پارچه شناسی

پارچه شانتون مانتویی و آشنایی با انواع آن

حتما تا به حال نام پارچه شانتون را در هنگام خرید مانتو شنیدید. حتی ممکن است همکنون چندین مانتو از این پارچه پرطرفدار در کمد لباس خود داشته باشید. پارچه شانتون در دسته پارچه های مانتویی مناسب تابستان قرار دارد. همانطور که می دانید، پارچه مانتویی مناسب تابستان باید ویژگی های خاصی داشته باشد. در صدر این ویژگی ها، وزن کم و خنکی پارچه قرار دارد. پارچه شانتون مانتویی تمام این ویژگی ها را دارد، علاوه بر این دوام بالای آن نیز یکی از مهمترین ویژگی های این پارچه است. اگر به دنبال یک پارچه مانتویی تابستانی برای استایل روزمره هستید، شانتون نخ می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. در ادامه این مطلب ما قصد داریم به مدل های مختلف این پارچه و ویژگی های هر یک بپردازیم. اگر دنیای پارچه های شانتون برای شما جذاب است، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

خرید پارچه شانتون نخ مانتویی

پارچه شانتون مانتویی چیست

شانتون به عنوان یکی از محبوب ترین پارچه های تابستانی از الیاف مصنوعی تولید می شود. در واقع درصد بالایی از مدل های مختلف این پارچه دارای الیاف اکرولیک و پلی استر هستند. به همین دلیل پارچه شانتون نخ جایگاه ویژه ای در میان مدل های مختلف این پارچه دارد. معمولا پارچه های دارای الیاف مصنوعی برای فصول گرم توصیه نمی شود. اما شانتون با توجه به بافت خاصی که دارد، بسیار خنک است. بافت تار و پودی، ساده ترین روش بافت پارچه است که باعث می شود هوا به سادگی از میان الیاف عبور کند. شانتون نیز با داشتن چنین بافتی فارغ از جنس الیاف، تنفس پذیری بالایی دارد. به همین دلیل زمانی که شانتون دارای الیاف نخ باشد، می توان آن را به عنوان خنک ترین پارچه تابستان در نظر گرفت.

پارچه شانتون مانتویی چیست

در نتیجه اگر به دنبال پارچه ای برای دوخت مانتو هستید، پارچه شانتون نخ مانتویی برای شما مناسب است. این پارچه اگر دارای الیاف مصنوعی باشد، آبرفت ندارد. چروک پذیری آن نیز بسیار اندک است و به همین دلیل نیاز به اتو کشی مدام هم نخواهید داشت. به راحتی این پارچه را می توانید ساعت های طولانی بپوشید و نگران آهار و زیبایی آن نباشید. علاوه بر این، دوام بالای شانتون یکی از مهمترین ویژگی های آن است. این پارچه در استفاده طولانی مدت تغییر رنگ نخواهد داد. گلوله گلوله نیز نمی شود و حتی بر اثر شستشوی هر روزه تغییری در فرم و الیاف آن ایجاد نمی شود. اگر به دنبال پارچه ای باکیفیت برای استفاده هر روزه هستید، شانتون گزینه ایدئالی برای شما خواهد بود.


حتما بخوانید: پارچه شانتون نخ و انواع مدل مانتو رسمی


با مدل های مختلف پارچه شانتون مانتویی آشنا شوید

تنوع بالای پارچه شانتون مانتویی در طرح و رنگ این امکان را به شما می دهد تا با آن مانتوهای جذابی برای تابستان طراحی کنید. به همین دلیل بد نیست قبل از هر چیز، اندکی بیشتر با این پارچه و مدل های مختلف آن آشنا شوید.

پارچه شانتون مانتویی دو نخ

پارچه شانتون مانتویی دو نخ

این پارچه به طور معمول تک رنگ و کاملا ساده است. مدل های کاملا ساده پارچه شانتون مانتویی دو نخ هستند. یعنی در تولید آنها تنها از دو نخ تار و پودی هم رنگ استفاده شده است. البته جنس این نخ ها ممکن است کاملا پنبه ای یا مصنوعی باشند. در واقع دو یا سه نخ بودن این پارچه تاثیر مستقیمی بر ظاهر و رنگ آن دارد.

قیمت پارچه شانتون نخ مانتویی

 

پارچه شانتون سه نخ

پارچه شانتون سه نخ

همانطور که اشاره شد، تعداد نخ ها علاوه بر تراکم پارچه، تاثیر بسیاری بر رنگ آن دارد. این پارچه دوست داشتنی و ساده با اضافه شدن یک نخ رنگی، جلوه زیباتری به خود می گیرد. پارچه شانتون سه نخ معمولا از دو یا سه نخ با رنگ های متفاوت یا متعلق به یک طیف تولید می شود. اگر به پارچه های ساده علاقه دارید و به دنبال جلوه ای متفاوت و ظریف هستید، این پارچه می تواند برای شما مناسب باشد.

پارچه شانتون مانتویی طرحدار

پارچه شانتون بافت و الیاف مناسبی برای طرح چاپی دارد. به همین دلیل از آن برای تولید پارچه مانتویی طرحدار استفاده می شود. زیرا توانایی بالایی در حفظ کیفیت رنگ دارد و در هنگام چاپ با حرارت بالا نیز کاملا مقاوم است. پارچه شانتون حاشیه دار و مدل طرح کاشی دو مدل بسیار کاربردی و دوست داشتنی از این پارچه طرحدار پرفروش است.


مقاله مشابه: پارچه شانتون نخ و نکات مراقبتی و دوخت آن


پارچه شانتون اسلپ

شانتون اسلپ

اگر به دنبال پارچه ای نازک و نخی هستید، پارچه شانتون اسلپ را به شما توصیه می کنیم. این پارچه از هر نظر مشابه شانتون نخ است اما بسیار نازک تر بوده و اندکی بدن نما به نظر می رسد. اگر قصد دارید از آن برای دوخت مانتو استفاده نمایید، به یک پارچه نخی به عنوان آستر نیاز خواهید داشت. انواع پارچه وال و لینن می توانند آسترهای مناسبی برای این پارچه باشند.

خرید پارچه شانتون نخ ساده

پارچه شانتون اسکاچی

پارچه شانتون مانتویی معمولا زیر دستی برجسته اما کاملا لطیف دارد. شانتون اسکاچی اما همانطور که از نام آن پیداست، کاملا لطیف نیست. در واقع بافت این پارچه در مقایسه با سایر مدل های شانتون، درشت تر است. به همین دلیل توصیه می شود از آن تنها در فصول سرد و خنک مانند بهار و تابستان استفاده نمایید. زبری این پارچه آزاردهنده نیست و می توانید با یک لباس راحت مانند تی شرت آن را بپوشید و از زیبایی این پارچه لذت ببرید.

شانتون کنفی

شانتون کنفی

برخلاف شانتون اسلپ که بافتی متراکم و نازک دارد، شانتون کنفی دارای الیاف برجسته و کنفی شکل است. اگر به پارچه های کنفی یا لینن علاقه دارید، این مدل از پارچه شانتون مانتویی هم می تواند برای شما مناسب باشد. ایستایی این پارچه اندکی نسبت به مدل های دیگر شانتون بیشتر است. شما می توانید از آن برای دوخت شلوار و کت نیز استفاده نمایید. مخصوصا اگر استایلی راحت و کژوال را می پسندید.

پارچه شانتون ترک

ترکیه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان پارچه در سراسر جهان شناخته می شود. به دلیل نزدیکی ایران به ترکیه، شما می توانید مرغوب ترین پارچه های ترک را با قیمتی مناسب تهیه کنید. پارچه شانتون ترک با تنوع بالایی در بازار موجود است و می توانید با آن لباس های بادوامی برای خود طراحی نمایید.

5 نکته برای خرید پارچه شانتون نخ مانتویی

اگر برای دوخت مانتو تابستانی خود ترغیب شدید که پارچه شانتون بخرید، بد نیست نکاتی را در نظر داشته باشید. این نکات به شما کمک می کنند خرید بهتری را تجربه کنید.

به الیاف پارچه شانتون مانتویی توجه کنید

همانطور که گفته شد، شانتون معمولا از الیاف مصنوعی تولید می شود. البته پارچه شانتون نخ یکی از پرفروش ترین پارچه های موجود در بازار است. اما اگر شناختی از الیاف پارچه ندارید، بهتر است در هنگام خرید به دقت الیاف آن را بررسی کنید. حتی می توانید با فروشنده مشورت کرده و به دنبال بهترین الیاف برای مدل لباس مورد نظر خود باشید.

یک مدل مانتو مناسب انتخاب کنید

معمولا مانتوهای تابستانی اورسایز و گشاد هستند. این مدل ها باعث می شوند هوا به راحتی بین الیاف و لایه های مختلف لباس جریان داشته باشد. با توجه به اینکه پارچه شانتون مانتویی کشسانی ندارد، کاملا برای دوخت چنین مانتوهایی مناسب است. دوخت لباس های تنگ با این پارچه می تواند ریسک آسیب دیدن الیاف آن را بالا ببرد. زیرا بافت تار و پودی شانتون بر اثر کشش زیاد در قسمت درزها ممکن است پاره شده یا حداقل آسیب ببیند.

طرح مناسب فرم اندام خود را پیدا کنید

اگر اضافه وزن دارید و مایلید لاغرتر به نظر برسید پارچه شانتون مانتویی طرحدار برای شما چندان مناسب نیست. اگر به لباس های طرحدار علاقه دارید، می توانید مدل های حاشیه دار را انتخاب کنید. البته طرح ها ریز و عمودی نیز برای شما مناسب است. طرح های درشت و افقی باعث می شود کمی کوتاه تر به نظر برسید.

در مورد آبرفت پارچه سوال بپرسید

پارچه شانتون مانتویی به دلیل داشتن الیاف مصنوعی معمولا آبرفت ندارد. اما در مدل های تمام نخ این پارچه ممکن است شاهد اندکی آبرفت باشید. اگر در شناخت پارچه چندان تخصص ندارید، توصیه می شود حتما در این مورد از فروشنده سوال کنید. آبرفت پارچه ممکن است در دوخت نهایی لباس شما تغییر سایز ایجاد کند.

خلاقانه عمل کنید

در هنگام خرید پارچه شانتون می توانید با ترکیب آن با پارچه های مختلف، لباس های فوق العاده ای طراحی کنید. شانتون طرحدار به سادگی با شانتون ساده و انواع کرپ ترکیب می شود. مدل های ساده این پارچه را نیز می توانید با پارچه های طرحداری مانند لینن سوزن دوزی ست کنید. در هنگام خرید پارچه شانتون تنها کافی است کمی خلاقانه عمل کنید. خواهید دید با این پارچه ساده و دوست داشتنی لباس های متنوع و بی نظیری می توان طراحی کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا