روش های مراقبتی از پارچه

پارچه وال سوزن دوزی هندی و نحوه مراقبت از آن

پارچه وال سوزن دوزی هندی به عنوان یکی از زیباترین و محبوب‌ ترین پارچه های سنتی است. این پارچه دارای طرح های کار شده و تزئیناتی زیبا و منحصر به فرد است. پارچه وال سوزن دوزی یا همان پارچه وال خامه دوزی دارای گلدوزی های یکنواخت و منظم است. این پارچه با الیاف بسیار ظریفی بافته می شود. پارچه وال خامه دوزی پارچه ای سبک و خنک است. این پارچه با ویژگی تنفس پذیری عالی برای دوخت لباس های تابستانه مناسب است.

پارچه وال خامه دوزی دارای انواع مختلفی از قبیل وال خامه دوزی رنگی و وال خامه دوزی مشبک است. این پارچه دارای کاربردهای گوناگونی در دوخت انواع مانتو های سنتی و کژوال، شومیز، پیراهن شلوار، دامن، سارافون دارد. برای مراقبت صحیح از پارچه باید نحوه درست شست و شو خشک کردن دوخت و اتوکشی این پارچه را بدانید.

قیمت پارچه وال سوزن دوزی

 

در این مطلب تمامی نکات مربوط به این روش های مراقبتی را بیان می کنیم. برای شستشوی این پارچه باید دمای آب را در درجه سرد تنظیم کنید چرا که آب گرم باعث آب سیب رساندن به این پارچه می شود. هرگز برای خشک کردن لباس های وال خامه دوزی از خشک کن چرخشی ماشین لباسشویی استفاده نکنید. برای شستشوی پارچه باید از شوینده های ملایم و فاقد سفید کننده استفاده کرد.

خشک کردن این پارچه با استفاده از اتو کشی نیز توصیه نمی شود؛ زیرا حرارت بالا و طولانی باعث آسیب رساندن به پارچه می شود. برای اتوکشی این پارچه بهتر است از اتو بخار با دمای پایین و متوسط استفاده کنید. همچنین پارچه را از جهت پشت آن اتو کنید. با استفاده از لایه محافظ می‌توانید اتوکشی ایمن تری را تجربه کنید. برای مطالعه مطالب بیش تر در خصوص روش های نگهداری و مراقبت از پارچه وال خامه دوزی این مطلب را در اختیار شما قرار دادیم.

روش کاربردی در شست و شوی پارچه وال سوزن دوزی

امکان شست و شوی پارچه وال خامه دوزی به دو صورت دستی و با ماشین لباس شویی وجود دارد. اما راه حل بهتر شست و شو به روش دستی است. استفاده از ماشین لباسشویی ممکن است باعث خراشیدگی و آسیب به پارچه شود. با شست و شوی دستی این پارچه، پارچه شما طول عمر بیش تری خواهد داشت. همچنین این پارچه با خامه دوزی های ظریفی طراحی و دوخته شده است. به همین دلیل در ماشین لباسشویی ممکن است این خامه دوزی ها آسیب ببینند.

روش کاربردی در شست و شوی پارچه وال سوزن دوزی

 

اگر برای شست و شوی این پارچه ناچار به استفاده از ماشین لباس شویی شدید، تنظیمات آن را برای شست و شوی لباس های ظریف تنظیم کنید. یکی دیگر از راه کارهای کاربردی این است که این پارچه را در داخل کیسه شست و شو قرار دهید.

برای شست و شوی پارچه وال خامه دوزی باید یکسری نکات را رعایت کنید تا پارچه شما آسیب نبیند. در این بخش این موارد را بررسی خواهیم کرد.


حتما بخوانید: پارچه وال خامه دوزی و ویژگی های آن


استفاده از آب سرد

هنگام شستشو، از آب سرد استفاده کنید. آب گرم ممکن است باعث آسیب رساندن به پارچه شود.

استفاده از مواد شوینده ملایم و نرم کننده

استفاده از مواد شوینده ملایم و نرم کننده

بهتر است از مواد شوینده ملایم استفاده کنید تا پارچه آسیب نبیند. شوینده های حاوی سفید کننده باعث آسیب رساندن به این پارچه می شوند. لازم به ذکر است که در شست و شوی این پارچه می توانید از مایع نرم کننده نیز استفاده نمایید.

شست و شو به تنهایی

اگر قصد شست و شوی پارچه وال سوزن دوزی هندی را دارید، بهتر است آن را از دیگر پارچه ها جدا کنید. چرا که ممکن است سایر لباس ها  و پارچه ها به وال خامه دوزی رنگ دهند.

شست و شوی طولانی با آب زیاد ممنوع

با شست و شوی طولانی مدت پارچه وال سوزن دوزی و استفاده از آب زیاد، ممکن است پارچه شما آسیب ببیند.

نکات مهم مراقبت از پارچه وال سوزن دوزی

اگر می خواهید پارچه وال سوزن دوزی هندی خود را برای مدت طولانی داشته باشید، باید این نکات را رعایت کنید:

استفاده از دکمه های ایمن :در صورتی که پارچه وال سوزن دوزی هندی شما دکمه دار است، بهتر است از دکمه های سبک و راحت استفاده کنید. دکمه های فلزی ممکن است باعث خراشیدگی پارچه شوند.

نگهداری در محل مناسب: پارچه وال سوزن دوزی هندی را باید در محیط خشک و خنک قرار بگیرد. نگهداری لباس و پارچه وال خامه دوزی در محیط های گرم و مرطوب ممکن است باعث رشد قارچ و باکتری در پارچه شود.

نکات مهم مراقبت از پارچه وال سوزن دوزی

استفاده از پارچه آستری:  برای تن خور راحت و لطیف برخی از انواع پارچه وال سوزن دوزی هندی، می توانید از پارچه آستری استفاده کنید. پارچه آستری، پارچه اصلی را در برابر کشیدگی و سایش حفظ می کند.

خرید پارچه وال سوزن دوزی هندی

 

رفع ایرادات پارچه: اگر در خامه دوزی پارچه مشکلی ایجاد شد مثلاً بر اساس کشیدگی نخ آن باز شد یا ایرادی به وجود آمد، می توانید با استفاده از سوزن و نخ، خطا را اصلاح کنید. در صورتی که خطای بزرگی پیش آمد، بهتر است از کمک یک متخصص در این زمینه استفاده کنید.

روش خشک کردن اصولی پارچه وال سوزن دوزی هندی

پارچه وال سوزن دوزی هندی را بعد از شست و شو باید به درستی خشک کنید. برخی از انواع پارچه های وال سوزن دوزی هندی به دلیل نازک بودن و حساس بودن، نیاز به خشک کردن با دقت دارند. بهتر است از خشک کننده با حالت سرد استفاده کنید و از خشک کردن در ماشین لباسشویی بپرهیزید.

بهتر است از خشک کن های ماشین لباسشویی استفاده نکنید. استفاده از خشک کن لباس ممکن است باعث کاهش طول عمر پارچه شود. آویزان کردن پارچه وال سوزن دوزی هندی ممکن است باعث کشیدگی و افتادن آن شود. خشک کردن این پارچه با اتو کشی نیز توصیه نمی شود؛ چرا که حرارت زیاد و طولانی مدت به این پارچه ظریف آسیب می رساند.

روش خشک کردن اصولی پارچه وال سوزن دوزی هندی

قرار دادن پارچه وال سوزن دوزی هندی در معرض نور خورشید ممکن است باعث تغییر رنگ پارچه شود. برای جلوگیری از این مشکل، پارچه را در جایی دور از دسترس نور خورشید قرار دهید.  بهترین روش خشک کردن پارچه وال سوزن دوزی هندی قرار دادن آن روی یک پارچه سفید و تمیز و روی سطحی صاف است.


پیشنهاد ما: پارچه وال خامه دوزی و پارچه های مناسب برای ترکیب با آن


روش اتوکشی

پارچه وال سوزن دوزی هندی باید به صورت دقیق اتو شود تا پارچه شما به صورت کامل صاف شود. پیشنهاد می کنیم که برای اتو کشی این پارچه از اتو بخار با دمای متوسط و پایین استفاده کنید. یکی از روش های اصولی اتو کشی این پارچه، اتو کشی از جهت پشت پارچه و با استفاده از لایه محافظ است. با این روش پارچه زمینه و خامه دوزی های روی پارچه آسیبی نمی بینند.

 

اگر می خواهید اتو خور بهتری را برای این پارچه تجربه کنید می توانید پس از اتو بخار، از اتوی سرد استفاده کنید. جالب است بدانید که اتو سرد یا اتو سنگی، درزهای پارچه را بهتر پرس می کنند. دقت داشته باشید که بخش هایی از پارچه که دارای خمه دوزی های ضخیم دارند به اتو کشی بیش تری نیز احتیاج دارند. با رعایت این نکات اتو کشی پارچه شما کاملا صاف و عالی خواهد شد.

مراقبت های مهم در دوخت پارچه وال خامه دوزی

برای دوخت پارچه وال خامه دوزی باید از سوزن مناسب استفاده کنید تا دوخت شما به خوبی انجام شود. برای دوخت این پارچه از سوزن با کیفیت، تیز و اصل شماره ۱۴ استفاده کنید. یکی دیگر از نکات مهم در دوخت این پارچه انتخاب لایی مناسب است. لایی مناسب برای دوخت این پارچه انواع لایی حریر و لایی پرشین هستند.

مراقبت های مهم در دوخت پارچه وال خامه دوزی

یکی از مواردی که ممکن است در طی دوخت شما را اذیت کند، ریش ریش شدن لبه های این پارچه است. برای جلوگیری از ریش ریش شدن بهتر است که تمامی لبه های پارچه را سر دوز بزنید.

مشاهده جدیدترین طرحهای پارچه وال سوزن دوزی

سخن آخر

با توجه به اینکه سوزن دوزی هندی یکی از پرطرفدارترین و محبوب ‌ترین نوع پارچه‌های دوخته شده در جهان است، نگهداری و مراقبت از آن بسیار مهم و حیاتی است. با رعایت اصول و روش ‌های مذکور در این مقاله، می توانید پارچه ‌های وال سوزن دوزی هندی خود را به راحتی و با کیفیت بالا نگهداری کرده و از زیبایی آن‌ ها برای مدت طولانی لذت ببرید. به یاد داشته باشید که نگهداری درست از پارچه ‌های وال سوزن دوزی هندی باعث افزایش عمر و دوام آن ‌ها خواهد شد.

روش‌ های مراقبتی از پارچه وال شامل استفاده از شوینده‌ های ملایم، شست و شو با دست، خشک کردن در سایه، استفاده از آب سرد است.  اتو کشی این پارچه را نیز از جهت پشت و با استفاده از لایه محافظ انجام دهید.

در هنگام دوخت پارچه نیز باید از تجهیزات کافی و سالم برخوردار باشید. دوخت این پارچه را باید با سوزنه تیز و اصل شماره ۱۴ انجام دهید. برای انتخاب پارچه لایی نیز می توانید به سراغ انواع لایی حریر و لایی پرشین بروید. بهتر است که این پارچه را به تنهایی بشویید. روش درست شست و شوی وال خامه دوزی با روش دستی است. از شوینده های ملایم در شست و شوی این پارچه استفاده کنید.

برای خشک کردن لباس های وال خامه دوزی خود از خشک کن چرخشی استفاده نکنید. زیرا ممکن است پارچه شما آسیب ببیند. بهترین روش خشک کردن این پارچه قرار دادن آن در سطحی صاف و روی یک پارچه سفید و تمیز است. دقت کنید که این پارچه را در معرض نور مستقیم خورشید و در آفتاب برای خشک شدن نگذارید.

در نهایت، با رعایت این روش ‌ها و توصیه‌ ها، می‌توانید پارچه‌ های وال سوزن دوزی هندی خود را به بهترین نحو نگهداری کنید.

منبع: www.chloesavageembroidery.com

4.9/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا