که همه از تنه درختان تولید می شوند، بسیار نرم، لطیف و نازک هستند. این پارچه ها با وجود چروک پذیری که دارند، با اتوکشی با دمای متوسط به راحتی صاف می شوند. پارچه ویسکوز، لیوسل و تنسل برای تولید روسری تابستانه و روزمره بسیار مناسب هستند. همچنین به دلیل مصرف کم آب برای تولید این پارچه و الیاف پایه گیاهی که دارند در مد پایدار بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

پارچه ویسکوز، لیوسل، تنسل

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا