پارچه شناسی

تفاوت های پارچه پوپلین و پارچه تترون

دو نوع از پارچه های بسیار پرکاربرد در صنعت لباس، پارچه پوپلین و پارچه تترون هستند. این دو نوع پارچه، با کیفیت های گوناگون، رنگ ها و طرح های متنوع توسط بسیاری از کارخانه های نساجی تولید و روانه بازار می شوند. در این مقاله، معرفی مختصری از هر دوی این پارچه ها خواهیم داشت. سپس، به بیان تفاوت پارچه پوپلین و پارچه تترون از جوانب مختلف می پردازیم. با ما همراه باشید تا با این دو پارچه بسیار پرکاربرد و تفاوت هایشان بیشتر آشنا شوید.

پارچه پوپلین چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

پارچه پوپلین نوعی پارچه بادوام، سبک و خشک (ایستایی محکم) است که با الیاف مختلفی بافته می شود. نوع بافت این پارچه، تار و پودی ساده است. این پارچه بعد از بافت رنگ آمیزی شده و یا با استفاده از تکنیک های چاپ مختلف، طرحدار می شود.

 

تاریخچه پارچه پوپلین

پارچه پوپلین اولین بار در قرن پانزدهم و در کشور فرانسه بافته شد. نام این پارچه برگرفته از کاخ پاپلینو (مقر پاپ) در شهر اوینیون فرانسه، یعنی جایی که اولین بار بافته شد، است. در ابتدا، این پارچه با استفاده از الیاف ابریشمی برای تارها و الیاف پشمی برای پودها تولید می گردید. در آن زمان، به علت محکمی و دوام بالای این پارچه، برای دوخت لباس های بادوام و روکش صندلی به کار می رفت.

پارچه پوپلین چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

 

با ورود پنبه از هند به اروپا، بافت این پارچه شکل جدیدتری به خود گرفت. الیاف ابریشمی و پشمی جایگزین الیاف نخ پنبه شدند و تولید پارچه پوپلین مقرون به صرفه و بهینه تر شد. با ورود الیاف مصنوعی به دنیای نساجی، باز هم ترکیب الیاف به کار برده شده در این پارچه تغییر کردند. همان طور که گفتیم، امروزه بیشترین پارچه پوپلین موجود در بازار، ترکیبی از الیاف پنبه و پلی استر (الیاف مصنوعی) هستند.

خرید پارچه پوپلین ساده از پارچه نگار

الیاف به کار برده شده در پارچه پوپلین

الیاف اصلی به کار برده شده در این پارچه بیشتر نخ پنبه هستند. با این همه، این پارچه با الیاف طبیعی دیگری مانند ابریشم و پشم و همچنین الیاف انسان ساز مانند ویسکوز نیز تولید می گردد. امروزه بیشترین پارچه های پوپلین موجود در بازار، با ترکیبی از الیاف نخ پنبه و پلی استر بافته می شوند.

الیاف به کار برده شده در پارچه پوپلین

با این همه، بیشترین درصد پارچه های پوپلین را الیاف نخ پنبه تشکیل می دهند. معمولاً به این نوع از پارچه پوپلین، پارچه پلی پوپلین (Polypoplin) گفته می شود که با علامت اختصاری PP در کناره های پارچه مشخص می شوند. در کنار علامت PP، درصد الیاف به کار برده شده در بافت پارچه نوشته می شوند.

بافت پارچه پوپلین به چه صورت است؟

پارچه پوپلین به شیوه تار و پودی ساده بافته می شود. در این شیوه، پودها به صورت یک در میان از رو و زیر تارها عبور داده می شوند. ضخامت الیاف در این پارچه متفاوت است که در نتیجه پارچه های موجود در بازار نیز ضخامت های مختلفی دارند. یک نکته مهم در بافت پارچه پوپلین این است که الیاف به کار برده شده در پود ضخامتی چندبرابر نسبت به الیاف به کار برده شده برای تار دارند.

بافت پارچه پوپلین


حتما بخوانید: ۸ استایل خیابانی با پارچه پوپلین سفید


پارچه پوپلین چه ویژگی هایی دارد؟

همه پارچه هایی که در بافت آنها از الیاف نخ پنبه استفاده می شود، جاذب رطوبت هستند. پارچه پوپلین نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجا که درصد الیاف نخ پنبه به کار برده در پارچه های پوپلین امروزی بیشتر از الیاف مصنوعی است، این پارچه ها چروک پذیری بالایی هم دارند. البته چروک های پارچه به راحتی با اتو برطرف می شوند.

پارچه پوپلین به ندرت دچار پارگی، پوسیدگی و پرز گرفتگی می شود که نشان از دوام و ماندگاری بالای این پارچه دارد. همچنین، پارچه پوپلین از قابلیت تنفس بالایی برخوردار است که یعنی جریان هوا به خوبی از این پارچه گذر می کند.

پارچه پوپلین | پارچه نگار

 

این پارچه، یک پارچه نرم و لطیف است که وزن سبکی هم دارد. علاوه بر ویژگی های بیان شده، پارچه پوپلین به خوبی رنگ را جذب می کند. به همین دلیل، ثبات رنگی بالایی داشته و در بازار، در انواع رنگ ها و طرح های مختلف پیدا می شود.

پارچه پوپلین شرایط نگهداری سختی ندارد. به راحتی با ماشین لباسشویی شسته می شود و به آسانی هم اتو می گردد. تنها نکته در مورد این پارچه، استفاده از شوینده های ملایم و خشک کردن آن در سایه است. همچنین، بهتر است لباس هایی که با این پارچه دوخته می شوند، تا نشوند و روی چوب رخت آویزان شوند تا چروک نگردند.

پارچه پوپلین چه کاربردهایی دارد؟

از پارچه پوپلین برای دوخت انواع لباس مانند مانتو، شومیز، پیراهن، دامن و… استفاده می شود. همچنین به عنوان خرج کار بر روی پارچه های دیگر کاربرد دارد. به علت دوام بالا، از این پارچه در دوخت لباس کار نیز استفاده می شود. از کاربردهای دیگر پارچه های پوپلین، می توان به استفاده به عنوان ملحفه، روبالشی، دستمال سفره، رومیزی و… اشاره کرد.

شومیز و پیراهن دخترانه پوپلین

قیمت پارچه پوپلین نخی

پارچه تترون چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

تترون نوعی پارچه پلی استر است که توسط صنایع توری (Toray) تولید می شود. برخلاف تصور عموم، این پارچه ترکیبی از پلی استر و ریون (یا هر نوع الیاف دیگری) نیست. پارچه تترون، یک پارچه 100% پلی استر است. البته به دلیل خطرناک شناخته شدن الیاف پلی استر برای سلامت انسان، امروزه این پارچه با ترکیبی از الیاف پلی استر و الیاف طبیعی به ویژه نخ پنبه تولید می شود. به این نوع از پارچه تترون، پارچه تترون نخ (Tetron cotton) گفته می شود که با علامت اختصاری TC در کناره پارچه مشخص می گردد. در کنار علامت اختصاری، درصد الیاف به کار برده شده در پارچه چاپ خواهد شد.

پارچه تترون چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

تاریخچه

الیاف پلی استر، اولین الیاف مصنوعی ساخته شده توسط بشر هستند. این الیاف در خلال جنگ جهانی دوم و به علت محدودیت واردات الیاف ابریشم از آسیا، در کشور آمریکا تولید شدند. ماده اصلی این الیاف پلی اتیلن ترفتالات است که یکی از مشتقات نفت به شمار می رود.

پس از تولید این الیاف که تحول بزرگی در دنیا محسوب می شد، کارخانه های بسیاری در کشورهای مختلف مبادرت به تولید پارچه های پلی استر کردند. هر کارخانه، این پارچه را با یک نام متفاوت نام گذاری کرد. برای نمونه، در کشور آمریکا، پارچه های پلی استر با نام داکرون و در بریتانیا با نام تریلن شناخته می شوند. بیش از چهل سال پیش نیز، کارخانه ژاپنی توری این پارچه را با نام تترون وارد بازار کرد. از دیگر نام های این پارچه می توان به ترویرا (آلمان)، ترگال (فرانسه)، ترتیال (ایتالیا)، کودل (یک کارخانه دیگر آمریکایی) و ترلنکا (هلند) اشاره کرد.

الیاف به کار برده شده

پارچه تترون از الیاف پلی استر تولید می شود. آن چه که امروزه در بازار ایران به نام پارچه تترون معروف است، در اصل پارچه تترون نخ نام دارد. پارچه تترون نخ، با ترکیبی از الیاف پلی استر و نخ پنبه تولید می شود. البته الیاف دیگری مانند ویسکوز و لاکرا هم در بافت این پارچه استفاده می شوند. بسته به ضخامت الیاف به کار برده شده، پارچه های تترون تولیدی ضخامت مختلفی دارند. این پارچه با عرض های مختلفی در بازار موجود است.

الیاف به کار برده شده

تولید الیاف پلی استر از سال 1945 آغاز شده است. امروزه این الیاف، در رتبه اول بیشترین الیاف تولید شده در جهان قرار دارند.

بافت پارچه تترون به چه صورت است؟

بافت پارچه تترون به صورت تار و پودی ساده می باشد. همچنین ضخامت الیاف به کار برده شده برای تار و پود یکسان است. پارچه تترون 100% پلی استر، امروزه در صنعت لباس کاربردی ندارد. به جای آن، پارچه تترون نخ استفاده می شود که ترکیبی از الیاف مصنوعی و طبیعی است. تکنولوژی بافت این پارچه بسیار آسان بوده و در بسیاری از کارخانه ها، این پارچه یکی از تولیدات اصلی به شمار می رود. یک نکته مهم در مورد پارچه تترون نخ این است که بیش از 50% این پارچه از الیاف پلی استر تشکیل شده است.

بافت پارچه تترون به چه صورت است؟

پارچه تترون چه ویژگی هایی دارد؟

پارچه تترون | پارچه نگار

راحتی استفاده، پرز نشدن، ثبات رنگ، استحکام کششی بالا، جذب رطوبت کم، خشک شدن سریع، چروک پذیری کم از ویژگی های پارچه تترون هستند. همچنین این پارچه قیمت بسیار مناسبی دارد و جزء پارچه های ضد حساسیت به شمار می رود. پارچه تترون سبک و خنک است و ثبات رنگی بالایی دارد.

مشاهده پارچه پوپلین مانتویی

پارچه تترون چه کاربردهایی دارد؟

پارچه تترون یکی از پرکاربردترین پارچه ها در دنیای امروز است. در صنعت لباس، از این پارچه برای دوخت انواع مانتو، شومیز، مقنعه، چادر و … استفاده می شود. همچنین نوعی از پارچه تترون به نام پارچه تترون بیمارستانی وجود دارد که برای دوخت روپوش های کادر درمان و لباس بیماران کاربرد دارد. از پارچه تترون برای ملحفه، روبالشی، رومیزی و… نیز استفاده می شود.

 

بررسی تفاوت پارچه پوپلین و پارچه تترون

اگر تا اینجای مقاله با ما همراه بودید، به احتمال زیاد متوجه تفاوت های این دو پارچه شده اید. در این بخش، تفاوت پارچه پوپلین و پارچه تترون را از جوانب مختلف بیان خواهیم کرد.

تفاوت از نظر الیاف

همان طور که گفتیم پارچه پوپلین اولین بار با استفاده از الیاف ابریشم و پشم بافته شد. پارچه تترون نیز اولین بار با الیاف 100% پلی استر بافته شده است. پارچه های پوپلین و تترون امروزی معمولاً ترکیبی از الیاف نخ پنبه و پلی استر هستند. با این همه، درصد الیاف نخ پنبه در پارچه پوپلین بیشتر از پارچه تترون است.

تفاوت از نظر بافت

بافت هر دو پارچه پوپلین و تترون، تار و پودی ساده است. اما در پارچه های پوپلین، ضخامت الیاف پود چند برابر الیاف تار است. در حالی که ضخامت الیاف تار و پود پارچه های تترون یکسان است. این تفاوت پارچه پوپلین و پارچه تترون، اصلی ترین تفاوت این دو پارچه به شمار می رود.

تفاوت از نظر بافت

تفاوت پارچه پوپلین و پارچه تترون از نظر ویژگی هایی که دارند

با توجه به درصد الیاف نخ پنبه و پلی استر به کار برده شده در این دو پارچه، تفاوت بسیاری در ویژگی های این دو پارچه وجود دارد.

پارچه پوپلین نخ پنبه بیشتری دارد و به همین دلیل جاذب رطوبت و آب است. در حالی که پارچه تترون جذب آب بسیار کمتری دارد. قابلیت تنفس پارچه پوپلین هم از تترون بیشتر و در نتیجه خنک تر است. هر دوی این پارچه ها، پارچه های سبکی هستند اما میزان سبکی آنها به ضخامت الیاف به کار برده شده بستگی دارد.

هر دوی این پارچه ها از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار هستند. با این حال، به علت وجود درصد بالاتر الیاف پلی استر در پارچه این تترون، دوام این پارچه در برابر آفتاب و سایش از پارچه های پوپلین بیشتر است.

تفاوت پارچه پوپلین و پارچه تترون از نظر ویژگی هایی که دارند


مقاله مرتبط: 10 مدل پیراهن پوپلین جایگزین مانتو


همچنین، به دلیل ارزان تر بودن الیاف پلی استر، قیمت پارچه تترون نسبت به پوپلین مناسب تر است.

یک تفاوت پارچه پوپلین و پارچه تترون در میزان چروک پذیری این دو پارچه است. هر چه الیاف پلی استر در یک پارچه بیشتر باشد، چروک پذیری آن هم کمتر خواهد بود. در مورد پارچه های پوپلین، هر چه ضخامت الیاف پنبه بیشتر باشد، میزان چروک شدن آنها هم بیشتر خواهد بود.

پارچه هایی که الیاف نخ پنبه آنها بیشتر است، دیرتر خشک می شوند، زیرا جذب آب بالاتری دارند. در نتیجه، پارچه های تترون زودتر از پارچه های پوپلین خشک می شوند.

تفاوت از نظر کاربرد

تفاوت از نظر کاربرد

هر دو پارچه پوپلین و تترون جزء پراستفاده ترین پارچه ها در صنعت لباس هستند. هرچند که شاید به دلیل ارزان تر بودن پارچه تترون، بیشتر تولیدهای لباس تمایل بیشتری به استفاده از این پارچه دارند. الیاف طبیعی برای سلامت انسان خطری ندارند. به همین دلیل، امروزه استفاده از پارچه هایی که الیاف طبیعی بیشتری دارند، در حال افزایش است.

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی تفاوت پارچه پوپلین و پارچه تترون از جوانب مختلف پرداختیم. همچنین مختصری در مورد هر کدام از این پارچه ها، ویژگی ها و کاربردهای آنها صحبت کردیم. با توجه به ضررهای الیاف مصنوعی برای سلامت انسان، توصیه می کنیم از پارچه هایی برای لباس های خود استفاده کنید که الیاف طبیعی بیشتری در آنها به کار برده شده است.

 

منبع: /www.contrado.co.uk

4.1/5 - (31 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا